5. تير 1395 - 12:41   |   کد مطلب: 10632
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
مد و لباس از نمادهای شناخته شدن در جامعه جهانی است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مد و لباس را از نمادهای شناخته شدن در جامعه جهانی دانست و گفت: یک کشور را با هنر و فرهنگ آن می‌شناسند و کمتر از طریق خیابان‌ها و ساختمان‌های بلند شناخته می‌شوند.

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاری فارس :  علی مرادخانی در نشست دست اندرکاران مد و لباس کشور گفت: عرصه مد و لباس فضایی پهناور و مجموعه بزرگی است که بخش مشخصی از آن را در ماموریت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده داریم و آن نگاه به مسئله از موضع فرهنگ، هنر و مباحث هویتی است.

وی ادامه داد: به هر حال دغدغه‌های مسئولان از این جهت است که شاید بتوان گفت موضوع لباس یکی از معضلات عمومی کشور به شمار می‌رود.اکنون بسیاری از مسئولان می‌گویند که از کجا می‌توانیم لباسی را تهیه کنیم که با مقتضیات ما هماهنگ باشد. به طور بدیهی آن لباسی که در چین یا هر جای دیگری تولید می‌شود شاید با شرایط ما سازگار نباشد، اما پس از مدتی می‌بینیم که تمام فضاهای تغییر می‌کند و به آن شرایطی که خیلی هم مورد نظر ما نیست بازمی‌گردد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه چه در مباحث دینی و چه مباحث آیینی و اجتماعی ما بخشی از موضوع مد به مقتضیات زمان باز می‌گردد گفت: کسی که به اوضاع زمان خود آگاه باشد مورد هجوم شرایط نابهنجار قرار نمی‌گیرد و این فرمایش امام صادق (ع) است، به عبارت دیگر خود فرد می‌تواند فضا را طراحی کند و در مقابل آن منفعل نمی‌شود.

مرادخانی ادامه داد: در بسیاری از موارد دچار این مشکل شده‌ایم شاید حتی اینکه نتوانسته‌ایم سازوکارهایی را طراحی کنیم که تولید کنندگان را از مسائلی که آنان را در تولید دچار مشکل می‌کند رها کند به یک نوع انفعالی بازمی‌گردد که در این شرایط بر ما حاکم شده است.

مرادخانی افزود: حال با وجود همه این موارد تلاش خود را انجام می‌دهیم به ویژه اخیراً که بحث دیپلماسی فرهنگی و حضور در عرصه‌های مختلف جهانی مطرح است یکی از نمادهای مهمی که می‌تواند ما را به خوبی مطرح کند مد و لباس و داشته‌های خود در این حوزه است.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی در نخستین برخورد با هر فرد از نوع پوششی که دارد به بخشی از درونیات و تفکرات او پی می‌برند. حضور ما نیز در جاهای مختلف دنیا با همین نماد است. چرا که یک کشور را با هنر و فرهنگ آن می‌شناسند  وکمتر از طریق خیابان‌ها و ساختمان‌های بلند شناخته می‌شوند.

وی افزود: گرچه از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری در لباس‌ها و طرز پوشش مردم ایران به وجود آمده است اما در نهایت هنوز هم یک نمادهایی وجود دارد که به آن وسیله می‌توانیم خود را به جامعه جهانی معرفی کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: درست است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌ حوزه مد و لباس به صنعت مربوط می‌شود اما در حوزه صنعت ترجمه اقتصادی بسیار مهم است و اتفاقاتی که می‌افتد باید بتواند تولید را از طریق پول امکانات و ...پایدار کند. بهتر است که این روند با جریان فرهنگی ما پیوسته شود و هویت خود را داشته باشیم.

مرادخانی گفت: به دنبال آن هستیم که با حمایت خود روند کار را تسهیل کنیم اما به طور طبیعی آنچه که باید  اتفاق بیفتد در بخش خصوصی است. دولت در این زمینه نه نگاه نظارتی به آن معنای مرسوم دارد و نه نگاه قیم مابانه، از همین رو فعالان عرصه مد و لباس با اختیاراتی که دارند و کارهایی که می‌توانند انجام دهند باید بخش مهمی از هویت ملی ما را چه برای این نسل و چه نسل‌های آینده در قالب مد و لباس به نمایش بگذارند و اینکه بتوانیم در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه‌های فرهنگی خود را آنگونه که هستیم نشان دهیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار