20. خرداد 1399 - 0:05   |   کد مطلب: 6894
یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی، گفت: رسانه این قدرت را دارد که فرهنگ توقعات و خواسته‌ها را در میان مردم بالا یا پائین ببرد و ابزار مهمی در جهت نشر الگوهای عملی در جامعه است.
رسانه ابزار مهمی در جهت نشر هنجارهای فرهنگی و الگوهای عملی در جامعه است

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاری فارس، مریم حسن پور، به نقش رسانه‌ها در ارائه الگوهای عملی به جامعه، گفت: رسانه ابزار مهمی در جهت تولید و نشر ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و ارائه الگوهای عملی در جامعه است.

وی ادامه داد: رسانه این قدرت را دارد که فرهنگ توقعات و خواسته‌ها را در میان مردم بالا یا پائین ببرد. هرچند این اتفاق به گونه‌ای نیست که همواره قابل روئیت باشد بلکه در اغلب اوقات این انتقال فرهنگ و مبانی فکری و رفتاری به شکل فرایندی تدریجی و غیر مستقیم رخ می‌دهد.

این کارشناس حوزه رسانه گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات امروز تاثیر گذاری شگرف ماهواره بر سبک زندگی افراد کاملا روشن و بدیهی است و گاهی جوانان را دچار از خودبیگانگی فرهنگی می‌کند؛ زیرا اصولا ظهور فرهنگ کشوری بیگانه در جامعه و رواج و توسعه آن، باعث از خودبیگانگی فرهنگی می‌شود.

حسن پور اظهار داشت: هنگامی که فرد، تمام خصایص و سنت‌های مفید فرهنگی کشورش را بدون توجه و شناخت ندیده بگیرد و سمبل‌ها و آداب و رسوم کشورهای بیگانه را با بهانه مترقی بودن بپذیرد و آن را توجیه کند، به از خود بیگانگی فرهنگی مبتلا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شاهد رواج پخش سریال‌های فارسی زبان در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم سریال‌هایی که بعضا با فصل‌های متعدد به 150 تا 300 قسمت می‌رسند و نمایش برخی از آنها حتی دو سال نیز به طول می انجامد و این زمان فرصت کاملا مناسبی است تا تأثیرات مورد نظر کاملا نرم و خزنده به ذهنیت مخاطبان نفوذ پیدا کند و در این میان شاهد هستیم که اولین قدم تأثیر این شبکه‌ها به صورت ملموس در جامعه رواج مدگرایی است.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این سریال‌ها رواج مدگرایی، تجمل و اشرافیت در سبک پوشش و لباس‌ها است. بالاخص برخی سریال‌هایی که به لحاظ فرهنگی به فضای جامعه ایران نزدیک است و اغلب مدهای تبلیغ شده در این سریال‌ها به سرعت در بازار داخلی رواج پیدا می‌کنند مانند لباس هایی با نام بازیگران این سریال‌ها و یا حتی در برخی از سریال‌ها نیز تصویری از یک جامعه مسلمان به تصویر کشیده می‌شود و چهره یک زن مسلمان مدرن به عنوان الگو نشان داده می‌شود و مخاطب را با خود همراه می‌کنند تا به صورت خزنده در فرهنگ کشور اثر گذارند.

حسن پور ادامه داد: باید توجه داشت که مد قدرت تصویر آفرینی زیادی در عرصه اجتماعی دارد. در جهان متغیر امروز که هویت‌های اجتماعی دستخوش تغییرات سریع هستند، مد به عنوان ابزار هویت ساز و هویت برانداز در عرصه زندگی روز مره اهمیت والایی پیدا می‌کند و در را رسیدن به جامعه‌ای متعالی مقوله مهمی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: نوع و کیفیت لباس افراد مبتنی بر جهان بینی و ارزش‌های حاکم بر جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند. از این رو لباس نه تنها متأثر از فرهنگ جامعه است بلکه آیینه شخصیت یکایک افراد جامعه نیز محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه رسانه افزود: توجه جوانان به سریال‌ها و پیروی از مدهایی که در این سریال‌ها ارائه می‌شود سبب می‌شود که سبک زندگی و افکار نسل جوان بر اساس ارزش‌های غربی شکل بگیرد و این به معنای واقعی کلمه، بزرگترین ضربه را به جامعه پذیری افراد می‌زند و جوانان را از هویت اسلامی ایرانی خود دور می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار