2. تير 1399 - 12:08   |   کد مطلب: 24398
درست در هیاهوی ورود ویروس کرونا به کشور، موجی از نرم افزار سازی ها برای کنترل این بیماری و روش های جلوگیری از همه گیر شدنش، از سوی دستگاه های مختلف آغاز شد؛ نرم افزارهایی که به مرور زمان به فراموشی سپرده شد.

هنوز تب و تاپ شیوع موج دوباره کرونا و فعالیت این ویروس چموش در ایران خاموش نشده است، ویروسی که از روزهای پیش از آغاز سال جدید، موج مرگبار خود را در شهرهایی از کشور آغاز و تا به امروز مردم شهرها را با خود همراه کرده است، آن گونه که برخی را روانه بیمارستان و برخی دیگر را راهی دیار باقی کرد.

کرونا پس از شیوع یکباره خود در ایران، توانست زندگی جمعی همراه با رعایت بهداشت را به مردم نشان داد و مسئولان را نیز برای روزهای دشوار مدیریت آماده کند. مدیریتی که باید در این روزها شبانه روزی باشد و جان و مال مردم را حفظ کند.

در این بین نقش وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه ناظر بر سلامت و درمان مردم، مهم تلقی می شود، درابتدای ایام شروع پیک کرونا، پیامکهایی را با مضمون هشدار به مردم درباره کرونا ارسال می کرد، اما دیری نپایید که این روند جای خود را به بازی های سیاسی داد، این وزارتخانه پس از تست اولیه یک نرم افزار از سوی وزارت ارتباطات، سریعا در قالب یک پیامک تبلیغاتی، مردم را به استفاده و دانلود از اپلکیکشن ac19 دعوت کرد.

به طوری که سامانه ملی مقابله با کرونا به نشانی اینترنتی ac19.ir از اسفندماه سال گذشته و در جهت تشخیص احتمال ابتلای مردم به ویروس کرونا با همکاری دو وزارت خانه ارتباطات و بهداشت و درمان راه اندازی و طراحی شد.

پس از این اقدام، اپلیکیشن ac19، در برنامه بازار تاکنون حدود 500هزار بار نصب شد و اخیرا نیز به دلایلی از برنامه گوگل پلی حذف و از دسترس کاربران خارج شد.

از بخش های این نرم افزار می توان به اطلاع از آخرین آمار و تعداد مبتلایان و بهبود یافتگان، فیلم های آموزشی مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا، اخرین اخبار مربوط به این بیماری، انجام تست برای ارزیابی میزان سلامتی شما، اطلاع رسانی های ستاد مبازره و مدیریت این بیماری و اطلاع از مراکز درمانی در استان ها اشاره کرد.

 

 

دربخش هایی از توضیحات این نرم افزار در برنامه بازار تأکید شده که« این برنامه تلاش می‌کند با مطرح کردن چند پرسش پزشکی به یک تصمیم بالینی برسیم: آیا هم اکنون نیاز یه مراجعه به پزشک و مراکز درمانی دارم یا نه؟»

شاید بتوان این اپلیکشن را از نظر بومی بودن راستی آزمایی کرد اما به درستی نمی توان نمره بالایی را از سوی کاربرانی که آن را استفاده کرده اند دریافت کرد چرا که هنوز باگ هایی در این نرم افزار وجود دارد.

به طور مثال یکی از کاربران درباره این نرم افزار می گوید، از موضوع دسترسی به مکان زندگی و ترددم ناراحتم چرا که برای دسترسی به این نرم افزار باید مکان یابی تلفن همراه فعال شود.

یکی دیگر از کاربران می نویسد: ارتباط آنلاین با پشتیبانی این نرم افزار می تواند جایگزین مکان یابی باشد، در این صورت فرد بیمار می تواند راحت تر به شما گزارش دهی کند.

چرایی حذف نرم افزار  از اپلیکیشن گوگل پلی!

سخنگوی پیشین ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: اپلکیکشن ac19  پس از چند روز از گوگل پلی حذف شد.

«لوکاس استفانکو»، یک محقق بدافزارهای اندرویدی در شرکت «ESET»  در اینباره گفته اپلیکیشن جدید ac19 هیچ عمل مشکوکی مرتکب نشده بوده و تنها خواستار دسترسی به مکان کاربران مانند هر اپلیکیشن اندروید دیگری شده بود.

این درحالی است که ZDNet اعلام می‌کند که یک منبع آگاه گفته حذف اپلیکیشن صرفاً به این دلیل بوده که ادعاهایی در رابطه مشکوک بودن نرم افزار وجود داشته است.

وزارت بهداشت با نرم افزار اپلکیکشن ac19 چه کرد؟

نرم افزار بهداشتی ac19 قرار بود تا اطلاعاتی درباره مکانهای جغرافیایی افراد مبتلا به ویروس کوئید19 و میزان شیوع آن را به جامعه بدهد اما در ادامه با عدم به روز رسانی و بی توجهی به ساختار نظرات مردم، با ریزش مخاطبان خود مواجه شد. بر اساس توییت‌های وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی، «سه و نیم میلیون کاربر این برنامه را روی دستگاه‌های خود نصب کرده‌اند و نتیجه آن نمودارهای تحلیلی است که از خروجی این سامانه در مورد شیوع بیماری در نواحی مختلف کشور منتشر شده است».این در حالی است که داده‌های دانلودی این نرم افزار نشان می دهد تنها 500 هزار نفر این نرم افزار را دانلود کرده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار