23. شهريور 1399 - 20:52   |   کد مطلب: 10505
با ناسازگاری بچه‌ها هنگام غذا خوردن چه كنيم؟
غذاهای مانده، کودکان یک دنده، مادران درمانده
یکی از دوستانم که فرزندی خردسال دارد گلایه می‌کرد که فرزندش حسابی کلافه‌اش کرده است. به راحتی‌ غذا نمی‌خورد و…

به گزارش شبنم ها به نقل از حیا : یکی از دوستانم که فرزندی خردسال دارد گلایه می‌کرد که فرزندش حسابی کلافه‌اش کرده است. به راحتی‌ غذا نمی‌خورد و مشکل بدغذایی پیدا کرده است. نه تنها هر غذایی را نمی‌خورد بلکه برای خوردن غذای مورد علاقه‌اش هم بهانه می‌گیرد و باید به زور به او غذا داد و همین به لحاظ جسمی ضعیفش کرده است. یک روز می‌گوید از لوبیا خوشم نمی‌آید و روز دیگر از گوجه‌فرنگی متنفر می‌شود.

در ضمن او سر میز غذا نمی‌خورد و همیشه می‌گوید غذای من را در اتاق خودم بدهید یا اینکه وقتی درحال تماشای کارتون است غذا می‌خواهد. هر وقت هم که سر سفره می‌نشیند آداب خوردن غذا سر سفره را رعایت نمی‌کند یا وسط غذا می‌رود زیر میز یا مدام ورجه ورجه می‌کند. او هر بار بهانه جدیدی برای نخوردن غذا ابداع می‌کند و غذا خوردن را به سخت‌ترین کار دنیا تبدیل کرده است.

مادران درمانده در مقابل کودکان

اغلب مادرها گلایه می‌کنند که فرزندانشان مدت‌های طولانی از خوردن غذا امتناع می‌کنند یا برای نخوردن هر غذا بهانه‌های مختلفی می‌آورند. بدون شک هر مادری حداقل برای مدتی درگیر این مشکل بوده است. بعضی مادرها با به کارگیری ترفندهایی که عمدتاً خلاقانه یا مبتنی بر تجارب بزرگ‌ترهاست بر این مشکل غلبه می‌کنند، اما هستند مادران جوانی که در مواجهه با این مشکل واقعاً درمانده می‌شوند. به راستی با چنین مشکل یا به تعبیر مادران جوان «معضلی» چه باید کرد؟

رفتار غذایی کودکان تا حدی طبیعی است

بی میلی و بی‌علاقگی کودکان در هر سنی نسبت به غذاخوردن تا حدی امری طبیعی است. فکر نکنید همیشه باید غذا باب میل کودکتان باشد و همیشه از غذاخوردن لذت ببرند. در ضمن لزومی ندارد غذا خیلی عجیب و غریب باشد تا بچه‌ها آن را دوست نداشته باشند یا برعکس از خوردن آن لذت ببرند. برای مثال برخی کودکان گوجه‌فرنگی دوست ندارند و بعضی دیگر از لوبیا بدشان می‌آید. اجبار کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد کاری نادرست و زیانبار است چون بی‌علاقگی‌اش نسبت به آن مدل غذا در وجود کودک ماندگار می‌شود و تا بزرگسالی دست از سرش بر نمی‌دارد.

به مشکل دامن نزنید

تشدید نکردن یکی از روش‌های کم کردن بدخلقی کودکان در زمینه غذا نخوردن است. اگر فرزندتان به طور ناگهانی علاقه‌اش را به غذایی از دست می‌دهد و از خوردن آن امتناع می‌کند توجهی به موضوع نشان ندهید. اجازه دهید آنچه را دوست دارد بخورد و آنچه را نمی‌خواهد میل نکند و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره یا اهمیتی به موضوع بردارید. اگر گفت «لوبیا دوست ندارم»حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن غذا را تهیه کنید. به احتمال زیاد او این بار غذا را می‌خورد چون می‌داند که عدم علاقه او به غذا توجه کسی را جلب نکرده است. کودکان نوپا در مورد علاقه‌هایشان ثبات ندارند و اگر برخورد شما در چنین مواردی درست نباشد، رفتار غلط او تثبیت خواهد شد.

همه‌مان گاهی از غذا دلزده می‌شویم

باور کنید در بسیاری مواقع کودکان حق دارند از غذا دلزدگی پیدا کنند. حتی ما بزرگ‌ترها هم وقتی مدتی طولانی با یک مدل غذا و یک شکل پخت و ارائه غذا رو به رو می‌شویم قطعاً نسبت به آن غذا دلزدگی پیدا می‌کنیم. دقیقاً به همین دلیل است که بیشتر موارد دلیل عدم علاقه بچه‌ها به غذای خاصی طعم و مزه غذا نیست بلکه احساسی است که غذا در زبان و دهان کودک ایجاد می‌کند. در این مواقع بهترین راه‌حل تغییر روش پخت یا تزئین غذاست بنابراین اگر غذا را به شکل دیگری تهیه کنید، بچه آن را خواهد خورد.

یک نوع غذا درست کنید

فراموش نکنید که زیاد شدن تنوع و بالارفتن قدرت انتخاب باعث می‌شود کودک شما بدعادت شود. بسیاری از مادرها برای جلب نظر کودکشان در یک بازه زمانی تصمیم می‌گیرند برای خانواده دو یا چند مدل غذا درست کنند تا نظر همه را جلب کنند در حالیکه این روش صد در صد غلط است. هیچ‌گاه نباید چند نوع خوراکی یا غذا را به کودک پیشنهاد دهید تا از بین آنها یکی را انتخاب کند، زیرا این کار شما را با مشکل مواجه می‌کند و مثل این است که قصد دارید دنبال دردسر بگردید. بهتر است تا حد امکان تمام اعضای خانواده غذای یکسانی میل کنند. اگر از غذا خوردن فرزندتان راضی هستید پس از پنج سالگی به او حق انتخاب بین دو تا سه نوع غذا را بدهید و سپس آن غذا را برایش تهیه کنید.

با کودک معامله کنید!

یک نکته مهم دیگر اجبار به تمام کردن غذا از سوی کودک است. در بسیاری موارد خاطرات کودکان از اجبار شما برای تمام کردن غذایشان باعث می‌شود که دیگر سر سفره غذا حاضر نشوند و میلی به غذاخوردن نداشته باشند. کودکان نوپا در لجبازی فوق‌ تخصص دارند و به احتمال زیاد شما را خسته کرده یا به اصطلاح از رو می‌برند، بنابراین باید با او معامله کنید مثلاً بگویید سه قاشق از غذایش را بخورد و بعد از جایش بلند شود، به هیچ وجه هم کوتاه نیایید. در این صورت هم به او امتیاز داده‌اید، هم به هدف خود رسیده‌اید. او دوباره برای خوردن بقیه غذا باز خواهد گشت.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار