10. ارديبهشت 1399 - 10:04   |   کد مطلب: 7643
ارتباطات بی‌پایه و اساس دختران و پسران جوان جامعه امروزی را باآسیب های جدی رو‌به‌رو کرده است.
دختران جوانی که با یک "دوستت دارم" دلباخته می‌شوند

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، جوامع مختلف درگذر از جامعه سنتی به یک جامعه پیشرفته علاوه بر حفظ بسیاری ازآسیب‌های اجتماعی که از قبل موجود بوده است، با آسیب‌های اجتماعی جدید رو‌به‌رو شده که به خاطر نداشتن سبقه و پیشینه در جوامع انسانی به آن‌ها آسیب‌های اجتماعی نو ظهور می‌گویند.

 
شبکه‌های اجتماعی و مجازی از جمله مکان‌هایی است که زنجیره‌ای از ارتباطات و گروه‌های اجتماعی یا حضور غیرفیزیکی افراد دریک محل مجازی است.
 
در اینگونه شبکه‌ها اغلب افراد پیر و جوان می‌توانند درآن درباره‌ی مسائل مختلف باهم صحبت کنند،‌اطلاعات عمومی یا خصوصی خود را توسط عکس‌ها، ویدئو، دست نوشته‌هایشان با فرد دیگر یا گروه خاصی به اشتراک بگذارند.

با همگانی ‌شدن و جهانی‌شدن اینگونه شبکه‌ها و وسایل ارتباطی روزانه برتعداد کاربران آن افزوده شده و اغلب کاربران آن را نوجوانان و جوانان جامعه تشکیل می‌دهند.

 
این فضاها عموما به مکانی برای هویت‌یابی جوانان و زندگی مجازی آن‌ها تبدیل شده است و تشکیل این قبیل شبکه‌ها بستری مناسب را برای برقراری ارتباط آزادانه افراد به خصوص جوانان با یکدیگر بدون هیچ‌گونه مزاحم و نظارتی ایجاد می‌کند.
 
جوانان روزمره و به طور پی‌در‌پی با حضور در اینگونه فضاها از طریق برقراری ارتباط با جنس مخالف اوقات فراغت خود را بیهوده می‌گذرانند.
 
شبکه‌های اجتماعی با ظهور روزبه روز خود پدیده نوینی به نام زندگی دوم را برای ایجاد تغییرات بنیادین در نحوه طرز تلقی و نگرش و سبک زندگی افراد جامعه دارد.
 
این شبکه‌ها بر فرهنگ ، نحوه فرهنگ‌پذیری جامعه، نوع پوشش، گویش‌ها و روابط با جنس مخالف تاثیر گذاشته و موجب دگرگونی در سبک زندگی گذشته اشخاص شده و کلیه شئونات و آداب و رسوم جامعه را دگرگون می‌نماید.
 
یکی از اثرات منفی رایج این شبکه‌ها، برقراری رابطه با جنس مخالف بوده و موجب شده تا قبح این موضوع از بین برود.
 
اغلب دختران و پسران جوان با ورود به این قبیل فضاها به راحتی باهم گفت‌و‌گو کرده و بعضاً در بیشتر مواقع با یکدیگر دوست می‌شوند.
 
عمدتاً چنین فضاهایی که سطح توقع از زندگی را بالا می‌برد با تحت‌تأثیر قرار گرفتن در این فضاها از روابط عاطفی با خانواده‌ها کاسته شده و جذابیت و فریبندگی شبکه‌های اجتماعی جایگزین روابط گرم خانوادگی آن‌ها شده و موجب از هم‌گسیختگی ازتباط آن‌ها با والدین و دیگر اعضای خانواده‌شان می شود.
 
در این شبکه‌ها عمدتاً به این علت که دختر و پسر رو در روی هم نبوده، به راحتی می‌توانند هر حرفی را بزنند و یا خیلی بی‌پرده درباره برخی مسائل با هم صحبت کنند.
 
حال بیشتر وقت این دختران و پسران جوان با چت کردن‌های شبانه روزی در صفحات مختلف اجتماعی گذشته و بعضاً دوستی‌هایی سر می‌گیرد که عاقبت خوشی ندارد.
 
گاهی اوقات نیز برخی افراد سودجو چه مرد و چه زن شخصیت واقعی خود را بروز نمی‌دهند و سعی در فریب طرف مقابل دارند تا از این راه به راحتی زمینه اخاذی را فراهم کرده و او را بازیچه‌ی دست خود کنند.
 
در این بین چه بسیارند دختران ساده‌ای که به راحتی گول حرف‌های دروغین به ظاهر عشقشان را می‌خورند و دراین راه برای راضی نگه داشتن او چه اشتباهاتی که نمی‌کنند....
 
طبیعتاً کم شدن ارتباطات صمیمی در خانواده‌ها و عدم توجه و ابراز محبت به فرزندان از طرف والدین و نبود نظارت کافی بر رفتار آن‌ها سبب بروز رفتارهای پنهانی نوجوانان و جوانان در بیرون از منزل شده است.
 
آن‌ها با حضور در اینگونه شبکه‌ها به راحتی زمینه برقراری ارتباط به صورت واقعی را پیدا کرده بدون اینکه والدینشان از آن خبرداشته باشند.
 
دختران جوان با کوچک‌ترین کلمه دوستت دارم به سادگی دلباخته و رویای اسب سفید خود را در این فضاها می‌یابند و حاضرند به هر طریقی به آن برسند.
 
گفتنی است، این در حالی است که علاوه‌بر اینکه در پی این دوستی‌های بی‌هدف شکست‌ها و ضربات روحی و روانی متوجه دختران جوان می‌شود، همچنین این امکان وجود دارد که در آینده و زندگی مشترک نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم برقراری ارتباط صحیح با همسر و فرزند، منزوی شدن و... روبه رو شوند.
 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار