16. مهر 1399 - 22:46   |   کد مطلب: 10282
والدینی که از "کاه"، کوه می‌سازند
سونامی طلاق در زنان زیر 20 سال محصول سبک زندگی غربی
طلاق که در گذشته امری مذموم و ناپسند به شمار می آمد؛ امروزه به اتفاقی عادی مبدل شده و آمار این پدیده شوم اجتماعی روز به روز در حال افزایش است.
 سونامی, طلاق ,سبک زندگی غربی, زنان 20 ساله

به گزارش شبنم ها به نقل از نافع؛ با کمال تأسف آمارها نشان می دهد که در هر ماه 13 هزار، هر شبانه‌روز 430 و هر ساعت 18 مورد طلاق رخ می  دهد و تأسف بارتر اینکه این آمار در زنان زیر 30 و حتی 20 سال بسیار بالا است.

براساس این آمارها نزدیک به 60 درصد زنان مطلقه زیر 30 سال و نزدیک به 12 درصد آن‌ها زیر 20 سال دارند.

این آمارهای تأسف بار گویای واقعیت تلخی است که هر لحظه در حال گسترش است و تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه اسلامی ما به دنبال دارد.

با کمال تأسف این آمار هر سال، بیشتر و نگران‌کننده‌تر از سال قبل می‌شود و زنگ خطری است که مسئولان امر باید آن را جدی بگیرند زیرا نه تنها فرد که جامعه را دچار تنش و آسیب  می سازد.

افزایش طلاق عوامل متعددی دارد که از مهمترین آن‌ها می توان به تغییر سبک زندگی و پیروی از سبک زندگی غربی، مشکلات اقتصادی، اتعیاد یکی از زوجین، آشنایی زنان به حقوق خود، تمایل زنان به حضور در فعالیت‌های اجتماعی، دخالت اطرافیان، کم طاقتی و افزایش مهریه اشاره کرد.

زندگی مشترک به طور طبیعی دارای تعارض است زیرا دو نفر با سبک زندگی متفاوت، با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند و اگر زوجین از توان کافی برای مدیریت تعارض‌ها برخوردار نباشند؛ تعارض‌ها افزایش یافته و درنهایت به سردی زوجین از یکدیگر می انجامد.

در چنین مواردی انعطاف پذیری بهترین راه حل برای عبور از بحران تعارض ها است و فرد باید خود را با شرایط تطبیق دهد.

تربیت صحیح فرزندان، آموزش مهارت‌های زندگی به آن‌ها در سنین نوجوانی، تمرین انعطاف پذیری در برابر شرایط زندگی و راهنمایی فرزندان برای دوری از ازدواج‌های احساسی از مهمترین مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند.

همچنین پس از ازدواج باید فرزندان خود را به صبر در برابر مشکلات شخصیتی طرف مقابل و تحمل سختی‌های زندگی تشویق کرده و به اختلافات بین زوجین دامن نزنند چرا که در نهایت، دود این ماجرا به چشم خود آن‌ها خواهد رفت.

در گذشته والدین به دختران جوان خود می‌آموختند که با "چادر سفید رفتی و با کفن سفید برمی‌گردی"، اما این روزها گاه والدین به جای نصیحت فرزندان خود از "کاه کوه ساخته" و با کوچکترین مسئله، راه دادگاه خانواده را در پیش می‌گیرند.

این مسئله خود یکی از عوامل افزایش طلاق در بین زنان جوان است زیرا  پشتیبانی خانواده را حس کرده و تمایلی برای کوتاه آمدن و از سر گرفتن زندگی مشترک ندارند.

همچنین داشتن شغل و درآمد مستقل یا مهریه بالا از دیگر عواملی است که به زنان جرأت می‌بخشد تا اقدام به طلاق و زندگی به اصطلاح "مجردی" داشته باشند.

 از عوامل طلاق که بگذریم باید دید افزایش تعداد زنان مطلقه تا چه اندازه برای جامعه مضر است.

زنانی که در سنین پایین اقدام به ترک زندگی مشترک می کنند به دلیل هیجانات روحی و نیازهای طبیعی در صورت نداشتن ایمان لازم و تعهدات اخلاقی برای خود و جامعه خطرآفرین هستند.

گرایش به مواد مخدر و قلیان، خیابان گردی، عیاشی و خوش‌گذرانی های افراطی، زندگی مجردی و ازدواج های موقت و پنهانی از مهمترین خطراتی است که زنان مطلقه جوان را تهدید کرده و مردان جامعه را نیز دچار خطر می‌سازد.

این پدیده شوم مانند یک سونامی هر روز در حال ریشه کنی بنیان های اخلاقی و عاطفی و حتی دینی خانواده های مسلمان ایرانی است و متأسفانه مسئولان امر نیز اقدام جدی و قاطعانه‌ای برای آن انجام نمی دهند.

پایان سخن اینکه آموزش عوامل ازدواج موفق و مناسب باید از طریق رسانه ها و در دانشگاه ها و آموزش و پرورش صورت گیرد تا بیش از این شاهد رشد سریع طلاق نباشیم.

 

یادداشت: سمیه مظاهری

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار