22. تير 1399 - 12:08   |   کد مطلب: 7393
پیشگیری از جرائم یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است و یکی از عوامل مؤثر در ارتکاب جرائم منافی عفت و به صورت خاص جرائم جنسی، همین بدحجابی‌ها و پوشش‌های غیرمتعارفی است که برخی افراد از این پوشش استفاده می‌کنند.

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس، دادستان شهرستان پردیس، بدحجابی را ریشه اکثر پرونده‌های تجاوز به بانوان مطرح کرد و گفت: دادستانی با پوشش‌‌های غیراسلامی که بر تن مانکن‌های لباس‌فروشی‌ها دیده می‌شود، برخورد می‌کند.

 
 حیدر فتاحی در شرق استان تهران در خصوص شبیخون فرهنگی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها و بارها بر توجه به آن تأکید فرمودند و رئیس قوه قضاییه نیز اخیراً به آن اشاره کرد، اظهار داشت: بیانات آیت‌الله لاریجانی دو تفسیر دارد؛ ابتدا جنبه بنیادی و ارشادی آن باید مدنظر باشد و تفسیر دوم، جنبه قضایی مبحث است.
 
وی در خصوص جنبه بنیادی و ارشادی صحبت‌های رئیس قوه قضاییه گفت: این سخنان بیشتر نشانگر ناهنجاری‌های اجتماعی بوده که دغدغه اصلی مقام معظم رهبری نیز محسوب می‌شود؛ این فرمایش‌ها در راستای رهنمودها و سیاست‌های معظم‌له است که به‌حق در زمان و مکان مناسبی مجدداً توسط آیت‌الله لاریجانی ایراد شد.
 
برخی از توصیه‌های رهبری به مسئولان اجرا نمی‌شود
دادستان شهرستان پردیس ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی تذکراتی را به مسئولان دادند و به مناسبت‌های مختلف این بیانات را در باب دغدغه‌های فرهنگی به مسئولان فرمودند؛ اما گاهی برخی از این توصیه‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و عملاً اجرا نمی‌شود.
 
فتاحی افزود: رئیس قوه قضاییه نیز پیرو صحبت‌های معظم‌له، موضوع شبیخون و تهاجم فرهنگی را برجسته کردند و این موضوع اخیراً در جامعه به سمت‌وسوی خاصی هدایت می‌شود که پوشش‌های غیرمتعارف است.
 
وی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی پوشش غیرمتعارف، بدحجابی است که تعاریف خاص و عام دارد؛ زمانی که نام حجاب و بی‌حجابی می‌آید، بیشتر ذهن مردم به سمت بانوان می‌رود؛ اما پوشش غیرمتعارف هم برای خانم‌ها و هم آقایان مشمول این تعریف می‌شود.
 
فتاحی افزود: در شرع مقدس اسلام، بدحجابی و عریان بودن برخی نقاط بدن در ملأعام نوعاً فعل حرام است و اگر کسی بخواهد این اقدام را در ملأ برای خودنمایی و … انجام دهد، از نظر اسلام حرام بوده و یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضایی هم مقابله با این اعمال خلاف شرع است.
 
پوشش غیراسلامی بر تن مانکن‌های لباس‌فروشی‌ها!
دادستان شهرستان پردیس ادامه داد: گاهی اوقات در لباس‌فروشی‌ها با مانکن‌هایی مواجه می‌شویم که فروشنده پوشش غیراسلامی را به این مانکن پوشانده است که خود همین عمل باعث می‌شود تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در کشور آغاز شود؛ چون دیدگاه خاصی را به جوان با این پوشش غیراسلامی و نامتعارف القا می‌کند و تبلیغی به نفع استعمارگران و افرادی که شبیخون فرهنگی را وارد کشور می‌کنند، است.
 
وی افزود: این کار مبارزه شبانه‌روزی می‌طلبد و باید برای مقابله با این تهاجم، کارهای فرهنگی انجام داد.
 
دادستان شهرستان پردیس گفت: باید از همین مانکن‌هایی که با شرایط نامناسب و گاهی ضداخلاقی در بوتیک‌های لباس‌فروشی وجود دارند، شروع کرد؛ گاهی خانواده‌ها از دیدن نوع پوشش این مانکن‌ها احساس ناراحتی می‌کنند.
 
