5. آبان 1395 - 13:48   |   کد مطلب: 13202
در این نشست نقش و تأثیر زنان در عاشورا و در برهه های مختلف تاریخ مورد توجه قرار گرفت و بر لزوم مشارکت آنان در بازسازی عتبات عالیات تأکید شد.

به گزارش شبنم همدان، در نشست مشترک مشاورین امور بانوان دستگاههای اجرایی استان همدان ، رئیس کمیسیون زنان در بازسازی عتبات با تأکید بر نقش و همکاری زنان در عاشورا اذعان داشت: بر کسی پوشیده نیست که  امام حسین (ع )از قبل می دانستند که مردان به شهادت خواهند رسید و زنان اسیر خواهند شد. آنچه موجب شد امام حسین (ع ) زنان را همراه خود به کربلا بیاورند نقش زنان در ادامه قیام عاشورا است. ایشان با مداخله زنان در قیام عاشورا چند هدف را دنبال می کردند.  نخست اینکه زنان شاهد وقایع کربلا باشند و در مسیر راه خطبه های حضرت زینب باعث جلوگیری از تحریف واقعه کربلا شود. حضرت (س) به گونه ای سخنرانی می کردند که با بیان واقعه وهدف امام حسین و شناساندن چهره و تبار واقعی یزید  از تحریف واقعه کربلا  جلوگیری می کردند وهدف دیگر تشویق مردانی که به  جنگ رفته بودند به عنوان مثال مادر وهب و همسر زبیرازجمله  زنانی بودند که  با تشویق و ترویج دلاوری و شجاعت فرزند و همسر خود را در پیوستن به یاران امام حسین یاری می کردند و هدف دیگر پرستاری از مجروحان و افرادی که در کاروان حضور داشتند.

وی در ادامه ضمن اشاره برنقش زنان در برهه های مختلف تاریخ اظهار داشت: زنانی مانند اسیه و امنه وخدیجه (س) وهمکاری که با پیامبر داشتند در صدر اسلام نقش اساسی داشتند و در ایران، زنان معاصر در  8سال جنگ تحمیلی وامروزه زنانی که همسران ومادران مدافع حرم هستند نقشی سازنده در پیشبرد اهداف اسلام دارند  که با حلم وبردباری خود فرزندان و همسرانشان را راهی میدان های نبرد می کنند چه بسا که اگر ایچنین زنانی نبودند جنگ داخل کشور ما هم کشیده می شد.

وی افزود: اهداف ستاد بازسازی عتبات مشارکت در ساخت حرمهای شریفه قبور مطهر امامان وامامزادگا ن در کشورعراق است که در زمان های مختلف تخریبهایی در آنها صورت گرفته  است. برنامه های ستاد بازسازی عتبات  در سه مرحله موقت و میان مدت وطولانی مدت در بحث رفاه حال زائرین است که برنامه موقت شامل: نظافت, ساخت سرویسهای بهداشتی  , آموزش خادمین , اقدام به مرمت های اولیه  و در برنامه میان مدت بازسازی حرمین تخریب شده وساخت ضریح وپرده ها در دست اجرا است  و درطرح طولانی مدت توسعه حرمهای مطهر مورد توجه است که اولین مورد  توسعه حرم حضرت علی و ساخت حرم حضرت زهرا بوده و  در میلاد آن حضرت افتتاح شده است.   همچنین قسمت های مربوط به زائرین وقسمت های فرهنگی که در سالهای آتی اتفاق می افتد وتوسعه صحن امام حسین (ع) از تل زینبیه تا خیمه گاه ونمای گنبد امام حسین (ع) که بالاتر قرار بگیرد در دستور کار این ستاد است.

گسترش اطراف ضریح امام حسین (ع)

رئیس کمیسیون زنان در بازسازی عتبات عالیات بیان داشت: برای گسترش اطراف ضریح مهندسین تصمیم می گیرند که ستون های اطراف ضریح مطهر را باریکتر کنند چرا که راههای دیگر زمان بیشتری می طلبید واینکه باید زیارت تعطیل می شد تا این کار انجام شود. در این میان یکی از مهندسان ایرانی با طرحی تازه پیشنهاد می کند  ابتدا یکی از ستون ها را باریک کنیم کنیم تا نتیجه را ببینیم. در اوج مخالفت های دیگر گروههای متخصص اینن مهندس ایرانی طرح خود را عملی می کند  و پس از مقاوم سازی ستون را باریک میکنند و پیروزی طرح موجب می شود همین کار را برای ستون های دیگر نیز پس از مقاوم سازی انجام می دهند.

وی در مورد جمع آوری کمک برای باز سازی عتبات اذعان کرد: ائمه هیچ نیازی به کمک ما ندارند بلکه این ما هستیم که نیازمندیم ودر این راه اگر قدمی برداریم واگر کمکی انجام دهیم تا روز قیامت این عمل ما بی حساب باقی نمی ماند.

مشارکت زنان در بازسازی عتبات

بیگی خاطر نشان کرد:  زنان در استحکام معنوی خانواده موثرند چرا که زنان تربیت فرزندان  را عهده دار هستند و فرزندان آیینه والدین خود هستند .

وی در پاسخ به این سوال که مردم می گویند چرا وقتی در کشور خود نیازمند داریم ویا نیاز به بیمارستان داریم کشور عراق را آباد کنیم؟ چنین گفت:

کسی که پول برای ساخت بیمارستان نمی دهد برای باز سازی عتبات هم نمی دهد این خود مردم هستند که نذر می کنند و کسی آنها را مجبور نمی کند ودیگر اینکه هر کس به اِمامی توسل می کند وحاجت خود را از او می خواهد. چه بسا افرادی که در همین حرمین ویا امامزاده ها توبه کرده اند و راه خود را پیدا کرده اند گاهی خود همین امامزاده ها وحرمین حکم یک دانشگاه را دارد چرا که هر دو انسان ساز هستند. آنچه در بحث بازسازی وحتی نظافت مورد توجه است رفاه حال زائران است وتوسعه حرم ها هم خود باعث می شود فضا گنجایش زا ئر بیشتری داشته باشد. وقتی در اربعین حرکت بیست میلیونی زائر را می بینیم که تنها 2 میلیون این جمعیت از کشور ایران است و همگی اینها از برکت عاشورا است وپاداش  این عمل تا روز قیامت وجود دارد. حکومت جهانی حضرت مهدی در عراق قرار دارد ودر نهایت این کار برای قیام حضرت مهدی انجام می گیرد . سهم استان همدان در بازسازی عتبات یک میلیارد وسیصد میلون تومان است .

بیگی در مورد توسل گفت: گاهی شبهاتی در مورد توسل  به ائمه وجود دارد. اینکه چرا مستقیما از خود خدا حاجت خود را نمی خواهیم وبه ائمه متوسل می شویم . علت آن است که ما به واسطه آبرویی که ائمه در نزد خدا دارند به آنها متوسل می شویم زیرا ایشان  مقرب درگاه الهی هستند وما با واسطه قرار دادن این بندگان از خداحاجت خود را  می خواهیم .

در این نشست حسین پور استاد دانشگاه قم با بیان این موضوع که زیارت کربلا برای همه مردم امکان پذیر شده است خاطر نشان کرد: گاهی دشمنان  شبهاتی در سفر به کربلا وارد می کنند. پراکندن شایعاتی از قبیل نا امنی  سفر اربعین از این شبهات است در حالی که ممکن است در خانه خودمان هم اتفاق ناگواری برای ما رخ دهد و انسان قادر نیست در مقابل حوادث بایستند.  حاج اسماعیل دولابی در پاسخ به این شبهه که برخی شیعیان می گویند تا در کربلا امنیت کامل ایجاد نشود نباید برویم چنین پاسخ می دهد: در کربلا طفل شش ماهه شهید می شود و زنان و محارم اباعبدالله ساعتی را در بیابانها در رعب و وحشت به سر می برند پس چگونه است که انتظار امنیت کامل را دارید اگراینگونه است هیچ وقت موفق به زیارت نخواهید شد .

اذان و نماز دشمن شکن

  وی در مورد اذان و نماز مسلمین بیان داشت: باید اذان ونماز ما دشمن شکن باشد وقتی می گوییم الله اکبر یعنی خدا بزرگترین نیرو وعظمت جهان است پس دیگر از چه بترسیم و تنها کسی که باید سر مقابلش خم کنیم خداست مبداء و نهایت جهان هم خداست این نماز واذان باید در اِراده وعمل ما تاثیر گذار باشد ولرزه بر قلوب دشمنان ومنافقین بیاندازد.

 حسینی افزود: گاهی شبهه وارد می کنند باید استطاعت مالی  داشته باشی  تا بتوانی به  زیارت کربلا  بروی در حالی که هیچ روایتی دراین باره وجود ندارد یکی از حقوق واجب امام تولی وتبری و یکی از آنها زیارت و برپایی وشرکت در  مجالس عزا وشادی ائمه است.  و یا شبهه دیگری که می گویند باید به معرفت برسی تا در محافل عزا شرکت کنی در حالی که باید در مجالس شرکت کنی تا شعور و معرفت کسب کنی واگر انتقادی به گفته های مداح هم داری باید بروی تذکر بدهی با گوشه نشینی هیچ گاه مشکلی حل نمی شود بلکه باید وارد میدان عمل شوی وخودت دست به کار شوی .

تاثیر گذارترین صحنه کمک به بازسازی عتبات

وی یکی از تأثیرگذارترین صحنه ها را بازگو کرد:  در پایگاهی که کمک های مردمی برای بازسازی عتبات جمع آوری میشد زنی بود که تمام دارایی اش گوشواره ای بود که پس از سال ها موفق به خرید آن شده بود. این خانم حتی حلقه ازدواج هم نداشت و درحالیکه تنها داری اش را برای بازسازی عتبات هدیه می کرد گفت:  کافیست این گوشواره تنها یک آجر شود .

وی افزود: گاهی در این کمکها یک فرد میلیونها تومان هزینه می کند و در زندگی اش هیچ کاستی پیدا نمی شود ولی یک نفر ممکن استاز خرج خود وخانواده اش  ده هزار تومان کمک کند اما در این یک ماه با مضیقه مالی مواجه شود در کمک به بازسازی عتبات فقیر و غنی  هر کس با توجه به دل وحال معنوی خود کمک می کند اهل بیت نیاز ندارند ولی ما نیاز داریم 

انتهای پیام /

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار