6. تير 1394 - 10:46   |   کد مطلب: 6317
به بهانه سالروز وفات گوهر بی همتای پیامبر(ص)  /یاداشت

به گزارش شبنم ها، خانواده كانون آرامش و راحتى‌بخش هر انسانى است  و این کانون آرامش به وسیله سنت حسنه ازدواج  نصیب هر فردی می شود حضرت خدیجه (س) در حالی به همسری محمد ابن عبدالله(ص)  در آمد که از ثروت و شهرت خاصی در عربستان برخوردار بود و خواهان زیادی از میان ثروتمندان قریش داشت اما خواست و اراده خدای متعال بر ازدواج این بانوی بزرگ با پیامبر رحمت و مهربانی بود حضرت خدیجه (س) پس از ازدواج با پیامبر تمام ثروت  خود را در اختیار حضرت رسول(ص) نهاد و بدین ترتیب از جنبه اقتصادى، دین اسلام را تقویت نموده و در گسترش آن نهایت تلاش خود را به جاى آورد بنابراین  ثروت بسیار خدیجه همسر بی همتاى پیامبر (ص)  یکی از عوامل اساسی رونق اسلام شد.

 

زمانی که مشركان با سخنان توهین‏ آمیز و اعمال وقیحانه‏اى خود  پیامبر رحمت و مهربانی (ص) را ناراحت می ‏كردند خدیجه (س) از وى دلجویى كرده و حرف دلش را شنیده و با كلمات شفابخش و برخوردهاى آسایش آفرین مرهم گذار دردهاى پیامبر گرامی اسلام بود، تبسم خديجه كوله بار اندوه و دردها را از محمد (ص) سبك مي كرد و دوستي نمايان بر چهره اش موجب مي شد كه پيغمبر دردها و رنجهاي خود را از ياد ببرد و از این ناحیه مشكلات فراوانى که  پیش روى پیامبر اكرم(ص) قرار داشت  به وسیله این بانوی بزرگوار جبران می شد.

 

 خدیجه (س) شخص پیامبر(ص) و مشكلات آن حضرت را آگاهانه دركمی کرد و بدین جهت در پیشرفت اهداف آن حضرت تلاش می نمود و سخنانش را تصدیق می کرد  و او را از تمام غم‏ها و غصه‏ها می رهانید.

دهم رمضان یادآور رحلت جانسوز یار و همراه گرامی رسول خدا(ص) حضرت خدیجه (س) است در هنگامه ای که مسلمانان در شعب ابی طالب در محاصره بودند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یار دیرینه خود را از دست داد.

 

حضرت خدیجه بانوى فداکار و همسر بى نهایت مهربان حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) در سن شصت و پنج‏ سالگى از دنیا رفت ، پیامبر (ص) او را با دست مبارک خویش در حجون مکه (قبرستان ابوطالب) به خاک سپرد اندوه  و حزن در گذشت این بانوی گرانقدر  پیامبر (ص) را بسیار محزون ساخت به همین دلیل آن حضرت سال در گذشت‏ حضرت خدیجه را عام الحزن‏ - سال اندوه - نام نهاد.

 

 طبق احادیث و روایات گفته شده این بانوی گرانقدر دارای مقامی والاست در بهشت ، و این مقام سوی خداوند به ایشان وعده داده شده است، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز بارها این مسئله را به خدیجه بشارت می داد و می فرمود: «در بهشت، خانه ای داری که در آن رنج و سختی نمی بینی.»

امام صادق (ع) نیز می فرماید: هنگامی که خدیجه وفات یافت، فاطمه کودک خردسالی بیش نبود و بسیار بی تابی می کرد و گرد پدرش می گشت و سراغ مادر را می گرفت؛ پیامبر از این حالت فاطمه (س)بیشتر محزون می شد و دنبال راهی بود تا او را آرام کند؛ فاطمه همچنان بی تابی می کرد تا اینکه جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و فرمود: «به فاطمه (س) سلام برسان و بگو مادرت در بهشت خانه ای کنار آسیه، همسر فرعون و مریم، دختر عمران نشسته است.» هنگامی که فاطمه (س) این سخن را شنید، آرام گرفت و دیگر بی تابی نکرد.

 

در رفعت مقام حضرت خدیجه (س) همین بس که نامش در زیارات اهل بیت نظیر زیارت وارث و در ادعیه مانند دعای شریف ندبه در کنار پنج تن آل عبا ذکر گردیده است.

 آنچه وی را به این مقام رفیع نایل نموده است وجود سه فضیلت بزرگ در وجود چنین شخصیت برجسته اسلام است سه خصلتی که در هرکس به منصه ی ظهور و بروز برسد باعث رفعت مقام او خواهد شد.

1_معرفت: شناخت و بصیرت حضرت خدیجه ی کبری (س) موجب گردید تا همه هستی خود را در رکاب پیامبر (ص) ایثار نماید و تحقیر و توهین  توسط بزرگان قریش و همه دوستان و آشنایانش را به جان بخرد.

2_محبت: معرفت ژرف منجر به محبتی عمیق و استوار می شود محبت حضرت خدیجه (س) نسبت به خداوند در ابراز محبت عمیق او به رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) وصف نشدنی است.

3_تبعیت: تجلی محبت استوار بر معرفت تبعیت را بدنبال دارد بر اساس کریمه ی شریفه ی "ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله "نمونه ی شگفت انگیزی از معرفت و محبت و تبعیت در بانوی اول اسلام از حق تعالی به بشریت ارایه داده است .

حضرت خدیجه (س)یکی از چهار زن کامل دنیا، اولین و بهترین همسر رسول خدا (ص) و مادر فاطمه زهرا (س) است.

آخرين سخن خديجه، به هنگامي كه بر بستر مرگ خفته بود، از درد و رنج هائي كه در راه پيامبر(ص) ديده بود كم ارج تر نبود؛ لحظه اي كه شبح مرگ بر چهره او سايه افكنده بود به پيامبر چنين مي گويد:
« اي رسول خدا ...... من در حق تو كوتاهي كردم و آنچه شايسته تو بود، انجام ندادم از من در گذر و اگر اكنون، دل در طلب چيزي داشته باشم, خشنودي توست.»
كلمات بر لبان پاكش مي لغزید و آخرين نفسهايش را با خشوع و ايمان بر مي آورد ...... خدا خديجه را رحمت كند آن نمونه بارز زن مسلمان كه براي عقيده و رسالتش پيكار كرد.

زیارتنامه حضرت خدیجه کبری (س)

السلام علیک یا زوجه سید المرسلین
السلام علیک یا اُم فاطمه الزهرا سیدة نسا العالمین
السلام علیک یا اول المومنات
السلام علیک یا من انفقت ما لها
فی نصرة سیده الا نبیا نصرته ما استطاعت و دافعت عنه الاعدا
السلام علیک یا من سلم علیها جبرائیل و بلغها
السلام من الله الجلیل فهینا لک بما اولاک الله من فضل
 والسلام علیک و رحمة الله و برکاته

دیدگاه شما

آخرین اخبار