30. آذر 1399 - 13:06   |   کد مطلب: 24658
در پی شیوع ویروس کرونا، دورهمی های شب یلدای امسال به دغدغه پرستاران تبدیل شده و خواسته آن ها برگزاری مجازی یلداست.

شب یلدا؛ آخرین شب پاییز که از دیرباز جزو جشن‌ها و آیین‌های باستانی ایرانیان بوده است. از نیمه آذر ماه هرسال تکاپویی بین ایرانیان به راه می‌افتد و برای فرارسیدن یلدای باستانی آماده می‌شوند. ایرانیان در انقلاب زمستانی که با وقوع طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز سال اتفاق می‌افتد، جمع‌های صمیمی خانوادگی را تدارک می‌بینند و سعی می‌کنند در این شب یک دقیقه بیشتر از باهم بودن لذت ببرند و شاد باشند. از رسوم و سنت‌های معروف در شب یلدا خواندن اشعار حافظ شیرازی و تفال به این خواجه لسان الغیب است.

[سفره یلدا]

تمام مردم دنیا سال عجیبی را پشت سر گذاشتند که برایشان پر از تلخی‌ها و تجربه‌های جدید بود؛ شیوع ویروس مرگبار کرونا در اکثر کشور‌های دنیا مردم را با چالش‌های بزرگ و سختی روبه‌رو کرد. کسانی که همیشه از گذراندن اوقات با خانواده، دوستان و عزیزان استقبال می‌کردند و زندگی را با چاشنی سفر و تفریح می‌گذراندند، مجبور شدند برای زنده ماندن خود و خانواده هایشان در خانه‌ها قرنطینه شوند.

دانش آموزانی که در روز اول مهر با اشتیاق فراوان به سوی مدرسه‌ها و آموختن علم پر می‌کشیدند تمام سهمشان از سر و صدای زنگ تفریح و خوراکی‌های دورهمی دوستانه، تحصیل در گروه‌های درسی و خیره شدن به صفحه نمایشگر تلفن همراه شد. افرادی که پس از ماه‌ها دلتنگی و دوری از یکدیگر برای دیدار دوباره دوستانشان لحظه شماری می‌کردند مجبور شدند به ارتباطات تصویری با آن‌ها بسنده کنند و تمام اوقات خود را در چهاردیواری خانه بگذرانند.

مرگ؛ کابوس روز و شب های کادر درمان و پرستاران

در این میان کرونا بیش از هر قشر دیگری، به کابوسی برای پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور تبدیل شد. هر روز که چشم از خواب می‌گشودند خود را در لباس‌های ایزوله که نفس کشیدن در آن دشوار بود می‌یافتند و هرلحظه خود را برای پیچیدن صدای جیغ و فریاد خانواده‌ای که کرونا فرصت نفس کشیدن را از عزیزشان گرفته بود در راهروی بیمارستان، آماده می‌کردند؛ می‌توان گفت هر روز این قشر از جامعه با پدیده منزجرکننده‌ای به نام «مرگ» عجین شده بود.

در این مدت تصاویری از پرستاران و کادر درمان فضای مجازی را پر می‌کرد که آن‌ها برای دیدن نزدیک‌ترین اعضای خانواده خود محدود بودند؛ برخی از آن‌ها برای جلوگیری از ابتلای فرزندان کوچکشان به کرونا شب‌ها را در پارکینگ خانه می‌گذراندند، عده‌ای ماه‌ها به خانه خود نمی‌رفتند و فرزندانشان را نمی‌دیدند. جانفشانی‌های پرستاران و پزشکان در جبهه بهداشت و درمان آن‌ها را به «مدافعان سلامت» در کشور تبدیل کرد. بسیاری از خدمتگزاران نیز در راه حفظ سلامت هموطنانشان جان باخته و در این جبهه به شهادت رسیدند.

[پرستاران در یلدای کرونایی]

بیشتر بخوانید

شب یلدا حتما این عکس را چند بار ببینید

مردم هر روز چشم و گوششان به اخبار و رسانه‌ها بود و همواره آرزو می‌کردند حتی به اندازه یک نفر از تعداد قربانیان و مبتلایان به کرونا کمتر شود. به همین ترتیب موج اول، دوم و سوم شیوع کرونا در کشور گذشت و هرموج رکوردی در تعداد مبتلایان و قربانیان نسبت به موج‌های قبل از خود ثبت و مردم را برای هموطنانشان نگران تر می‌کرد.

هنرمندان و چهره های معروف، تکیه‌گاه خواهش‌های پرستاران برای جلوگیری از دورهمی‌های یلدایی

به دلیل مسری بودن این ویروس و نبود واکسن برای مقابله با آن و از طرفی طولانی بودن روند تولید، آزمایش و پایش واکسن‌ها، تنها راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمع‌ها بود. در این راستا با افزایش آمار مرگ و میر بر اثر این ویروس در کشور، مسئولان ناچار به اعمال محدودیت‌ها و اجباری کردن قرنطینه خانگی شدند که باعث آسیب دیدن بسیاری از مشاغل و مواجه شدن با مشکلات معیشتی و اقتصادی شد.

محدودیت‌های کرونایی توانست تا حدی در کنترل شیوع این ویروس کمک کننده باشد، اما با نزدیک شدن به شب یلدا بزرگترین دغدغه پرستاران و پزشکان دورهمی‌های خانوادگی برای برپایی این مراسم است.

کادر درمان معتقد است حتی اگر یک ناقل بی علامت در یک جمع خانوادگی باشد می‌تواند تمام جمع را مبتلا به این ویروس کند و برپایی جشن یلدا در این شرایط جز پشیمانی، چیزی به بار نمی‌آورد. پرستاران خسته از شیفت‌های طولانی با شرایط سخت روحی و جسمی به صفحه‌های مجازی افراد مشهور و هنرمندان کشور مراجعه کرده و به دلیل تاثیر زیادی که این چهره‌ها در بین مخاطبانشان دارند از آن‌ها خواسته اند طرفداران خود را به ماندن در خانه و پرهیز از حضور در جشن یلدای باستانی خانواده‌ها دعوت کنند؛ چهره‌های معروف کشور نیز از حضورشان در فضای مجازی استفاده کرده و ماندن در خانه در شب یلدا را از مردم خواستار شدند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار