6. اسفند 1399 - 10:02   |   کد مطلب: 9667
در چهاردهمین و آخرین جلسه از سلسله جلسات نقد کانون ادبی کتابخانه شهید باهنردر سال 1394 کتاب " وقتی من بچه بودم" نوشته اریش کستنر مورد نقد و بررسی قرار گرفت .
نقد کتاب " وقتی من بچه بودم"

 کتاب " وقتی من بچه بودم" نوشته اریش کستنر داستانی از ادبیات آلمان است

اریش کستنر شاعر، روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و نویسنده ی کتاب های کودکان و از بنیان گذاران دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان و کتابخانه ی بین المللی کودکان مونیخ است.

کستنر در سال ۱۹۷۵ مدال هانس کریستین اندرسن را دریافت کرد و داستان "امیل و کارآگاهان" او از آثار ماندگار ادبیات کودکان است.

"اریش کستز"، در دوران پیری، به یاد خاطرات کودکی خویش و روزهای خوش و روزهای بد آن زمان افتاده است. او که فرزند خانواده‌ای با سطح مالی ضعیف است، به خوبی تلاش والدین خویش برای دست‌یابی به رفاهی نسبی را به خاطر می‌آورد و در این میان از مادر و فعالیت‌های زیاد و تلاش‌های بی‌دریغش خاطرات فراوان دارد. اریش از کودکی تحت حمایت کامل مادر رشد کرده و یاد رقابت‌های والدینش برای تهیۀ بهترین هدایای سال نو، او را غمگین می‌کند. او در دوره‌ای پا به عرصۀ وجود گذاشته که رقابت‌های سیاسی رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرند و همین سبب به پا شدن آتش جنگ در سرتاسر دنیا می‌شود. اریش که قصد دارد معلم شود با تمام وجود خود را وقف درس و مدرسه می‌کند، اما سرانجام در هنگام عملی شدن تصمیم چندساله‌اش، درمی‌یابد برای این کار ساخته نشده و باید به تحصیل ادامه دهد. با وجود کودکی نسبتا شاد و پرهیاهو، نوجوانی وی با شروع جنگ جهانی اول مصادف می‌شود و همین بر بی‌خیالی‌های آیندۀ او برای همیشه خط بطلان می‌کشد.

کتاب " وقتی من بچه بودم " با ترجمه سپیده خلیلی توسط سازمان چاپ و انتشارات وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شمارگان 1500 نسخه به چاپ رسیده است .

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار