26. مرداد 1394 - 6:43   |   کد مطلب: 6977
یک قصاب جوان با اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در محل کار خود، نه تنها از کاهش مشتریان بد حجاب هراسی ندارد بلکه برای افزایش برکت و رزق و روزی دل به امید خدا بسته است.
امر به معروف به شیوه جوانمردقصاب+ عکس

به گزارش شبنم ها  به نقل از تهران نیوز، در گشت و گذار در سطح شهر برای بررسی میدانی “امر به معروف و نهی از منکر” اقدام یک “قصاب” در جهت اجرا کردن این فریضه توجهمان را جلب کرد. یکی از شهروندان این سوژه را معرفی کرد که خود تحت تاثیر این اقدام قرار گرفته بود.

 

 

* قصابی که کار فرهنگی می کند!؟

 

 

محمد، صاحب مغازه قصابی در اسلامشهر است. وی بدلیل اهمیت ارزش های دینی اش در مغازه خود بر اهمیت حجاب تاکید می کند و پلاکاری با عنوان “ورود بد حجاب ممنوع لطفا مراجعه نفرمایید” نصب کرده است.

این قصاب اسلامشهری در ابتدای کار فرهنگی خود از پذیرش افراد بد حجاب در مغازه خود امتناع می کرد اما با مشورت افراد محله و البته واکنش و اشتیاق برخی مشتریان این نوشته که شاید در نگاه اول کمی سخت و خشن بود  در رفتارش بروز بیشتری پیدا کرد.

محمد از واکنش های تند و زننده برخی خانم های بد حجاب هم گفت و تاکید کرد: برخی مشتریان ثابت مغازه ام هم که همسران بد حجاب داشتند هم دیگر برای خرید به مغازه ام نمی آیند.

 

این قصاب اسلامشهری گفت: چند روز پیش یکی از مشتریانم گفت که امر به معروف شخصیه و به کسی مرتبط نیست ولی این فکر اشتباه است، وقتی فردی ناهنجار در اجتماع می آید دیگران رو هم دچار مشکل می کند. اگر کسبه هایی که اجناس اصلی و مهم خانواده ها را تامین می کنند بر چنین موضوعاتی تاکید کنند خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

 

پس باید گفت که در امر به معروف عملی  نباید تنها به گفتن قناعت کرد و فکر نکنیم همه چیز با گفتن درست می شود. گفتن، شرط لازم است ولی کافی نیست. باید عمل کرد و آنچه مربوط به شهروندان است برخورد عملی غیرمستقیم است. ‌

 

در این میان هم مسئولان فرهنگی کشورمان نیز نقش اساسی در تصمیم گیری در این زمینه دارند که امید است با انتخاب روش های مناسب و البته ورود بیشتر به موضوعات و نیازهای جامعه به کاهش ناهنجاری ها و مشکلات در جامعه کمک کنند و موجب شوند فریضه ” امر به معروف و نهی از منکر” با همان معنی خوب گذشته به عنوان یک موضوع خوب اجتماعی در بین مردم بیشتر رواج پیدا کند.

 

محمد می گوید: فروشمان کمی کاهش داشته اما برکت مغازه ما دست خداست. وی می گوید همکارم و پدرش هردو  با این مسئله موافق هستند و بر سر امر به معروف اصرار دارند.

وی گفت: با بعضی از کسبه صحبت کردیم و آنها هم همین تابلو را در مغازه خود نصب کردند. هرچند بعضی ها دوام نیاوردند و بعد از چند روز مجبور شدند تابلو را حذف کنند.

محمد می گوید خانواده ما همه با حجاب هستند و من از دیدن رشد بیحجابی در جامعه خیلی ناراحت می شوم این مسئله مهم است هرچند بعضی از مسئولین آنرا یک امر فرعی بدانند.

جامعه امروزی که ما در آن زندگی می‎کنیم شاهد ناهنجاری های اجتماعی – فرهنگی زیادی است که اگر برای سامان دادن به ان دیر اقدام کنیم، در آینده ای نه چندان دور با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.

با توجه به اهمیت دین در جامعه کشورمان شاید یک از بهترین و موثر ترین راه ها برای بهبود اوضاع اجتماعی – فرهنگی جامعه گوش زد کردن مشکلات به یکدیگر باشد که در دین مبین اسلام از آن به عنوان “امر به معروف و نهی از منکر” یاد می کند.

اهمیت و ضرورت انتخاب شیوه های درست برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر امری بدیهی است اما باید توجه داشت که آگاهی نداشتن از روش‎های اجرای این مهم، چه بسا عکس العمل منفی در افراد اجتماع بوجود می آید.

می توان عنوان کرد که یکی از مشکلات افراد مربوط به کلمات است. اصطلاحاتی که شامل موضوعات جامعه جدید می شود ولی در جامعه جدید آن کلمات برای بیان مفاهیم و مقاصد دیگری به کار ‌میرود، و اگر نتوانیم مفاهیم جدید را بر چنین کلماتی همراه کنیم، کلمات حتی ضدارزش خواهند شد که متاسفانه عنوان ” امر به معروف و نهی از منکر” به این امر دچار شده است.

بر اساس این گزارش، امر به معروف و نهی از منکر فقط محدود به بیان و گفتار افراد نمی‌شود بلکه باید در رفتار و عمل افراد جامعه نیز دیده شود که در این میان نقش سمن ها و مشارکت های اجتماعی بیشتر می شود ولی رفتار شخصی افراد نباید کم رنگ شود.

انتهای پیام/

امر به معروف به شیوه جوانمردقصاب+ عکس

دیدگاه شما

آخرین اخبار