پوشش‌های غیرمتعارف؛ عامل مؤثر در ارتکاب جرائم منافی عفت و جنسی
فتاحی جنبه دوم سخنان رئیس قوه قضاییه را قضایی و قانونی خواند و اظهار داشت: پیشگیری از جرائم یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است و یکی از عوامل مؤثر در ارتکاب جرائم منافی عفت و به صورت خاص جرائم جنسی، همین بدحجابی‌ها و پوشش‌های غیرمتعارفی است که برخی افراد از این پوشش استفاده می‌کنند.
 
دادستان شهرستان پردیس ادامه داد: غالب روان‌شناسان جنایی بر این باور هستند، افرادی که عمداً بدحجاب هستند یا از پوشش‌های غیرمتعارف استفاده می‌کنند، از دو حالت خارج نیستند؛ یا اینکه این دست افراد به عنوان مجرمان بالقوه‌ای بوده که احتمال دارد در آینده با فراهم شدن سایر عوامل، احتمال مرتکب شدن جرائم مربوط به منافی عفت را داشته باشند، یعنی این آمادگی را با نوع پوشش و حجاب دارند که دیگران را وسوسه کرده که به آن‌ها تعرض کنند.
 
وی افزود: گاهی اوقات این مجرمان بالقوه به مجرمان بالفعل تبدیل شده یا خودشان عملاً مرتکب جرم می‌شوند یا دیگران را برای ارتکاب جرم‌هایی از نوع جرائم اخلاقی وسوسه می‌کنند.
 
بدحجابی؛ ریشه اکثر پرونده‌های تجاوز به بانوان
فتاحی ادامه داد: اکثر پرونده‌هایی که در آن به خانم‌ها تجاوز می‌شود یا مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند، را وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم، یکی از علت‌های آن همین بدحجابی و پوشش نامناسب خانم‌ها بوده که باعث شده این جرم رخ دهد.
 
دادستان شهرستان پردیس افزود: از سوی دیگر، حسب مقررات قانونی، برای این بدحجابی و رفتارها ماده قانونی داریم و این رفتارها جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات به صراحت در خصوص این موضوع اعلام کرده که هر کس به طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند که این عمل شامل بی‌حجابی و بدحجابی نیز می‌شود، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.
 
دادستان شهرستان پردیس ادامه داد: در صورتی که فرد مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، نیز به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.
 
فتاحی افزود: قانون‌گذار به صورت خاص در خصوص بدحجابی برای خانم‌هایی که صرفاً حجاب را رعایت نمی‌کند، تبصره‌ای را در ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آورده که زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر می‌شوند، از حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: برای بدحجابی عنوان مجرمانه گذاشته است؛ بنابراین بدحجابی هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی باید رسیدگی شود.
 
برخورد قانونی با بدحجابان و دارندگان پوشش‌های غیرمتعارف
دادستان شهرستان پردیس در خصوص اقداماتی که در این‌باره در شهرستان پردیس صورت گرفته است، نیز اظهار داشت: پس از دستور رئیس قوه قضاییه، بلافاصله طی دستورالعملی که برای ضابطان دادگستری صادر کردیم، تلاش شد تا به صورت قاطع و مستمر در اجرای این دستورالعمل نسبت به افرادی که به بدحجابی و پوشش‌های غیرمتعارف اقدام می‌کنند، برخورد قانونی صورت بگیرد.
 
این مسئول ادامه داد: همچنین با لباس‌فروشی‌ها و مغازه‌هایی که مسائل ضداخلاقی و ضدفرهنگی را اشاعه می‌دهند، برخورد می‌شود و این دست از واحدهای صنفی را مهروموم خواهیم کرد و گزارش‌های آن به دادستانی ارائه خواهد شد.
 
فتاحی افزود: پیشنهاد ما برای مسائل فرهنگی که بسیار مهم است، این است که دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور و آن بخش‌هایی که امور فرهنگی را به دست دارند، سازوکارهایی را ارائه دهند تا مسائل را رصد و ریشه‌یابی و علل آن را شناسایی و سپس به پیشگیری اقدام کنند.
 
وی گفت: ما تنها به دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانیم بگوییم که توصیه‌های مقام معظم رهبری را بیشتر از نهادهای دیگر اجرا کنند و به منصه ظهور برسانند تا دیگر شاهد این ناهنجاری‌ها در جامعه نباشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار