4. شهريور 1399 - 10:03   |   کد مطلب: 9059
این روزها با وارد شدن به اکثر مغازه ها با تصویری روبرو می شویم که شاید برای خیلی ها تعجب برانگیز است، و آن وجود بانوانی با ظاهری کاملا زننده از نظر حجاب است.
بانوی ایرانی یا مانکن ویترینی/ معضلی به نام زنان آراسته فروشنده/تولیدی

به گزارش شبنم ها؛ به نقل از طنین یاس استان همدان،  هر روز به هنگام مراجعه به دکه های روزنامه فروشی و یا وبگردی در سایت های کاریابی به این جملات برخورد می کنیم؛ که به فروشنده خانم مجرد،با روابط عمومي بالا و ظاهري آراسته نیازمندیم – به یک خانم مجرد جهت پرستاری، بصورت تمام وقت نیازمندیم - به یک خانم خوش زبان و خنده رو نیازمندیم و...

حال در این گزارش هرچند کوتاه قصد داریم تا با بررسی این معضل بتوانیم راهکاری کارآمد را برای حل آن پیدا نماییم.

از نظر دین مبین اسلام بانوان، راهبران نخستین هدایت فکری، اعتقادی و عاطفی در هر جامعه ای به حساب می آیند، و این دین کامل الهی به هیچ عنوان محدودیتی برای حضور این قشر از جامعه در عرصه های مختلف در نظر نگرفته است.

البته باید به این نکته دقت داشت که این حضورباید در چهارچوب قوانین اسلام بوده و استفاده از آن نباید به فرصتی برای سودجویان تبدیل گردد.

اما همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد امروزه با گذر از درب مغازه ها با صحنه هایی مواجه می شویم که شاید برای خود بانوان نیز آزار دهنده و تعجب برانگیز باشد.

حضور دخترانی که با ظاهری بسیار زننده خود را همچون مانکن هایی که انگار در معرض فروش هستند آراسته کرده و مشغول فروشندگی هستند و گویی هیچ گونه محدودیتی برای برخی از آنان در نظر گرفته نشده است.

دخترانی که می توانند با حفظ پاکی و عفت خود بهترین سرنوشت ها را برای خود و جامعه رقم بزنند امروز به عنوان کالایی از آنها یاد می شود که شاید خود آنها نیز از قرار داشتن در چنین شرایطی رنج می برند.

اما ماجرا به هیمن ظاهر به اصطلاح زیبا ختم نمی شود، چرا که در برخی از موارد صاحب مغازه از این فروشندگان می خواهد تا با مردان بسیار راحت صحبت کرده و آنان را جذب کنند تا خرید مشتری ها فقط به همین یک نوبت ختم نشود.

اما به راستی رواج یافتن چنین رفتارهایی در بین عموم جامعه امری پسندیده است و باید چشم خود را به روی آن ببندیم؟

به منظور پی بردن به دلایل رواج این امر خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس استان همدان به سراغ یکی از کارشناسان حوزه زنان رفته است و گفتگویی کوتاه را با وی ترتیب داده است.

دکتر اعظم صادقیان اصلی ترین دلیل استفاده از دختران جوان به منظور انجام فروشندگی را جاذبه جنسی آنها عنوان و می گوید: نخستین هدفی که جنس مخالف را به داخل مغازه می کشاند وجود یک فروشنده زن در آن شغل است؛ چرا که قطعا وجود وی می تواند امنیت خاطری را برای خریدار فراهم آورد.

این استاد داشنگاه اضافه کرد: حال اگر این فروشنده به نوعی ظاهری متفاوت هم داشته باشد قطعا در جذب جنس مخالف تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همین ارتباطات نامتعارف کم کم بر روی این شخص فروشنده از نظر روحی و روانی تاثیر منفی گذاشته و خود او نیز قبول می کند که جایگاهش در جامعه تنها به عنوان یک کالا مطرح است.

دکترصادقیان گفت: مسئولین و دست اندرکاران باید به سمتی پیش بروند که ازحضور بانوان در مشاغلی که هیچ سنخیتی با آنها ندارد جلوگیری به عمل آید.

این استاد داشنگاه اظهارداشت: اگر یک بانوی ایرانی جایگاه خود را به خوبی بشانسد به هیچ عنوان به خود اجازه نخواهد داد تا از آن به عنوان یک کالا استفاده گردد.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام هیچ گاه مخالف حضور بانوان در فعالیت های روزمره نبوده و نیست، ادامه داد: متاسفانه برخی افراد از این موقعیت سوء استفاده نموده و آن را به نفع خود تفسیر می کنند.

دکتر صادقیان افزود: تبیین ملاک های حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است و مسئولین مربوطه باید آن را جدی بگیرند.

این کارشناس حوزه بانوان عنوان کرد: خوشبختانه قوانین کشورما نیز به هیچ عنوان محدودیتی را برای این امر قائل نشده است، اما مشکلات به وجود آمده امروز نتیجه برخورد های سلیقه ای برخی مسئولین است.

وی تاکید کرد: جایگاه دختران ایرانی با یک دختر اروپایی بسیار متفاوت است، چرا که در فرهنگ غرب جایگاه زن بسیار پایین است و تنها از این قشر به عنوان یک کالا استفاده می شود.

دکتر صادقیان با بیان این نکته که زن کالا نیست و یک موجود ارزشمند الهی است، تصریح کرد: طبق آداب اسلامی یک زن اصلی ترین نقش را در یک جامعه ایفا می کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یک زن می تواند با حضوری مناسب در جامعه زمینه پیشرفت آن جامعه را به درستی فراهم آورده و نسلی خوب و پاک را تربیت نماید.

وی در پایان با تاکید بر حفظ حرمت بانوی ایرانی، خاطرنشان کرد: امیدآن می رود تا با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی شده هر شخص را درجایگاه مخصوص به خود مشاهده نماییم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار