25. مرداد 1394 - 0:46   |   کد مطلب: 6956
نگاهی به 9 دوره گذشته از مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که موفق ترین دوره زنان برای کسب کرسی در مجلس شورای اسلامی پنجمین دوره مجلس بوده که 14 نماینده زن توانستند اعتماد مردم شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، همدان و مشهد را جلب کرده و وارد مجلس شورای اسلامی شوند.
 اظهار امیدواری عضو هیئت رئیسه حزب کارگزاران سازندگی به کسب 20 درصد از کرسی‌های مجلس توسط زنان
 به گزارش شبنم ها به نقل از پایگاه جماران، فرزانه ترکان روز شنبه اعلام کرد : در حالی احزاب مختلف کشور کم کم در حال شروع کردن فعالیت های انتخاباتی خود هستند که این احزاب سهمی هم برای حضور زنان در لیست های خود در نظر گرفته اند. زنان حاضر و بعضا مؤثر این احزاب از تلاش برای حضور 30 درصدی در لیست هایی که برای کاندیداتوری مجلس دهم ارائه می شود خبر می دهند.

 

 نگاهی به 9 دوره گذشته از مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که موفق ترین دوره زنان برای کسب کرسی در مجلس شورای اسلامی پنجمین دوره مجلس بوده که 14 نماینده زن توانستند اعتماد مردم شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، همدان و مشهد را جلب کرده و وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

 
این حضور 14 نفر در بین 277 نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نشان دهنده این است که با وجود اینکه زنان حدود 50 درصد از جمعیت کشور را شامل می شوند در موفق ترین حضور خود تنها 5 درصد از کرسی های مجلس را به دست آورده اند. البته همواره زنانی که در عرصه سیاسی کشور حضور داشته و دارند تلاش می کنند که این سهم را افزایش دهند.
 
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی احزاب مختلف کشور کم کم در حال شروع کردن فعالیت های انتخاباتی خود هستند که این احزاب سهمی هم برای حضور زنان در لیست های خود در نظر گرفته اند. زنان حاضر و بعضا مؤثر این احزاب از تلاش برای حضور 30 درصدی در لیست هایی که برای کاندیداتوری مجلس دهم ارائه می شود خبر می دهند. البته این تأکید بر حضور 30 درصدی در لیست ها در حالی انجام می شود که امیدواری همین زنان به کسب چیزی حدود 10 تا 20 درصد از کرسی های مجلس شورای اسلامی است.
 
در میان اظهار نظرهای افراد مختلف دلایلی نیز برای این حضور کمرنگ بیان شده که نظر برخی از افراد این است که باید نگاهی به کارنامه عملکرد زنان در عرصه سیاسی کشور داشته باشیم و موفقیت و عدم موفقیت آنها را در جاهایی که حضور داشتند را محک بزنیم تا بتوانیم به دلایل این امر که به نوعی با پیچیدگی های خاصی همراه شده است بپردازیم.
 
فضای مشارکت زنان نسبت به هر زمان دیگری محیاتر است
دکتر فرزانه ترکان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در مورد فضای مشارکت زنان در مجلس دهم اظهار کرد: من فکر می کنم که الآن فضای مشارکت زنان در جامعه ما نسبت به هر زمان دیگری محیاتر است. چون هم سطح تحصیلات زنان در جامعه ما بالاتر رفته و هم فهم، دانش و اطلاعات سیاسی آنها نسبت به قبل پیشرفت کرده است.
 
عضو هیأت رئیسه حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: در سال های اخیر افزایش مراکز دانشگاهی حتی در شهرهای کوچک به حضور اجتماعی، افزایش سطح سواد و اطلاعات زنان کشور ما کمک زیادی کرده است. از طرف دیگر دولت تدبیر و امید مشارکت جدی زنان در فعالیت های گسترده را در اولویت برنامه های خود دیده که این موضوع هم در بحث های اجرایی و هم در بحث های تصمیم گیری در حال پیگیری است. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز خوشبختانه با سازمان های مردم نهاد زنان همکاری و از آنها حمایت می کند تا فعال تر شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه بحث اصلی زنان برای حضور در مجلس دهم رسیدن به خودباوری برای حضور در مجلس است، افزود: همیشه متأسفانه زن ها احساس می کنند که به عنوان جنس دوم محسوب شدند. این دیدگاه نه از نظر اسلام و قرآن درست است و نه از نظر دیدگاه ایرانی مورد قبول است. زن های کشور ما نباید این حس را داشته باشند تا بتوانند با خودباوری در بحث های مختلف مجلس مشارکت کنند.
 
ترکان ادامه داد: اگر نماینده های زن مجلس ما بیشتر از این چیزی که الآن هست باشد و افرادی هم که به مجلس می روند با بینش درست سیاسی و اجتماعی وارد شوند، قطعا در تصمیم گیری های کمیسیون های مجلس بسیار موفق تر و پر نقش تر از افراد دیگر می توانند کمک کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: ما وقتی می خواهیم در مورد بحث های خانوادگی و اجتماعی مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی و بحث بهداشت و درمان که دغدغه خود من به عنوان یک پزشک خانم نیز هست به نتیجه درست برسیم، قطعا تنها راه مؤثر گرفتن مشارکت خیلی خوب از زنانی است که در این زمینه تعهد و تخصص کافی را داشته باشند.
 
کنار نشستن افراد شایسته دلیل کاندیدا شدن افراد ناشایسته
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با انتقاد از حضور ناموفق زنان در دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: من فکر می کنم در 8 سال گذشته متأسفانه عدم انتخاب صحیح از افراد شایسته جامعه و برخوردهای صورت گرفته باعث شده که نیروهای زبده و خانم های توانمند از فضای سیاسی کناره گیری کردند.
 
وی تأکید کرد: من، به عنوان فردی از جامعه زنان، خواهشم این است که نیروهای زبده، متخصص و زنان توانمندی که ضمن داشتن تحصیلات دانشگاهی و عالیه در زمینه های اجرایی خیلی خوب کار کردند احساس مسئولیت کرده و برای انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند. زیرا کاندیدا شدن حجم زیاد افرادی که شایسته نیستند در سال های گذشته به خاطر این است که افراد شایسته کنار نشستند.
 
ترکان ضمن تأکید بر اینکه روی کار آمدن افرادی که شایستگی ندارند باعث عدم موفقیت زنان در مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر شده است، اظهار کرد: ما الآن خانم هایی در مجلس داریم که به نظر من به هیچ وجه به پیش بردن اهداف جامعه، خانواده و زن کمک نکردند و از یک سری مسائلی دفاع کردند که کاملا بر علیه زنان بودند.
 
وی تصریح کرد: من زمانی که بحث مرخصی زایمان خانم ها در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و می خواستند آن را از 6 به 9 ماه افزایش دهند، با این طرح مخالف بودم. چون می دانستم که پشت این قضیه حذف کردن زنان از فعالیت های اجتماعی و شغلی است. دیگر هیچ پیمانکار خصوصی و شرکت خصوصی از خانم های حتی با تحصیلات عالیه دعوت به همکاری نمی کند.
 
امید برای کسب 20 درصد از کرسی های مجلس
عضو هیأن رئیسه حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: من فکر می کنم افرادی که به مجلس می روند باید بسیار هوشمندانه رفتار کنند و افرادی که تعهد و تخصص کافی را دارند به میدان بیایند و کاندیدا شوند. قطعا افراد جامعه، نهادهای ملی و دولت هم از آنها دفاع می کنند تا بتوانند رأی حداکثری بیاورند و ما بتوانیم حداقل امیدوار باشیم که 10 تا 20 درصد از کرسی های مجلس شورای اسلامی را به دست بیاوریم.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اولویت اصلی بانوان پس از راهیابی به مجلس شورای اسلامی گفت: من فکر می کنم که باید مهم ترین مسأله سر و سامان دادن به بحث اخلاقی – اجتماعی باشد. اگر بخواهیم مشکلات و انحرافات اخلاقی و فسادهایی که متأسفانه بعضا در جامعه اتفاق می افتد را از بین ببریم، به هیچ وجه بدون مشارکت زنان که نماینده 50 درصد از افراد جامعه هستند در این زمینه نمی توانیم موفق شویم. بنابر این قبل از اینکه بخواهیم زنان را وارد بحث های سیاسی، روابط بین الملل و کارهای اقتصادی کنیم، اول از همه باید از هوش، فکر و تجربه آنها در اصلاح وضعیت اخلاقی و اجتماعی جامعه استفاده کنیم.
 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار