18. تير 1395 - 10:17   |   کد مطلب: 10973
پیش از انقلاب اسلامی شبهه ها به گونه ای و پس از انقلاب اسلامی به گونه ای مطرح شده و پاسخهایی هم داده شده که شهید مطهری پیشاپیش این کاروان بزرگ در حرکت بوده است و جایگاه ویژه ای دارد. شهید مطهری در این عرصه بسیاری از شبهه افکنان را از میدان به در کرد و زمینه را برای رشد و بالندگی اندیشه ناب اسلامی فراهم آورد.

از آغاز آفرینش  ، انسان همواره با انواع پرسشها درگیر بوده است . سوالهائی که گاهی فطری بوده ، خداوند متعال نیز به عنوان خالق انسان  ، خود اولین پاسخگوی این نیاز فطری بوده و از طریق وحی در قالب ارسال رسل ، انزال قرآن و ... این نیاز فطری بشر را پاسخ گفته است .

از آنجایی که بشر در حال تکامل بوده  ، پرسشهای او نیز در طول تاریخ عمیق تر شده و بسیاری از آنها به مباحث کلامی مرتبط شده است . پرسش هائی که بعدها شهید بزرگوار مرتضی مطهری در مباحث کلام جدید از آنها به شبهه یاد می کند .

و اما شبهه : به پرسشهائی اطلاق می شود که پاسخگوئی به آنها بسیار حساس می باشد ؛ چرا که به امور مردد بین درست و غلط اطلاق می شود و پاسخگوئی ناصحیح به آنها ابهامات فراوانی ایجاد می کند . بدین جهت با توجه به اهمیت شبهه و پاسخگوئی به آن در تحقیق پایانی سعی شده به روشن ساختن معنا و مفهوم شبهه و هرآنچه که شبهه نامیده می شود ، پرداخته شود .

 پاسخگوئی به چند شبهه کلامی پیرامون نبوت و امامت در آثار شهید مطهری (ره) ، الگوی مناسبی برایمان است که در پاسخ دهی به بسیاری از شبهاتی از این دست ، که در هر دوره با سیمائی جدید جلوه گر می شوند .  

شبهات مختلف در زمانهای گوناگون و در زمینه های مختلف ، از دیرباز ذهن انسانهای متفکر را به خود مشغول ساخته است .  اما شبهاتی که پیرامون اصول و ارزشها بوجود آمده اند بسیار     مهم تر بوده ؛ تاثیرات بیشتری در طول تاریخ به جای گذاشته اند . در جهت پاسخگوئی به آنها بود که علم کلام شکل گرفت .

الگوی منطقی و سنجیده در سیره شهید مطهری (ره). شامل : 1- برخورد اثباتی  2- نقل قول احترام آمیز اقوال 3- رعایت انصاف 4- جدال احسن و ...می باشد.

در ادامه در خصوص برخی از شبهات و پاسخ به انها باید گفت: شریعت اسلام در نبوت خاتمیه چنان کمال و جامعیتی دارد که برای همه زمانها و مکانها مفید و متناسب است . همچنین راه ارتباط با آسمان و معنویت با خاتمیت ، برای مشتاقان راه بسته نشده است ؛ هم راه الهام اشراق باز است و هم رهیافتهای وحیانی پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) موجود می باشد .

1-                       در بخش امامت نیز یکی از علل اصلی عدم ذکر نام ائمه معصوم ( علیهم السلام ) به صراحت در قرآن کریم ، خواست باریتعالی بوده است. خداوند نمی خواستند در چنین مسئله ای که بالاخره هوی و هوس دخالت می کند ، مطلبی به صراحت در قرآن مطرح شود . چرا که به یقین آن را توجیه می کردند . در همین راستا حضرت علی (علیه السلام) تنها مصداق واقعی آیه 55 سوره مبارکه مائده بوده ؛ و پرداخت زکات از سوی ایشان در هنگام نماز ، عبادتی در ضمن عبادت بوده و با روح عبادت کاملاً سازگار است .

2-                       انتظار واقعی برای ظهور حضرت مهدی (عجل الله فرجه) ، فعلی ایجابی است که به لحاظ  فردی و اجتماعی موثر بوده ؛ و بدین سبب افضل اعمال شمرده می شود .

در آخر اینکه پی بردیم پرشدن جهان از ظلم در زمان حضرت مهدی (عجل الله فرجه) از علائم ظهوراست ، نه از علل ظهور . لذا همانطور که معنا ندارد برای تعجیل در امر فرج ، دنبال فردی به نام دجال بگردیم و از او حمایت کنیم ،؛ همچنان معنا ندارد به افزایش ظلم بپردازیم.

زهره علیقلی – محقق حوزه علمیه الزهرا(س) همدان

انتهای پیام/ 

ا

دیدگاه شما

آخرین اخبار