31. شهريور 1399 - 9:15   |   کد مطلب: 7153
حجاب و عفاف پدیده مذهبی – ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی است و توجه به زمینه های فرهنگی – اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق ان نیازمند آموزش های بنیادین و مداوم در خانواده ها و مدارس و دانشگاه ها و اجتماع است.
پوشاک اسلامی بانون از حرف تا عمل

 به گزارش شبنم ها، درحال حاضر بحث حجاب و پوشش اسلامی از نظرمفهومی و در ذهنیت مردم تفاوتی ندارد یعنی  وقتی می گوییم پوشش اسلامی همان حجاب به ذهن می رسد  و وقتی می گوییم حجاب همان  مفهوم پوشش به ذهن خطور می کند.

استاد شهید، مرتضی مطهری درکتاب مسئله حجاب  دراسلام می نویسد:

" کلمه حجاب هم به معنای پوشیدن است و هم به معنای پرده و حاجب  بیشتر استعمالش به معنی پرده است؛ این کلمه از آن جهت معنای پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت: که به حسب اهل لغت هر پوششی حجاب نیست آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت می گیرد."

پس از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس هفتم هر ساله نمایشگاه های مد و لباس به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی  طرح ها و مانتو های سراسر کشور برگزار می شود. ولی متاسفانه تاثیر ناچیزی در نوع طراحی های موجود  در بازار داشته است؛ چرا که طراحی های ارائه شده در نمایشگاه مد و لباس نه تنها مورد استقبال جامعه قرار نمی گیرد بلکه به زودی از یاد رفته و طراحی هایی با الگو های غربی جای خود را پررنگ تر نشان می دهد.

اگر این طرح ها را محصول فعالیت چند ساله کارگروه  ساماندهی  مد و لباس؛  شامل برگزاری چندین نمایشگاه مد و لباس از جمله نمایشگاه مد و لباس فجر؛ همچنین راه اندازی  نمایشگاه  دائمی مد و لباس ؛ طراحی شناسه شیما با هدف ثبت و شناسنامه دارکردن لباس های طراحی شده، گردهم آوردن و شناسایی طراحان، تولید کنندگان  و دست اندرکاران صنعت پارچه و مسئولان  بخش فرهنگی طراحی مد و لباس  و ده ها اقدام  دیگر که با هدف سامان دادن به پوشش بانوان ایرانی انجام داده است، بدانیم، باید گفت: به نظر می رسد طراحان ایرانی  در حال گام نهادن در مسیر طراحی مد و لباس اسلامی ایرانی هستند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

جشنوارهای مد ولباس هرساله با هدفی مشخص  شروع می شود و بدون بر آورده کردن نیازها و پاسخ گویی به مطالبات به پایان می رسد، مثلا درنمایشگاه مد و لباس بیشترین چیزی که در طراحی  مانتو وجود داشت، طراحی ثابت مانتوها بدون تقریبا هیچ برش و دوختی بود و در حقیقت طراحان فقط  حاشیه و تزئیناتی را به مانتوهای قبلی و معمول در کشور اضافه کرده بودند، حاشیه هایی که تلاش روبه افراطی برای سنتی جلوه دادن طرح مانتو در آنها مشهود بود.

متاسفانه در زمینه رنگ پوشش  نیز هنوز شاهد استفاده از رنگ های تیره در نمایشگاه های مد و لباس و یا سبک های قدیمی هستیم. و اغلب رنگ های مشکی  و سرمه ای  و قهوه ای  دیده می شود البته  ناگفته نباشد  که زنان و دختران  جامعه ما نیز علاقه  زیادی  به پوشیدن رنگهای تیره  دارند.

از دیگرمسائلی  که در این طرح ها  به چشم می خورد، عدم تنوع ونوع آوری در پارچه ها است و این نقص ها مدام  در طراحی های لباس به چشم می خورد و اینگونه می شود که کشورهای مالزی و ترکیه در مد و پوشش اسلامی از ما پیشی گرفته اند.

در مورد طراحی  روسری نیز هنوز طرح هایی که در نگاه اول فاقد عنصر راحتی بودند  دیده می شد و اگر نگوییم همه طرح ها؛ می توان ادعا کرد اغلب طرح های شال و روسری برای خانم هایی که از چادر استفاده نمی کنند طراحی شده  است .

طراحی لباس های ایرانی اسلامی به صورت  فعالیت پراکنده در نمایشگاه ها وجود دارد و از منظر کاری  اقتصادی و سود آور به آن نگاه نشده است.

علت اینکه بر روی طراحی  لباس ایرانی اسلامی سرمایه گذاری نشده  این است که بودجه های فرهنگی دولت در این زمینه بسیار است، اما برنامه ریزی مناسب  برای تولید و استفاده از این لباس ها نیست.

درباره  طراحی مد و لباس و تغییر ذائقه مردم برای استفاده از مد و لباس و حجاب مناسب نیاز به کار فرهنگی و کارشناسی است و باید ذهنیت مردم برای استفاده از پوشش مناسب آماده شود. 

استفاده از فرصت مد و مد گرایی در راستای اهداف انسانی

بحث فرهنگی و تجاری  کاملا با هم متفاوت است. تولیدی ها به دنبال پوشش بازار با لباس های ساده و ارزان هستند تا بتوانند بازار را برای اقشار خاص حفظ کنند از سوی دیگر بسیاری از طراحان با استفاده از پارچه های گران قیمت که عموما سنتی هستند تولیداتی را ارائه می دهند که قیمت های کاملا متفاوت  از بازار را دارند  و قابل استفاده  برای همه اقشار نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان همدان گفت: به باورمن برای مسئله  مد و لباس بیش از هر چیزی باید در فرهنگ و هنر به دنبال پاسخ باشیم و با دعوت به زیبا پوشیدن، مخاطب حجاب گریزمان را به پوشش دعوت کنیم.

غلامرضا اسکندری افزود: کسی که در حوزه فرهنگ مشغول به کار است باید زیرکی های لازم در این زمینه را داشته باشد تا بتواند هدفش را در چهار چوب شرع دنبال کند.

وی ادامه داد: پدیده مد برای هر کس که بتواند در راستای اهداف انسانی از آن استفاده کند یک فرصت و ظرفیت است.پیروزی در این است که جذابیت های جنسی را از را از لباس بگیریم و زیبایی را به آن باز گردانیم زیرا مخاطب باید با چیزی خود را راضی کند ؛ یک پوشش گاهی بلند و گشاد است اما آن قدر زیباست که مخاطب آن را می پسندد.

اسکندری تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان باید زمینه ای را فراهم کنند که لباس های متناسب با طراحی ایرانی اسلامی ،ضمن داشتن قیمت مناسب و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر لباس ها به مردم ارائه شود و معیار زیبایی در آن لحاظ شده باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان همدان درباره اجرایی شدن قانون ساماندهی مد و لباس باید گفت: که اگر ملاک وضعیت کنونی جامعه است به جرات می توان گفت: که این قانون در جامعه اجرایی نشده است.

اسکندری ادامه داد: در خصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی؛ اتحادیه  فروشندگان پوشاک همدان  با دارا بودن 600 واحد صنفی دارای پروانه کسب و 150 واحد صنفی دارای پروانه موقت  و 200 واحد صنفی در دست اقدام  در این زمینه اقداماتی را انجام داده  است بطوری که هر ساله واحدهای صنفی که پوشش اسلامی و متعارف عرضه می نمایند از طریق نصب  بنرهایی به همشهریان معرفی می شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: جلساتی با اعضای تحت پوشش و مدیریت اداره نظارت براماکن عمومی و هیئت رئیسه اتاق اصناف  در خصوص رعایت مسائل ضوابط انتظامی برگزار شده است و به متصدیان واحد های صنفی نکاتی در مورد رعایت شئونات اسلامی متصدیان و فروشنده ها ،پوشش مانکن ها عرضه البسه متعارف ،عدم عرضه البسه  نامتعارف با نماد های شیطان پرستی و پرچم کشور های غربی از جمله آمریکا؛ انگلیس؛ فرانسه و...تذکر داده شده است.

اسکندری در مورد اسم فروشگاه های صنفی گفت: طبق دستور العمل داده شده باید نام هر فروشگاه و واحد صنفی  توسط اداره ارشاد اسلامی تائید گردد.

 گفتنی است: این اتحادیه  در سال گذشته  در تمامی مجتمع های تجاری بین فروشنده گان خانم مقنه های متحد الشکل توزیع گردید که در نوع خود جای تقدیر از اتاق اصناف و بازرسی دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار