4. اسفند 1394 - 9:39   |   کد مطلب: 9464
کشاورزی از دیرباز یکی از بخش‌های مهم تولیدی و اشتغالزا در استان همدان به شمار می‌رود که البته در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی‌‎ها و افت شدید آب‌های زیرزمینی این بخش با بحران جدی مواجه شده است.
‌همدان در مسیر تبدیل شدن به قطب شهرک‌های گلخانه‌ای

به گزارش شبنم ها به نقل از ایسنا، افت سالیانه یک متر از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های حاصل‌خیز استان باعث تهدید کشاورزی در این مناطق شده، به‌طوریکه بسیاری از کشاورزان مجبور به کاهش سطح زیرکشت محصولات شده‌اند.

 

از طرفی حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه در سالیان دور بدون توجه به سهم نسل‌های آینده از منابع زیرزمینی، کشاورزان نسل امروز را با چالش مواجه کرده است.

 

در این شرایط دو راهکار به ذهن می‌رسد که نخستین و آسان‌ترین راهکار تغییر ارقام مورد کشت و جایگزینی ارقام مقاوم است و دومین راه‌حل مدیریت کم‌آبی و عدم کشت محصولات پرآب‌بر بوده که البته این امر تاحدودی قابل اجرا نیست، چرا که به‌طور مثال سیب‌زمینی یکی از محصولات زراعی مهم در استان همدان به شمار می‌رود که تصادفا در زمره محصولات پرآب‌بر قرار می‌گیرد و نمی‌توان این محصول را از کشاورزی استان حذف کرد.

 

با این تفاسیر یکی از بهترین راه‌های مقابله با کم‌آبی و رونق کشاورزی توجه به کشت‌های گلخانه‌ای است.

 

احداث گلخانه برای تولید میوه‌های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد اما صنعت تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌ای در دهه‌های اخیر به منظور تنوع‌بخشی به بازار میوه و تره‌بار در فصول مختلف سال و استفاده بهینه از منابع خاک و آب با سرعت بیشتری در حال گسترس است.

 

خوشبختانه در سال‌های اخیر کشت‌های گلخانه‌ای در استان همدان رونق بسیاری یافته، به گونه‌ای که سطح کشت گلخانه‌های این استان به 85 هزار هکتار رسیده است. در این راستا مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان نیز، گلخانه‌های همدان را برترین گلخانه‌های کشور می‌داند و همین امر عزم‌ سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری مطمئن جزم می‌کند.

 

احداث گلخانه شیشه‌ای 25 هکتاری در شهرستان نهاوند

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از احداث گلخانه 25 هکتاری شیشه‌ای در شهرستان نهاوند خبر داد.

 

"منصور رضوانی‌جلال" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این گلخانه در زمینی به مساحت 25 هکتار در روستای فهرومند شهرستان نهاوند احداث خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: مساحت عرصه این طرح 244 هزار و 600 مترمربع و مساحت سازه گلخانه معادل 200هزار متر مربع(20 هکتار) بوده که مراحل عقد قرارداد اجرای طرح با یک شرکت پیمانکار آلمانی منعقد شده است.

 

رضوانی‌جلال میزان سرمایه‌گذاری این طرح را 810 میلیارد ریال اعتبار ریالی و دو میلیون یورو اعتبار ارزی برشمرد و گفت: با همکاری و مشارکت بانک کشاورزی 704 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در اختیار مجری طرح قرار خواهد گرفت و سهم آورده متقاضی برای اجرای این طرح معادل 176 میلیارد ریال است.

 

وی با بیان اینکه سالیانه سه هزار و 500 تن محصولات سبزی و صیفی در این واحد گلخانه‌ای تولید خواهد شد، عنوان کرد: قابلیت تولید سالیانه این واحد تولیدی معادل 18 میلیون شاخه گل رُز شاخه بریده است و در صورت فراهم شدن زمینه صادرات این محصول سالیانه 12 هزار و600 یورو ارزآوری خواهد داشت.

 

فعالیت 22 واحد گلخانه‌ای در نهاوند

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند نیز در ادامه گفت: شهرستان نهاوند در حال حاضر دارای 22 واحد گلخانه فعال در سطحی معادل 5 هکتار است که 18 واحد از این گلخانه‌ها در مجتمع شهرک گلخانه‌ای برزول مشغول به‌کار هستند و 4 واحد در خارج از مجتمع مشغول تولید هستند.

 

"احمد باقری" با اشاره به اینکه در سال‌جاری 29 نفر در این شهرستان متقاضی احداث گلخانه بوده‌اند، افزود: از این تعداد 5 نفر موفق به اخذ پروانه تاسیس در سطح 300 هزار مترمربع شده و 24 نفر از این افراد پیگیر اخذ پروانه تاسیس هستند و تا پایان سال میزان پروانه تاسیس صادر شده در این زمینه در شهرستان به 40 هکتار خواهد رسید.

 

باقری در پایان از اشتغالزایی مستقیم برای 220 نفر پس از بهره‌برداری از گلخانه 25 هکتاری خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این گلخانه طی دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان جهادکشاورزی استان همدان، درحال حاضر سبزی و صیفی‌جات، خیار و گوجه‌فرنگی محصولات اصلی تولید شده در گلخانه‌های استان همدان است، درحالی‌که در کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان محصولات دیگری از جمله محصولات علوفه‌ای را جای داد.

 

اینطورکه به نظر می‌رسد مسئولان جهادکشاورزی استان عزم خود را برای افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای جزم کرده به‌طوریکه در بیشتر نقاط استان شاهد ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای هستیم.

 

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

 

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار