1. دى 1398 - 16:08   |   کد مطلب: 7037
با کودک بازی‎های ایستادنی انجام دهید تا پاهای او برای راه رفتن آماده شود.
بازی‎هایی برای تقویت مهارت‎های حرکتی

به گزارش شبنم ها،  یک مادر در دوران بارداری زمانی از سلامت جنین خود مطمئن می‎شود که حرکات او را احساس کند. پس از به دنیا آمدن نیز نوزاد شما در روند رشد حرکتی خود توانمندی‎هایی از جمله نگه داشتن سر، نشستن، ایستادن، راه رفتن و... را کسب می‎کند.

از آنجایی که فعالیت‎های حرکتی موجب رشد نظام ادراکی می‎شوند، نقش مهمی در فراگیری مهارت‎های تحصیلی و اجتماعی ایفا می‎کنند. به همین خاطر می‎توانید با بازی‎های جذاب و شیرین به کودک خود در سپری کردن مراحل رشد_حرکتی کمک کنید.

بازی‎هایی برای تقویت توانایی‎های حرکتی کودک
• به نوزادتان کمک کنید تا گردن بگیرد: در مراحل رشد حرکتی، اولین حرکتی که برای نوزاد شما بسیار مهم است گردن گرفتن نوزاد شماست. معمولا تا 5 ماهگی این مرحله از رشد کامل می‎شود. نقش شما برای گذر از این مرحله بسیار مهم است. اولین و مهم‎ترین نکته مراقبت از نوزاد می‎باشد، زیرا او هنوز نمی‎تواند گردن خود را نگه دارد. به این خاطر هنگام جابه‎جا کردن نوزاد حتما یک دست خود را پشت سر و گردن وی قرار دهید. هر چند وقت یک‎بار او را روی شکمش قرار دهید، این کار به تقویت عضلات گردن کمک می‎کند، زیرا او تلاش می‎کند تا سر خود را بالا بیاورد و شما یا وسایل اطراف را ببیند.

 بازی دیگری که می‎توانید انجام دهید، این است که نوزاد خود را به پشت بخوابانید و سپس دو دست او را بگیرید تا آرام آرام به حالت نشسته در بیاید. در این حالت او تلاش می‎کند تا سرش را در امتداد خط وسط نگه دارد.

به نرمی او را از وضعیت‎های جنینی خارج کنید؛ هنگام تعویض پوشک نوزاد، تمرینات ملایم خم و راست کردن پاها را که موجب می‎شوند کودک شما زودتر وضعیت‎های غیرجنینی را به خود بگیرد، انجام دهید.

تشویق به تعادل؛ سعی کنید با قرار گرفتن در یک طرف کودک خود، هنگامی‎که او را صدا می‎زنید ابعاد تازه‎ای به بازی دالی او بدهید، طوری که او مجبور باشد برای یافتن شما تنه خود را بچرخاند.

بازی‎های پر جنب و جوش با کودک خود انجام دهید؛ مثلا با او هواپیما بازی کنید. به این صورت که همراه با کودک روی شکم بخوابید و هر دو دست و تنه خود را از زمین بلند کنید. با انجام کوچک‎ترین کار به او پاداش دهید، پاداش شما می‎تواند بالا و پایین انداختن او باشد.

 

 با بازی‎های جذاب و شیرین به کودک خود در سپری کردن مراحل رشد حرکتی کمک کنید

 
او را تحریک به حرکت و جنب و جوش کنید؛ کمی دورتر از او بنشینید و درحالی‎که دستان خود را به روی او بازکرده‎اید نامش را صدا بزنید، با این کار کودکتان را تشویق به حرکت می‎کنید و او با حرکات مختلف در جهت رسیدن به شما تلاش می‎کند.

• پاهای کودک را برای راه رفتن آماده کنید؛ برای آماده کردن پاهای کودک برای راه رفتن، درحالی‎که او را روی پا نگه داشته‎اید با او بازی‎های ایستادنی و بالا و پایین پریدنی انجام دهید.

برای اینکه قدم برداشتن را به او یاد دهید، درحالی‎که ایستاده یکی از زانوهایش را خم کنید و پایش را از روی زمین بلند کنید و با گفتن "آفرین عزیزم" تشویقش کنید.

• اثاثیه منزل را طوری بچینید تا با برداشتن هر قدم بتواند به یکی از اشیا تکیه کند. به این ترتیب او کم کم راه رفتن را یاد می‎گیرد، اما مهارت آن را با تمرین بیشتر یاد خواهد گرفت.

منبع:banoo.ir

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار