23. مهر 1394 - 17:23   |   کد مطلب: 7638
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فرهنگ سازی و ترویج الگوهای صحیح غذایی می تواند در سلامت افراد و جامعه تاثیر گذار باشد.
ترویج الگوهای صحیح غذایی عاملی موثر درسلامت خانواده ها

به گزارش شبنم ها، ایرج خدادادی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اعلام شعار روز جهانی غذا گفت:  16اکتبر مطابق با 24 مهر ماه در تقویم هجری شمسی روز جهانی غذا نام‌گذاری شده و  این مناسبت در تقویم دارای قدمتی 70 ساله است و حداقل 50 سال است که در بیش از 150 کشور گرامی داشته می شود .

خدادادی با بیان اینکه: شعار سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا "حمایت از کشاورزی در جهت فقر زدایی " اعلام شده افزود: این روز از دو منظر دارای اهمیت می باشد .

وی اهمیت این روز را در جهانی بودن آن و اینکه این روز مربوط به کشور و منطقه‌ای خاص نیست دانست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به  اینکه  اهمیت این روز در سالهای گذشته نیز مورد توجه بوده است گفت:شعار سال گذشته" ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره بود" افزود: این مهم همیشه برای سازمان غذا و دارو اولویت بوده و هدف این است که غذایی که به دست مصرف کننده می رسد از مرحله کاشت، داشت  و برداشت و تا زمانی که به سفره ها می رسد باید از امنیت غذایی بر خوردار بوده و از ایمنی آن مطمئن باشیم.

خدادادی با بیان اینکه: دو  کلید واژه امنیت و ایمنی غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است و در راستای امنیت غذایی باید برنامه های ویژه را داشته باشیم تا غذا به مقدار کافی در دست خانوداه های فقیر و غنی قرار بگیرد گفت: در کنار امنیت غذایی ایمنی مواد غذایی نیز مورد توجه است به این معنا که مواد غذایی که در اختیار مردم گذاشته می شود خود عاملی در جهت عدم سلامتی افراد و خطر ساز نباشد.

وی ادامه داد : علاوه بر در دسترس بودن غذا باید به میزان کیفیت مواد غذایی نیز توجه شود وزمانی می توان احساس رضایت کرد که غذایی که در سفره خانواده ها قرار می گیرد میزان اسید های چرب و اسید آمینه هاو میزان انرژی مورد نیاز بدن افراد تامین شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در خصوص مواد غذایی که از سلامت کافی بر خوردار هستند اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند خطرساز باشد فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در سطح جامعه می تواند به خوبی نقش آفرینی کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام این خبر که دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان دبیر اجرای" طرح نشانگر های تغذیه ای " برگزیده شده است گفت:در این طرح وجود سه رنگ سبز ؛زرد و قرمز نشانگر سلامت مواد غذایی می باشند.

وی افزود : علامت قرمز به معنای خطر، زرد احتیاط و سبز سالم است که قرار است این برچسب برروی کلیه مواد غذایی نصب شود تا مصرف کننده بدون مراجعه به جدول‌های تغذیه‌ای متوجه شود که این ماده غذایی از چه کیفیتی بر خوردار است .

وی یادآورشد : خوشبختانه با  اجرای طرح غنی‌سازی آرد و افزودن آهن و اسید فولیک به آن ، میزان کمبود آهن و کم‌خونی در گروه‌های سنی مردم استان را کاهش یافته است.

خدادادی در بخش پایانی صحبت هایش  اظهار کرد: بحث ایمنی غذا و امنیت غذایی به‌قدری مهم است که در کشور و برنامه پنجم توسعه نیز دیده شده و جلساتی تحت عنوان کارگروه سلامت و امنیت غذایی به آن اختصاص داده شده است.

ترویج الگوهای صحیح غذایی عاملی موثر درسلامت خانواده ها

دیدگاه شما

آخرین اخبار