27. اسفند 1402 - 8:36   |   کد مطلب: 25493
طراحی نمادهای متناسب با شهر در بیان هویت شهر به شهروندان و گردشگران موثر است درحالی که در بسیاری از میادین شهر شاهد چنین موضوعی نیستیم؛ با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، لزوم تقویت زیباسازی شهر با استفاده از نمادها بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش شبنم‌ها زیباسازی شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها است.

 

مدتی است که شهرداری همدان اقدامات نسبتا خوبی با نصب بنرهای مناسبتی در سطح شهر در راستای زیباسازی شهر و تزریق روح به سیما و منظر شهر می‌کند اما قطعا این اقدامات کافی نیست.

 

با توجه به اینکه همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است لزوم تقویت زیباسازی شهر با استفاده از نمادها و عناصر در طراحی شهری بیش از پیش احساس می‌شود.

 

قطعا گل‌کاری در خیابان‌ها، تعمیر و استفاده دوباره نمادهای قدیمی در نقطه‌ای دیگر از شهر و نصب بنرهای مناسبتی در راستای ایجاد نشاط در جامعه و زیباسازی بصری کافی نیست.

 

نکته دیگر ورودی‌های شهر همدان است که از نظر بصری چنگی به دل نمی‌زند و این درحالی است که همدان یکی از مدعیان در بحث گردشگری است.

 

اگر به سایر استان‌ها و شهرها همچون اصفهان، تبریز، یزد و بسیاری از شهرهای دیگر داشته باشید خواهید دید که ورودی‌های شهر با نصب نمادها و رنگ‌آمیزی‌های متنوع در زیرگذرها و دیوارها جلوه‌ای خاص به شهر می‌دهد و گردشگر در همان ابتدا جذب می‌شود اما متأسفانه ورودی‌ همدان خصوصا زیرگذرها آنقدر کثیف هستند که در همان ابتدا ذوق گردشگر را کور کرده و با دیدگاهی منفی وارد شهر می‌شود، حال ترافیک و شلوغی که در یکی از ورودی‌های شهر بخاطر وجود میدان بار است بماند!

 

شهرداری اهمیتی برای زیباسازی شهر قائل نیست

یکی از شهروندان همدانی در این خصوص با اشاره به اینکه شهر همدان در برخی از نقاط بالای شهر بسیار تمیز و زیبا است، گفت: این درحالی است که شما اگر به مناطق پایین شهر بروید هیچ نماد قابل قبولی مشاهده نمی‌کنید.

 

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه همدان در مقایسه با شهری همچون اصفهان در نظر سیما و منظر قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: همدان اصلا به بزرگی اصفهان نیست اما شهرداری برای ایجاد نمادهای شهری در مکان‌های مختلف تلاشی نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: درحال حاضر که ماه مبارک رمضان است آنطور که باید شاهد نمادهای ماه رمضان در سطح شهر نیستیم، حتی در آستانه عید نوروز قرار داریم و در این خصوص نیز کم و بیش از مجسمه و نمادها استفاده شده که بستری از آن‌ها قدیمی هستند.

 

 

 

 

 

رونمایی از نمادهای فاخر متناسب با ایام نوروز

 

 

 

چندی پیش معاون خدمات شهری شهرداری همدان اقدامات شهرداری را برای زیباسازی شهر و استقبال از بهار و ماه رمضان پررنگ عنوان کرده و گفته است: امسال در برنامه‌ای که تعریف کرده‌ایم نمادهای فاخر رونمایی می‌شوند.

 

 

 

حامد جلیلوند خاطرنشان کرد: در نظر داریم در طول سال حداقل سالی یک یا دو نماد فاخر در شهر ساخته شود تا ماندگار باشند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه برای استقبال از بهار اقداماتی نسبت به گل‌آرایی در شهر انجام شده است، تصریح کرد: با این کار فضای شادی را در شهر رقم می‌زنیم.

 

 

 

همدان را با زیباسازی شهری معرفی کنیم
طراحی نمادهای متناسب با شهر در بیان هویت شهر به شهروندان و گردشگران موثر است درحالی که در بسیاری از میادین شهر هیچ نمادی متناسب با نام میادین و خیابان‌ها در آن مشاهده نمی‌شود.

 

 

 

به طور مثال میدان امام خمینی(ره) که در گذشته نمادهایی از ایشان و شهدا در آن‌جا دیده می‌شود با طرح مسئولان برداشته و به جای آن تبدیل به موزه‌ای شد که اطراف آن جولانگاه معتادان شده است و یا در میدان قائم همدان هیچ نماد متناسبی ندارد، حتی میدان پاسداران نیز چنین نمادی ندارد و همه این ناهماهنگی‌ها می‌طلبد تا مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

 

 

 

مبلمان شهری در چندین سال اخیر پیشرفت قابل توجهی خصوصا در حوزه ساخت المان و نمادها به شکل‌های خلاقانه‌ در سایر شهرها و کشورها داشته است که مطالعه دقیق در این خصوص ایده‌های زیادی به مسئولان می‌دهد تا هرچه سریعتر فکری به حال زیباسازی و وضعیت بصری شهر کنند.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار