24. بهمن 1394 - 9:29   |   کد مطلب: 9279
برپایی مراسم سوگواری و عزاداری و مجالس روضه در ایام شهادت امامان معصوم(ع)، اقدامی بسیار پسندیده و مورد سفارش است چرا که علاوه بر معنویت بخشیدن به فضا، موجب آشنایی بیشتر مردم با امامان و سیره زندگی آنان می شود.
حضور مبلغه‌های متخصص در جلسات مذهبی ضرورت دارد

به گزارش  شبنم ها به نقل از نافع؛ برپایی این گونه مجالس باعث می شود تا جوانان، با شعور و علاقه خاصی در آن حاضر شده و به ادای احترام بپردازند و همچنین با معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند.  
اگر ابراز ارادت ها و عزاداری ها توام با یک معرفت عمیق دینی باشد و انسان، با شناخت در مجالس روضه حضور یابد عزاداری وی ثواب و اجر مضاعفی خواهد یافت چرا که می داند و معرفت دارد و حتی چه بسا با عزاداری با شعور خود موجب هدایت چندین نفر دیگر شود.

از این رو سخنرانان مجلس جایگاه ویژه ای دارند تا این معرفت و شناخت سازنده را به مخاطب و سوگوار منتقل کنند و با بیان گویا و رسا به سوالات و حتی شبهات مخاطبین خود پاسخ دهند و آنگاه این مخاطب با یافتن آگاهی و معرفت لازم به عزاداری می پردازد و نه فقط از روی عادت.
اما مشکلی که اینجا وجود دارد و در بررسی ها به عمل آمده است این است که در مجالسی که اکثر خواهران آن را برپا می کنند خانمی به ایراد سخنرانی پرداخته و به سوالات نیز پاسخ می دهد و در ادامه به خواندن روضه می پردازد.

حال اگر این خواهر سواد تبلیغ را داشته و یا از خواهران حوزوی باشد موجب رشد معرفتی بانوان حاضر در جلسه می شود چرا که اگر سخنرانی می کند با ذکر منبع و مطالعه کافی است و یا ذکر مصیبت و سایر مواردی که کر می شود از روی مقتل بوده و صحبت یا بحثی خارج از اصول تعریف شده تبلیغی که موجب انحراف مخاطبین خود شود نمی شود، اما متاسفانه مشاهده می شود غالبا افراد، بانوانی را به مجالس خود دعوت می کنند که سواد کافی برای تبلیغ و ارائه مطالب ندارند و چه بسا موجب گمراهی و انحراف حاضران در جلسه نیز می شود و با بیان مطالب که اصلا معلوم نیست ریشه و منبع آن کجاست و همچنین پاسخ نادرست به سوالات بانوان نوعی بدعت را رواج می دهند و به تبلیغ نادرست می پردازند.

حال اگر شخصی در جلسه باشد که متوجه موضوع شود خود به دنبال پاسخ صحیح می رود، اما اگر مخاطبی متوجه نباشد باید مطلبی را که بی ریشه و غلط بوده را پذیرفته و چه بسا ندانسته  در دیدارها و یا گفتگوها و یا جلسه هایی آنها را به اطلاع دیگر بانوان برساند و به همین ترتیب ریشه یک انحراف گسترده می شود.
بنابراین ضروری است مسئولان مربوط در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورند تا از حضور و مجلس گردانی چنین بانوانی که سواد لازم برای تبلیغ و سخنرانی را ندارند خودداری کنند و یا با برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب به تربیت خواهران و بانوان با سواد کافی تبلیغ و سخنرانی بپردازند. در مرحله بعد ضروری است افرادی که اقدام به برگزاری جلساتی در ایام شهادت و حتی ولادت ائمه(ع) می کنند از سازمان ها و نهادهای مربوط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و یا حوزه های علمیه در این زمینه کمک بگیرند تا با کمک به نشر معارف صحیح دین، اجر و پاداش مضاعفی را در برپایی مجلس خود دریافت کنند.
همچنین نهادهای مربوط  می توانند از بانوان و خواهرانی که استعداد سخنرانی و یا مداحی دارند اما سواد تبلیغ ندارند و مجلس برپا می کنند دعوت کرده و تحت پوشش خود درآورده و برای انها برنامه ریزی کند. چون انها چهره شناخته شده هستند و چندین مجلس را تا کنون مدیریت کرده اند برگزاری کلاس های آموزشی برای آنها به پیشبرد اهداف تبلیغی کمک بسیاری می کند.

به خصوص در این عرصه و زمان که انحرافات از هر سو جوانان و خانواده های ما را تهدید می کند و نیاز به برگزاری جلسات متعدد با حضور افراد با معرفت و بصیر برای پاسخ به سوالات  و همچنین ارائه مطالب صحیح است.
امید است همه دست به دست هم دهند تا جامعه ای آگاه با تربیت صحیح اسلامی داشته و آن جامعه زمینه ساز ظهور و فرج حضرت ولی عصر(عج) باشد. ان شاءا...

یادداشت از اعظم مرادی صالح

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار