23. شهريور 1394 - 9:04   |   کد مطلب: 7405
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: همزمان با بازنگری این قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی نیز به مجلس داده شده تا با در نظر گرفتن محرومیت‌های اجتماعی و جریمه‌ با افرادی که در خودروهای شخصی اقدام به کشف حجاب و برداشتن کامل پوشش می‌کنند، برخورد شود.
جریمه و محرومیت‌های اجتماعی درانتظار کشف‌ حجاب‌کنندگان‌/"بودجه" نمی‌تواند عامل تمرد دستگاه‌ها از افزایش مرخصی زایمان باشد+فیلم

مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج زنان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص تصویب قانون مقابله با بدحجابی و کشف حجاب در مجلس اظهار داشت: مسئله عفاف و حجاب به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان یکی از موضوعات بسیار جدی بوده است؛ از ابتدای انقلاب آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های زیادی در دولت‌های متفاوت در این خصوص ابلاغ شده اما کامل‌ترین آن، قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال 74 مصوب شده و برای 26 دستگاه وظایف و تکالیف مشخصی را تعیین کرده است.

 

وی افزود: اکنون این قانون در شورا و در دبیرخانه‌‌ای که به همین منظور در معاونت اجتماعی وزارت کشور تشکیل شده، در حال بازنگری است؛ چرا که تاکنون ضمانت اجرایی خوبی نداشته است. یکی از مشکلاتی که امروز در زمنیه عفاف و حجاب در کشور وجود دارد به دلیل این بوده است که قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی نداشته تا هر دستگاه را موظف به رعایت و اجرای آن کند و تعیین کند که در صورت انجام یا عدم انجام آن چه اتفاقی رخ خواهد داد و قانون چه زمینه‌هایی را برای این دو وضعیت پیش‌بینی کرده است.

 

رئیس بسیج جامعه زنان بیان داشت: همزمان با بازنگری این قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی نیز به مجلس داده شده تا با در نظر گرفتن محرومیت‌های اجتماعی و جریمه‌ با افرادی که در خودروهای شخصی اقدام به کشف حجاب و برداشتن کامل پوشش می‌کنند، برخورد شود. به نظر بنده اگر این قانون به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید و مکمل قانون عفاف و حجاب قرار گیرد، می‌تواند بازخورد بیشتری داشته باشد. چرا که این قانون که مصوب 1374 هست، بسیار جامع بوده و وظایف هر دستگاه نیز مشخص شده است و فقط چون از لحاظ پشتوانه اجرایی مشکل داشته است، تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.

 

اصلانی خاطرنشان کرد: امسال شاهد اتفاق خوب دیگری نیز در حوزه عفاف و حجاب بوده‌ایم و آن هم بخشنامه‌ای بوده است که وزیر محترم کشور  به تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کردند. طی این بخشنامه که به نظرم یک آیین‌نامه اجرایی و عملیاتی است، چارچوب پوشش خانم‌ها و حتی آقایان در سطح وزارتخانه‌هاو ادارات تعیین شده است. نکته بسیاری مهمی که به نظر می‌رسد رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند‌، این است که در این بخشنامه تأکید شده برای مدیران خانم منشی خانم و برای مدیران آقا منشی آقا تعیین شود. البته درگام‌های نخست اجرای این بخشنامه به عبارت "در صورت امکان" اشاره شده که مسلما می‌تواند در آینده محکم‌تر اجرایی شود.

 

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در کمک به فرهنگ‌سازی صحیح در حوزه عفاف و حجاب اظهار داشت: باید به این سمت برویم که با ترویج و حفظ عفاف و رعایت حجاب آرامش بیشتری در جامعه داشته‌ باشیم. چرا که آنچه جامعه را دچار التهاب و سرخوردگی می‌کند، بدپوششی و اباهه‌گری در روابط میان زن و مرد است. زیرساخت‌هایی برای تحکیم بنیان خانواده وجود دارد که یکی از آنها این است که جامعه عفیف باشد. به هر حال همه موضوعات خانواده مستقیم به خودش باز نمی‌گردد بلکه جامعه باید زیرساخت‌هایی را فراهم کند که یکی از آنها بحث پوشش و ضابطه‌‌مند شدن روابط زنان و مردان در ادارت است که در ابتدا به جامعه و سپس به خانواده تسری پیدا می‌کند. 

 

رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به شیوه‌های بازدارنده افراد جامعه از هنجارشکنی در کشورهای دیگر، بیان داشت: در همه جای دنیا برای اینکه قوانین اجرا شوند، ضمانت‌هایی از جمله جریمه‌های نقدی و محرومیت‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شود؛ حتی امروزه شاهد هستیم جامعه منحط غربی به دلیل اینکه آزادی‌های مطلق بدون مسئولیت‌پذیری و اباهه‌گری‌ها موجب از هم پاشیدن جامعه و خانواده شده است، برای کنترل این وضعیت، قوانین پوشش گذاشته‌اند و دانشگاه‌ها در زمینه پوشش قانونمند شده‌اند و حتی بحث محرومیت‌های اجتماعی برای افرادی که نیمه عریان در جامعه حضور پیدا می‌کنند را مطرح کرده‌اند؛ آیین‌نامه‌هایی که ترجمه شده و به دست ما رسیده نشان می‌دهد که این اتفاق در غرب در حال رخ دادن است و به این دلیلِ متقن است که غرب فهمیده قوانین بدون چارچوب باعث فروپاشی خانواده شده است. جالب است که غرب برای کنترل این جریان شعار "به خانه برمی‌گردیم" را به عنوان یک شعار استراتژیک انتخاب کرده و اولین بحث را مسئله پوشش و روابط زن و مرد قرار داده است. این در حالی است که موضوع خانواده و عفاف و حجاب برای جامعه ما بسیار شناخته شده و عجین شده با اندیشه و ایدئولوژی ماست و خانواده ایرانی بسیار مستحکم است. لذا نباید اجازه داد که خدشه‌ای به این بنیان وارد شود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب عده‌ای هنجارشکن هستند که قانون با آنها مقابله می‌‌کند، گفت: متأسفانه عده‌ بسیار زیادی هم از روی ناآگاهی و صرف "مد" از این نوع رفتار پیروی می‌کنند. در حالی که خودشان نیز از اینکه پوشش مناسب‌تری در جامعه پیدا نمی‌کنند ناراحت هستند. لذا باید مراقبت کرد و اصناف باید تلاش کنند تا اجازه ورود هر نوع پوششی را به جامعه ندهند چرا که بسیاری از این مدل‌ها مورد رضایت عموم خانم‌ها نیست.

 

اصلانی باردیگر به نقش مؤثر رسانه در کمک به مجلس و نهادهای نظارتی برای اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها چشم بیدار مردم هستند و باید مطالبه مردم را به گوش مسئولان برسانند. امروز مطالبه حقیقی دختران و زنان جامعه ما این است که لباس مناسب و در عین حال شیک و جوان پسند وجود داشته باشد تا بتوانند استفاده کنند و آن حریم و حرمت حیا و عفاف را رعایت کنند لذا به نظر می‌رسد چنانچه قانون مقابله با بدحجابی که در مجلس در حال بررسی است بتواند مکمل قانون عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد از چندگانگی و تفسیر به رأی‌ها نیز جلوگیری خواهد شد. البته شنیده‌‌ها حاکی است کمیسیون فرهنگی مجلس این طرح را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده و ممکن است که در شورا با قانون قبلی تلفیق شود.

 

اصلانی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه زنان و خانواده مجموعه نظام به دنبال این است که شرایطی فراهم شود که به فرموده مقام معظم رهبری، زنان بتوانند همه نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند. یکی از این شرایطی که فراهم شده بحث افزایش مرخصی زایمان بوده است که مسئولان حوزه زنان دولت یازدهم نیز آن را دنبال می‌کنند اما متأسفانه دستگاه‌‌ها از اجرای آن تمرد می‌کنند. این موضوع مهم و بحثی است که برای تربیت نسل، یک مادر باید فرصت داشته باشد تا هم به لحاظ جسمی و هم روحی بتواند فرزندش را تقویت کرده و در کنار او باشد.

 

وی با بیان اینکه تمرد دستگاه‌ها از اجرای این قانون به دلیل نبودن همان ضمانت اجرایی قوانین ویژه زنان است، گفت: به نظر می‌رسد در این 3 ماه افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه نمی‌تواند مسائل مالی و بودجه‌‌ها دخیل باشد اما چرایی سرباز زدن دستگاه‌ها اجرای این قانون بسیار خوب حوزه زنان موضوعی است که باید دلایل آن بررسی شود.

 

اصلانی اظهار داشت: جالب است که اخیراً از سوی برخی خانم‌هایی که در بدنه دولت حضور داشته و سابقه مشخصی هم دارند، عنوان شده است این 9 ماه مرخصی زایمان زیاد است! در حالی که خود حوزه زنان دولت باید از اجرای این قانون دفاع کند. البته دیده‌ایم که دفاع هم شده اما باید این مسئله استمرار داشته باشد تا به نتیجه نهایی برسد. این موضوع مهمی است؛ چرا که در آینده نه چندان از دوری مادران و فرزندان و تب اشتعالی که به دلیل سیاست‌های غیراصولی روز به روز تشدید می‌شود، جامعه ایرانی آسیب‌های جدی خواهد دید.

 

وی گفت: چنانچه در موضوع اشتغال زنان به موضوع اشتغال خانگی و حتی استفاده از تولیدات داخلی اهمیت بیشتری داده شود، بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم، مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

 
دانلود

دیدگاه شما

آخرین اخبار