8. مرداد 1394 - 12:18   |   کد مطلب: 6700
رئیس سازمان انتقال خون استان همدان خبر داد:
اهدای 646 واحد خون توسط بانوان همدانی
رئیس سازمان انتقال خون استان همدان گفت: در چهار ماه سال جاری 646 واحد توسط بانوان همدانی اهدا شده است.
اهدای 646 واحد خون توسط بانوان همدانی

به گزارش شبنم ها، افشین محمدی با بیان اینکه بیش از 95 درصد اهداکنندگان خون در استان را آقایان و کمتر از پنج درصد را بانوان تشکیل می‌دهند گفت:شاخص آمار اهدای خون در کشور توسط بانوان تقریبا زیر 5 درصد است بجز استان کردستان و ایلام که این آمار نزدیک به ده درصد است.

وی در مورد اهدای خون در چهارماه نخست سال، اظهار داشت: 646 واحد توسط خانم ها و 13 هزار و 542 واحد خونی توسط آقایان اهدا شده است.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان دلیل پایین بودن این آمار را باورغلط بانوان در رابطه با اهدای خون است و ربطی به سلامت جسمی بانوان ندارد.

محمدی افزود: در برخی از کشورهای اروپایی میزان اهدای خون بین آقایان و خانم ها تقریبا برابراست این در حالی است که این بانوان نیز از لحاظ سلامت جسمی  در سطح بانوان جامعه ما هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد:  به طور کلی شاخص اهدای خون در کشور ما خوب است اما بانوان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی و باور اشتباهی که در بین آنان رایج شده است کمتر از طرح  اهدای خون استقبال می کنند.

 محمدی ادامه داد: در هنگام انتقال خون، پزشکان ما در مرحله اول سلامت اهدا کننده را در نظر می گیرند و سپس سلامت اهدا شونده به همین دلیل حتما قبل از اهدای خون توسط فرد اهدا کننده معاینه ای توسط پزشک انجام می شود تا اگر شرایط اهدا را داشت از فرد خون بگیرند.

وی گفت: این امر می تواند در بحث سلامت روحی افراد و رفع دغدغه های ناشی از اهدای خون بانوان موثر باشد.

محمدی دلیل دیگر استقبال کم بانوان در بحث اهدای خون را ترس ازسوزن خون گیری بیان کرد و گفت مشغله کاری بانوان در نوبت صبح نیز یکی از عوامل است.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان در خصوص فرهنگ سازی اهدای خون بانون گفت: در این راستا سعی شده با کانون ها و تشکل های بانوان در سطح استان ارتباط مستمر برقرار شود.

وی با توجه به همکاری دکتر حبیبیان و  راد در خصوص تشویق بانوان به اهدای خون گفت: هنوز در بحث اهدای خون بانوان به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

محمدی خاطر نشان کرد: این سازمان در پی فرهنگ سازی اهدای خون دو هدف، افزایش اهدا کنندگان به صورت مستمر و تقویت گروه های اهدای خون منفی را دنبال می کند.

رئیس سازمان انتقال خون استان همدان افزود: با توجه به اینکه کمتراز ده درصد افراد جامعه دارای گروه خون منفی هستند این سازمان در تلاش برای تقویت بانک اطلاعاتی این گروه خونی می باشد.

وی درخصوص شرایط اهدا کنندگان مسمتر نیز گفت: آقایان چهار بار در سال و بانوان سه بار در سال به صورت مستمر می توانندخون اهدا کنند.

محمدی در پایان افزود: امیدواریم بانوان مانند تمام کارهای خیر که از آقایان سبقت می گیرند در خصوص اهدای خون نیز حضور مستمر و شرکت فعال داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار