23. آبان 1394 - 10:27   |   کد مطلب: 8052
در حالی که رهبر انقلاب نسبت به خطر نفوذ هشدارهای جدی داده اند، این روزها برخی از جریان های داخلی به دنبال تطهیر چهره عاملان دستگیر شده از سوی سپاه هستند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیش از 4 ماه است که مسأله نفوذ به یکی از مهم ترین دغدغه های رهبر انقلاب تبدیل شده است، تا جایی که در هر یک از بیانات اخیر رهبری توضیحات و تذکراتی در این خصوص به مسئولین ذیربط داده شده است.

 

رهنمود حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر اعلام خطر پیرامون نفوذ دشمن و استکبار در شرایط پسا برجام در چند حیطه دسته بندی می شود؛ ایشان تذکرات مهمی را در خصوص نفوذ فرهنگی، نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی و نفوذ اقتصادی داده اند که در خصوص هر کدام به فراخور وقت و محل بحث توضیحاتی ارائه کرده اند.

 

تأکیدات رهبری موجب شد تا کارشناسان زیادی در حیطه های مختلف به دنبال تعریفی از مصادیق نفوذ در جامعه امروز و در شرایط پسابرجام باشند؛ حتی برخی از کارشناسان تأکید کردند که برجام نیز زمینه نفوذ داشته و باید این مسیرهای مربوطه گرفته شود.

 

آنچه که در این میان بارها از زبان رهبری شنیده شد مبحث نفوذ امنیتی بود که ایشان اگرچه این سطح از نفوذ را مهم دانسته و آن را مورد توجه قرار دادند اما جالب تر این است که رهبری در بیانات خود در دیدار با فرماندهان سپاه اعلام کردند که نگرانی ایشان از این بابت نیست.

 

ایشان در این دیدار فرمودند: نفوذ امنیّتی چیز کوچکی نیست امّا در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمّیّت است. نفوذ امنیّتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون -از جمله خود سپاه- جلوی نفوذ امنیّتی دشمن را با کمال قدرت می‌گیرند.

 

طی روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر دستگیری 5 نفر توسط سپاه منتشر شد.

 

در این خبر آمده بود که این دستگیری با دستور مقامات قضایی صورت گرفته که برخی از این افراد خبرنگار بوده اند؛ یکی از کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه در تشریح این خبر اعلام کرد که شبکه متشکل از این افراد با دادن سرخط های خبری، تلاشی گسترده در پیگیری اهداف اپوزیسیون در خارج و داخل کشور را داشتند.

 

وی همچنین به دریافت مبالغی از سوی این افراد از اپوزیسیون خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این افراد به دنبال جذب شبکه های گسترده ای از خبرنگاران در داخل کشور و پیگیری اهداف خود از طریق آنها داشتند.

 

این اقدام سپاه از آنجایی که اسامی چند تن منتشر شد و حتی برخی از خبرها مبنی بر ارتباط نزدیک این افراد با بدنه دولت بود، به شدت از سوی برخی مورد نقد قرار گرفت.

 

روحانی در اولین واکنش خود به این موضوع در جلسه هیئت دولت گفته که نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و اینطور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

 

وی با اشاره به این که ملت ایران، ملتی بیدار و هوشیار است و تاریخ و تجربه این ملت، نشان داده که اینگونه اقدامات تأثیری معکوس خواهد داشت، گفت: مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند.

 

روحانی افزود: باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.

 

علی مطهری نماینده تهران هم روز پنجشنبه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «نباید طوری شود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاری برای به حاشیه راندن رقبای سیاسی و سرکوب منتقدان درآید.»

 

ترکان، مشاور روحانی که طی دو سال گذشته بارها اقدامات اساسی کشور را نادیده گرفته است، به این دستگیری واکنش نشان داد و گفت: برخی از این افرادی که از واژه نفوذی استفاده می‌کنند مبنا و منطقی درباره حرف‌هایشان ندارند.

 

وی با انتقاد از برخورد امنیتی با مسئله نفوذ گفت: استفاده افراطیون و دلواپسان از واژه نفوذی مقطعی است و آنها در زمان انتخابات دکان و سوژه جدیدی خواهد داشت.

 

در حالی که مقابله با نفوذ امنیتی یکی از خواسته های رهبر انقلاب از همه مسئولین و دستگاه ها به ویژه سپاه بوده است، نمایان شدن بخشی از ابعاد پنهان پروژه پیچیده نفوذ، موجب ناراحتی و حتی خشم برخی از افراد در داخل کشور شد.

 

برخی از رسانه‌ها و افراد در خصوص دستگیری برخی از عاملان نفوذ دچار رعب شده و ادعا می کنند که با اعلام این خبر و دستگیری این افراد، فضای رعب و وحشت در جامعه گسترده می شود.

 

این در حالی است که در حقیقت دلگرمی مردم به نهادهای نظارتی با این گونه اقدامات و جلوگیری از نفوذ بیگانگان از طریق عوامل داخلی بسیار بیشتر می شود.

 

از طرف دیگر بر اساس هشدارهای رهبری و مسئولیتی که ایشان بر عهده دستگاه ها و نهادهای نظارتی قرار داده اند هیچ توجیهی از سوی مسئولین برای زیر سوال بردن اقدامات اخیر وجود ندارد و بهتر است مسئولین به دنبال همکاری بیشتر با این نهاد ها برای شناسایی عوامل نفوذ در کشور باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار