17. فروردين 1399 - 13:53   |   کد مطلب: 9587
باید چگونگی ارتباط موثر با همسر را یاد بگیریم، زیرا پایه و اساس روابط درون خانوادگی بر محور رابطه زن و شوهر استوار است در رابطۀ سالم و خوشایند و آرام بخش زن و شوهر که آن دو احساس نزدیکی می کنند، احساس می کنند که همدیگر را می فهمند و احساسات و افکارشان را با هم در میان می گذارند نه تنها مناسب ترین بستر رشد و شکوفایی و تعالی شخصیت آن دو فراهم می شود بلکه چنین رابطه ای بین پدرها و مادرها، نیاز همیشه فرزندان را به رابطۀ گرم و خوشایند و دوست داشتنی با والدین خود را تأمین می نماید.
 عفو و گذشت زیباترین روش در تقویت بنیان خانواده

به گزارش شبنم ها به نقل از  ساجده، هر زن و شوهری بدون استثناء می خواهند زندگی مشترک و با صفا و سعادتمندی داشته باشند، سعادت و شقاوت محصول اعمال و اخلاق و عقاید انسان است، عقاید حقه،   اخلاق حسنه، اعمال صالحه موجب به وجود آمدن سعادت، و اعتقادات خلاف حقیقت، و سیئات اخلاقی و اعمال زشت باعث شقاوت است سعادت به معنای خوشبختی در دنیا و آخرت، وشقاوت به معنای بدبختی و تیره روزی در دنیا و آخرت است. رضای حق و بهشت ابد ثمره سعادت، و دشمنی حق و عذاب دردناک همیشگی میوه تلخ شقاوت است. زن و شوهر از ابتدای ازدواج باید به جذب عوامل سعادت و دفع علل شقاوت با کمک یکدیگر، اقدام کنند، تا خانه و محیط آن برای هر دو فضائی سالم، و برای فرزندانشان محیطی پاک باشد. برای داشتن روابط سالم و موفق با همسر و رسیدن به سعادت نکات ذیل باید مورد توجه  قرار گیرد:

1. عفو و گذشت: عفو کثیر از صفات خداوند حکیم است که مؤمنان نیز به این خصلت سفارش نموده  است.

«وَلیَعفُوا وَ لیَصفَحُوآ أَلاتُحبُّونَ أَن یَغفرَ اللهُ لَکُم وَ اللهُ غَفورٌ رَحیمٌ»[2] آنان شایسته است عفو کنند و از لغزشهای دیگران چشم بپوشند آیا دوست نمی دارید که خداوند نیز شما را عفو کند البته که خداوند آمرزنده و مهربان است.

هر زن و شوهری طبعاً در زندگی خود دچار خطاها و لغزش هایی می شوند چرا که انسان جایزالخطا است و به غیر از انبیاء و چهارده معصوم u کسی را نمی توان مصون از اشتباه و لغزش دانست به همین جهت بیشترین سفارش اسلام در امر همسرداری، گذشت و اغماض هر یک از زن و شوهر در لغزش ها، کج خلقیها و اشتباهات یکدیگر است.[3] زن و شوهر باید این واقعیت را بپذیرند که همسر آنها مثل هر انسان دیگری دارای نقاط قوت و ضعفی است. گاهی شرایطی در زندگی پیش می آید که روح و فکر انسان را متزلزل و گرفتار نابسامانی روانی می کند. کسی که دچار نابسامانی روانی و در معرض ناکامی و سختیها قرار گیرد دچار رفتار ضداجتماعی و غیراخلاقی می شود و در رفتار وی بی قراری و عدم تعادل بروز می کند.[4]

اگر زن و شوهر، بویژه در ابتدای راه زندگی مشترک، خطاهای یکدیگر را بزرگ نکنند و نسبت به یکدیگر اغماض کنند و دوستانه و دور از بدبینی به رفع اشتباهات خانوادگی بپردازند، به تفاهم و همفکری خواهند رسید و چرخ زندگی آنان با تشریک مساعی و غمخواری همدیگر شتاب خواهد گرفت و موانع و ناگواری ها را پشت سر خواهد گذاشت.[5] آری بهترین و زیباترین روش در تقویت بنیان خانواده توسل به عفو و گذشت و بردباری در مقابل خطاهای اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر نسبت به همدیگر است.

  رسول خدا (ص) فرمودند:  «أَلا اُخبرُکُم بِخَیرٍ خَلائقَ الدُّنیا وَ الاَخرَه العَفوُ عَمَّن ظُلَمَکَ»[6]  و... آیا شما را به بهترین مخلوقات دنیا و آخرت خبر ندهم؟ آن بخشیدن کسی است که بر تو ظلم روا داشته و...

و نیز فرمودند:

«عَلیکُم بِالعَفوِ فأنَّ العَفوَ لایَزیدُ العَبدُ الاَعزّا؛ فَتَعا فُوا بِعزِّکُم اللهَ»[7] بر شما باد به گذشت، زیرا گذشت جز عزت بنده را نیفزاید، از یکدیگر بگذرید تا خدا شما را عزیز کند.

بنابراین زن و شوهری که قصد دارند زندگی زناشویی خود را از آفات و طوفانهای سهمگین برکنار دارند، باید بکوشند تا با گذشت خود با نقاط ضعف همسر خود کنارآیند و زندگی زناشویی مشترک را با وجود همۀ آنها متعادل سازند.

 


1. حسین، انصاریان، نظام خانواده در اسلام، قم، انتشارات امّ ابیها، چاپ شانزدهم، بهار1380،ص511.

2 . سوره نور(  24 )، آیه 22.

3. جواد، مصطفوی، بهشت خانواده، ج2، انتشارات هاتف مشهد، چاپ نهم 1378،ص258.

4. احمد، حسینیان، همسران خوشبخت، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی، چاپ اول، 1380،ص94.

5. مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، معرفت دینی، انتشارات ادارۀ آموزش های عقیدتی و سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، چاپ دوم، تابستان 1382،ص65.

6. محمد، کلینی، اصول کافی، ج2،ص107.

7. همان، ج3،ص168.

 

 

زهره رستمی / دانشنامه سطح 2 حوزه

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار