13. شهريور 1399 - 10:06   |   کد مطلب: 7672
عضو انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه برخی از زنان در انتخابی اشتباه استعمال سیگار و خیابان‌گردی را جایگزین مشکلات خود می‌کنند گفت: این حرکت توام با جلوه‌گری در طولانی مدت به اعتیاد رفتاری تبدیل می‌شود.
استعمال سیگار و خیابان‌گردی زنانه برای فراموشی مشکلات، به اعتیاد رفتاری منجر می‌شود

به گزارش شبنم ها، غلامرضا حاجتی، نایب رئیس انجمن آلزایمر ایران در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس با بیان اینکه اضطرابی و افسردگی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در افراد است، گفت: متأسفانه میزان ابتلا به اضطراب و افسردگی در بانوان دو برابر مردان است به طوری که اقدام به خودکشی در خانم‌ها بیشتر از آقایان گزارش داده می‌شود.

طول عمر و استرس‌های طولانی‌تر مهم ترین دلیل شیوع اضطراب در زنان

عضو انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه هنوز علت معین و قطعی برای شیوع این عارضه در زنان پیدا نشده است، افزود: عواملی مثل تغییرجنسیتی، وضعیت هورمونی، عادت ماهانه خانم‌ها ... بی‌تأثیر نبوده‌اند.

 وی در ادامه اظهارداشت: با توجه به عمر طولانی‌تر زنان نسبت به آقایان، مقاومت این قشر در برابر استرس‌ها و مشکلات بیشتر است و این استرس طولانی مدت باعث می‌شود که بیشتر به مشکلات روحی و روانی مبتلا شوند.

زنان دو برابر مردان به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند

این روانپزشک، مراجعه زنان به مراکز درمانی روانپزشکی و مشاوره را نسبت به آقایان بیشتر ارزیابی کرد و گفت: طبق آمار میزان مراجعه بانوان به کیلینیک‌های روانپزشکی و مشاوره نسبت به آقایان بیشتر گزارش شده است و این در حالی است که آقایان خیلی کمتر برای دریافت کمک و حل مشکل خود به مشاوره مراجعه دارند و معمولا مشکلات خود را سعی می‌کنند که بروز ندهند این انکار و عدم مراجعه بسیار به ضرر آقایان خواهد بود.

 حاجتی گفت: طبق آمار یک سوم آقایان و دو سوم بانوان به مشاوره مراجعه می‌کنند.

سنگر ناامن خیابان‌گردی و سیگارکشیدن زنانه

این متخصص اعصاب و روان، از پناه بردن برخی خانم‌ها به سمت عادات غلط برای حل یا جایگزین؛ مشکلات روحی خود ابراز تاسف کرد و تصریح کرد: متاسفانه امروز در خیابان‌ها و سایر اماکن شاهد پناه آوردن خانم‌ها به سمت سیگار، قلیان، قرص‌های آرام‌بخش هستیم و یا شاهد جلوه‌نمایی برخی از بانوان با این‌گونه رفتارها در برابر آقایان می‌باشیم به طوری که سعی دارند بیشترین توجهات را به خود جلب کنند!

زنان عقده‌ای با سیگارکشیدن جلوه‌گری می‌کنند

  نایب رئیس انجمن آلزایمر ایران، دلیل اینگونه رفتارها را در برخی از این خانم‌ها عقده حقارت یا کمبود توجه دانست و گفت: این افراد افسردگی و مشکلاتشان را با این قبیل چیز‎‌ها جبران می‌کنند.

عضو انجمن روانپزشکان ایران ادامه داد: این رفتار غلط و پناه بردن به این موارد از سوی خانم‌ها در طولانی مدت دارای عوارض و نوعی اعتیاد در رفتار آن‌ها تبدیل می شود.

زوج‌ها مهارت همدلی بلد نیستند

وی، در ادامه این گفت و‌گو به پیشگیری از اختلالات روحی و روانی زندگی متاهلین هم اشاره کرد و گفت: همدلی کلید موفقیت یک خانم متاهل در برابر با همسرش است. یادگیری مهارت همدلی و در کنار آن مهارت ارتباط موثر باعث ثبات خانوادگی زوجین می شود.

عدم توانایی در برقراری ارتباط، مهم‌ترین مشکل 90 درصد زوجین در استانه طلاق

حاجتی افزود: 90 درصد افرادی که برای زوج درمانی به من مراجعه می کنند وقتی زندگی آن‌ها را آنالیزم و تشریح می‌کنم در می‌یابم که نمی‌توانند ارتباط مناسبی با هم برقرار کنند اما هنگامیکه آموزش  چند جلسه‌ای به آن‌ها داده می‌شود؛ رابطه زوجین کاملا بهبود پیدا می‌کند، در واقع کلید این موفقیت همدلی و یادگیری این فرآیند است.

نقش مهم والدین و پیشگیری از بروز اختلالات روانی فرزندان

این متخصص اعصاب و روان در پایان به نقش والدین در پیشگیری از بروز اختلالات روانی فرزندان اشاره کرد و افزود: وقتی والدین در سنین پایین‌تر فرزندانشان ارتباط مناسبی نتوانند با آن‌ها برقرار کنند در سنین بالاتر به مشکل بر می‌خورند و توصیه ما این است که والدین از همان سنین پایین فرزندشان ارتباط صمیمانه و موثر با آن‌ها داشته باشند تا هم ارزش‌های والدین در سنین بالاتر حفظ شود و هم این که این فرزند در آینده اگر دچار بحران روحی شد راحت‌تر بتواند با والدین خود برای رفع مشکلاتش ارتباط بگیرد؛ در واقع والدین در پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در فرزندانشان بسیار نقش اساسی دارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار