3. دى 1402 - 9:45   |   کد مطلب: 25348
مدتی است خودروهایی که معاینه فنی ندارند به صورت روزانه جریمه می‌شوند و به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان داشتن معاینه فنی برای جلوگیری از آلودگی هوای همدان است که البته به گفته کارشناسان علت اصلی آلودگی هوا به ترافیک باز می‌گردد.

به گزارش شبنم ها چندی پیش بود که شاهد نصب تعدادی بیلبورد در سطح شهر همدان مبنی براینکه از تاریخ یکم دی برای ارتقاء ایمنی تردد وسایل نقلیه و اجرای قوانین هوای پاک، خودروهای عبوری فاقد مجوز معاینه فنی همدان اعمال قانون می‌شوند بودیم.

 

این درحالی بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این موضوع را رد کرده و گفته بود با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در حال حاضر طرح معاینه فنی در همدان انجام نمی‌شود.

 

همایی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرده بود که این موضوع خودسرانه مطرح شده است و آن را تایید نمی‌کند اما بررسی‌های خبرنگار ما در میان مردم این موضوع را تأیید کرد که خودروها از نیمه آذرماه با جریمه ۵۰ هزار تومانی مواجه شدند.

 

قانون داشتن معاینه فنی موضوع جدید نیست

 

در همین خصوص رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار شبنم ها  با بیان اینکه قانون داشتن معاینه فنی برای خودروها موضوع جدیدی نیست، گفت: بر اساس قانون و آیین‌نامه راهور خودروهایی که بیش از چهار سال از معاینه فنی قبلی آن‌ها می‌گذرد باید معاینه فنی جدید داشته باشند.

 

غلامعلی همایی با اشاره به اینکه اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شود، افزود: مستندات به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ثبت می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در همدان زیرساخت لازم برای اعمال قانون به صورت مکانیزه وجود ندارد و اعمال قانون خودروهایی که معاینه فنی ندارند به صورت دستی توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان تاکید کرد: تا این لحظه دوربین‌های ما فعال نیستند و فقط چهار دوربین در خیابان‌های منتهی به میدان امام خمینی(ره) فعال هستند که مختص طرح ترافیک‌ است.

 

قانون داشتن معاینه فنی برای داشتن هوای پاک است

 

وی با بیان اینکه قانون معاینه فنی برای داشتن هوای پاک است، گفت: برای این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، شهرداری و پلیس است تا مردم برای جلوگیری از آلودگی هوا نسبت به این موضوع حساس باشند.

 

همایی با اشاره به اینکه همه سازمان‌هایی که در این باره دخیل هستند باید از طریق شهرداری نسبت به تشویق مردم برای انجام معاینات فنی خودروها اقدامات فرهنگی انجام دهد، افزود: مثلا معاینات فنی خودرو رایگان انجام شود و یا فیلتر روغن، هواکش ماشین و برخی لوازم را رایگان به مردم ارائه دهند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در پایان عنوان کرد: مردم نیز باید به یکدیگر تذکر دهند تا فرهنگ‌سازی شود و با وسیله نقلیه سالم در شهر تردد کنند.

 

ترافیک، علت اصلی آلودگی هوا در شهر همدان

در ادامه معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان‌ در گفتگو با خبرنگار شبنم ها درباره علت اصلی آلودگی هوای همدان، گفت: بر اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که علت اصلی آلودگی هوا در همدان ترافیک و تردد خودروها است.

 

سید عادل عربی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در مناطق مسکونی و داخل شهر همدان سنجش می‌شود، افزود: در فصول گرم سال آلودگی هوا در همدان به دلیل گرد و غبار است.

 

وی خاطرنشان کرد: در فصول سرد سال به دلیل به وجود آمدن پدیده وارونگی هوا شاهد هستیم که دود خودروها و سوخت‌های فسیلی در میان زمین و آسمان حبس می‌شوند.

 

عربی با بیان اینکه بیشتر آلودگی هوا به شهر همدان مربوط می‌شود، تصریح کرد: در برخی مواقع نیز آلودگی هوا در شهرستان‌های ملایر و نهاوند دیده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه وارونگی هوا در شرایطی که آسمان صاف و آفتابی است رخ می‌دهد، گفت: این درحالی است که هنگام ابری بودن آسمان اثری از انباشت آلاینده‌ها در هوا نیست.

 

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان‌ ادامه داد: هنگام آلودگی هوا در همدان شاهد ذرات دو و نیم میکرونی هستیم که بسیار ریز هستند و قابلیت دارند تا انتهایی‌ترین قسمت ریه‌ها بروند.

 

عربی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا در زمستان نیاز به همکاری مردم دارد، افزود: چون منشأ ایجاد آلودگی به ترافیک باز می‌گردد پس باید ترددها مدیریت شود.

 

وی با تاکید براینکه روان‌سازی ترافیک تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد، عنوان کرد: با تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود این موضوع را مدیریت کرد.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: مدیریت ترافیک و محدودیت زمانی و مکانی راهکار مناسبی برای جلوگیری از آلودگی هوا است.

 

تاثیر سوخت مناسب و سالم بودن خودروها در کاهش آلودگی هوا

عربی با اشاره به اینکه نوع سوخت خودروها نیز بسیار مهم است، گفت: اگر بنزین و گازوئیل یورو توزیع شود تا حد زیادی می‌شود آلودگی هوا را کنترل کرد.

 

وی با بیان اینکه سالم بودن خودروها نیز موضوع مهمی در خصوص کنترل آلودگی هوا است، افزود: اگر خودرویی معاینه فنی داشته باشند یعنی سالم است و مواد حاصل از سوخت آن در حد معمول وارد هوا می‌شود.

 

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: داشتن معاینه فنی و همچنین دارا بودن کیفیت سوخت در قانون پیش بینی شده و ما صحبتی خلاف قانون نمی‌گوییم.

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار