29. مرداد 1395 - 15:24   |   کد مطلب: 11888
واقعیت نظام آموزش عالی این است که هم‌اکنون ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجو در مراکز دولتی نداریم. ظرفیت دانشگاه‌ های دولتی، پاسخگوی همه نیازهای داوطلبان نیست و خیلی از کنکوری‌ها در رقابت برای ورود به دانشگاه‌ های دولتی ناکام می‌مانند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی بسیاری از داوطلبان هم کفاف نمی‌دهد که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل کنند و شهریه بپردازند و در نتیجه تعداد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، همچنان بالاتر از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی است.

از سوی دیگر، برخی رشته‌های تحصیلی همچون پزشکی و برخی رشته‌های فنی، از آنجا که بازار کار و آینده بهتری دارند، تعداد متقاضی برای تحصیل در این رشته‌ها نیز همچنان بالاست. به همین دلایل، در شرایط فعلی عملا امکان حذف کنکور وجود ندارد، زیرا زیرساخت‌های این کار هنوز فراهم نشده است.

برای حذف کنکور نیاز به برنامه‌های بلندمدت آموزشی داریم، اما وقتی برنامه راه نداشته باشیم، به بیراهه خواهیم رفت. حذف کنکور نیاز به برنامه‌ریزی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دارد تا همه داوطلبان به یک رشته خاص جذب نشوند.

مثلا رشته پزشکی از آنجا که جاذبه بالایی برای اشتغال دارد، داوطلبان زیادی برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می‌کنند، اما خیلی از رشته‌های تحصیلی دیگر چنین جذابیتی ندارد و دانشجو با خودش احساس می‌کند که پس از فارغ‌التحصیلی، احتمال بیکار شدنش بالاست.

داوطلب کنکور می‌خواهد وقتی تحصیلش در دانشگاه تمام شد، حداقل شغلی متناسب با رشته تحصیلی‌اش داشته باشد، اما بسیاری از رشته‌های فعلی در دانشگاه‌های ما این ویژگی را ندارند. بنابراین نیاز داریم که خط‌مشی نظام آموزش عالی متناسب با نیازهای اشتغال و بازار کار باشد. تا وقتی که بازار اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف ساماندهی نشود، امکان حذف کنکور نیز بسیار دشوار است.

یکی از آفت‌های نظام آموزش عالی این است که ما در برخی رشته‌ها نیاز به تربیت نیروی متخصص داریم و بازار کار هم به شدت، نیاز به این نیروها دارد، اما در دانشگاه‌های ما این رشته‌ها تدریس نمی‌شود، درعوض، یک سری از دانشجویان در رشته‌هایی درس می‌خوانند که بازار کار به این رشته‌ها نیاز ندارد.

در عین حال نباید فراموش کرد که برخی موسسات کنکور نیز از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و از مسیر کنکور، درآمدهای کلانی دارند. قطعا یکی از عوامل حذف نشدن کنکور را هم می‌توان به فعالیت این موسسات و افراد سودجو نسبت داد که در این زمینه نیز باید با تخلف‌ها و سودجویی‌های نامشروع از داوطلبان کنکور، برخورد قاطعی صورت گیرد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار