25. شهريور 1398 - 13:26   |   کد مطلب: 23636
آزاد راه همدان – ساوه یکی از مهمترین محور های مواصلاتی بزرگ و پر تردد کشور محسوب می شود و همواره از پر ترافیک ترین جاده‌های استان همدان به شمار می‌رود. اما در سال های اخیر نرخ بالای دریافت عوارضی در این آزاد راه موجب اعتراض مردم و محل مناقشه و نامه نگاری هایی بین مسئولان و مدیران استانی و کشوری شده است.

به گزارش شبنم ها  به نقل از عصر همدان؛ بالا رفتن نرخ غیر اصولی عوارض آزاد راه همدان –ساوه سبب شده که بسیاری از مردم برای فرار از پرداخت عوارض مسیرهای دیگری را انتخاب نمایند که در نهایت سبب شده است این آزادراه به یکی از پرحادثه ترین آزادراه های کشور تبدیل شود.

شرکت «آباد راه فارس» شرکت بهره بردار این آزاد راه است و طبق قانون نرخ عوارض را وزارت راه و شهرسازی مصوب و به بهره‌برداران که راه را ساختند اعلام می کند.

شرکت هایی که بصورت خصوصی در ساخت آزاد راه هزینه می کنند، با توجه به  تردد هایی که در جاده می شود، درآمد دارند و همین خصوصی بودن این آزاد راه باعث شده که نرخ عوارضی در این مسیر بیش از دیگر استان ها باشد.

دریافت بالای عوارضی از این مسیر بارها منجر به درگیری و نزاع رانندگان خودروهای گذری با عوامل و متولیان بخش خصوصی شده است. در همین خصوص با متولیان و مسئولان به گفتگو نشستیم تا از آخرین وضعیت حل این مسئله کسب اطلاع کنیم.

 

در سطح پیمایش در نظر داریم مبلغ عوارضی را به دو قسمت تقسیم کنیم

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: با معاونین وزارت راه و شهر سازی در استانداری جلسه داشتیم و یک مهلت برای حل این موضوع به آنها داده شده تا این عوارضی تعیین تکلیف شود.

حسن خانجانی با اشاره به سطح پیمایش در این آزاد راه افزود: در سطح پیمایش در نظر داریم مبلغ عوارضی را به دو قسمت تقسیم کنیم و راننده هایی که فقط از عوارضی اول عبور می کنند مجبور نباشد کل مبلغ عوارضی را پرداخت کنند.

وی قبل تر گفته بود دریافت عوارض در آزاد راه همدان – ساوه (آزاد راه کربلا) از اول مرداد سال جاری در صورت ارایه نشدن مجوز مجلس برای گرفتن عوارض، متوقف می شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان همچنین بیان کرده بود که چنانچه در مهلت تعیین شده آنها نسبت به ارائه مجوز مجلس شورای اسلامی کوتاهی و کم کاری کنند از اول مرداد امسال دریافت عوارضی در این آزاد راه متوقف می‌شود.این حکم مبنای قانونی دارد و نمی‌توان از اجرای قانون خودداری کرد.

 

دریافت عوارض در اتوبان‌های کشور با مجوز وزارت راه و شهر سازی است

اما بعد از سخنان دادستان شهرستان همدان، مسئول بهره بردرای قطعه دو آزاد راه همدان – ساوه خود را ملزم به روشنگری و پاسخ کرد و یاشار لطفی در گفت و گوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه برای دریافت عوارض مجوز‌های لازم از مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی دریافت شده است گفت: دادستان همدان  به دلیل برخی ابهامات در ماده ۵ قانون ایمنی راه‌ها، طی دستوری دریافت عوارض آزاد راه  همدان- ساوه را از ابتدای مرداد ماه متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه ایراد دادستان همدان به نحوه محاسبه و دریافت عوارض است، گفت: دریافت عوارض در اتوبان‌های کشور با مجوز وزارت راه و شهر سازی و قانون مشارکت ازاد راه ها، مصوب مجلس شورای اسلامی است و سرمایه گذاران و مسئولان  آزاد راه‌ها  حق تعیین نرخ عوارض را ندارد.

مسئول بهره بردرای قطعه دو آزاد راه همدان -ساوه در ادامه افزود: پاسخ امور حقوقی وزارت راه و شهر سازی به دادستان همدان ابلاغ شده است و مشکلی در دریافت عوارض از ابتدای مرداد ماه وجود ندارد. شرکت سرمایه گذار قطعه دو آزاد راه همدان – ساوه  تابع قانون و دستورات دادستان است.

لطفی خاطر نشان کرد: نرخ عوارض قطعه دو آزاد راه همدان – ساوه در سالجاری افزایش نداشته است و از سال گذشته نرخ‌ها ثابت باقی مانده است. نرخ عوارض در قطعه یک حدفاصل همدان تا عوارضی دوم به طول ۸۵ کیلومتر برای سواری ۵ و  ۵۰۰ هزار تومان و ماشین سنگین ۲۵ هزار تومان محاسبه شده است.

 

آزاد راه همدان- ساوه بالاترین نرخ عوارضی را می گیرد و باید همسان سازی شود

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با اشاره به موضوع عوارضی آزاد راه همدان –ساوه و دیگر مسائل پیرامون این عوارضی اظهار داشت: آزادراه همدان- ساوه را به دلیل اینکه بخش خصوصی آن را انجام داده امکان برداشتن عوارضی در این جاده جاده وجود ندارد.

وی افزود: دادستان استان همدان به این موضوع نیز ورود کرده و در تهران در همین خصوص جلسه ای گذاشتند اما به دلیل خصوصی بودن آن نمی توان کاری انجام داد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با دنبال این هستیم که عوارضی آزادراه همدان – ساوه همانند استان های دیگر باشد تاکید کرد: از سرمایه ملی و دولتی برای همسان سازی این عوارضی باید استفاده شود تا فشار بر روی یک استان نباشد.

خجسته با بیان اینکه تنها راه حل این موضوع همسان سازی کردن است عنوان کرد: باید همسان سازی شود و در سطح کشور یک نرخ بگذاریم و آن را نیز اجراکنیم.

وی با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی در خصوص این عوارضی و بالا بودن نرخ آن نامه نگاری کردیم یادآور شد: راهی برای نگرفتن عوارضی وجود ندارد اما عوارضی که در آزاد راه همدان- ساوه گرفته می شود بالاترین نرخ است و در دیگر استان ها این مبلغ بسیار پایین است.

به گزارش عصر همدان؛ آزاد راه همدان ساوه چهارمین محور موصلاتی بزرگ و پر تردد کشور است، که نرخ گذاری عوارض در این مسیر به گفته مردم و مسئولان استان عادلانه نبوده و میزان امکانات و خدمات جاده‌ای مطابق با میزان دریافت عوارضی ندارد.

بنابراین آزاد راهی که قرار بود برای رفاه و تسهیل تردد مردم باشد اینک به یکی از مهمترین محل مناقشه مسئولین تبدیل شده است. مدیران و مسئولان و متولیانی که در راس سازمان ها قرار دارند باید نسبت به این نرخ عوارضی حساس باشند تا حق مردم استان در این آزد راه پایمال نشود و راهکار هایی را که به نفع عموم مردم است برای کمتر کردن نرخ این مسیر در نظر بگیرند تا هم بخش خصوصی و هم مردم از این آزاد راه منتفع و بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار