13. آذر 1398 - 13:11   |   کد مطلب: 6643
یک متخصص علوم رفتاری به تحقیقات بنیاد علوم رفتاری اشاره کرد و گفت: بر اساس پژوهش انجام شده، ترس از عدد ۱۳ در میان زنان ۳ برابر مردان است و همچنین افراد مذهبی ۵ برابر کمتر به این موضوع اعتقاد دارند.
 ترس زنان از عدد ۱۳/ نقش مذهب در کاهش خرافات

به گزارش شبنم ها، دکتر مجید ابهری  افزود: از نگاه رفتار شناسی «فوبیا» یا ترس از موارد مختلف در افراد وجود دارد مانند ترس از شلوغی و جمعیت، ترس از تاریکی، ترس از بیماری و ... .

وی گفت: بر همین اساس گروه پژوهشی بنیاد علوم رفتاری تحقیقی انجام داده که ترس از عدد ۱۳ به نام «تریسیکاید فوبیا» نامیده می شود که بر اساس یک باور خرافاتی عده ای آن را شوم و نحس می دانند در حالی که در ایران باستان عدد ۱۳ عدد شانس و خوشبختی بوده و دین اسلام نیز بر این باور خرافاتی خط بطلان می کشد.

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری تاکید کرد: این پژوهش در بین ۴۲۵۰ زن و مرد در طیف سنی ۱۷ تا ۶۰ سال با تحصیلات مختلف انجام شد که ۸۰ درصد جوانان این باور خرافه ترس از عدد ۱۳ را قبول ندارند و همچنین این باور با تحصیلات نیز ارتباطی ندارد، بطوریکه بین افراد تحصیل کرده و کم سواد تقریبا یکسان بوده و به تربیت خانوادگی بستگی دارد.

ابهری با اشاره به اینکه ترس از عدد ۱۳ در بین زنان ۳ برابر مردان است، گفت: از دیگر نتایج آن این بود که افراد مذهبی ۵ برابر کمتر از دیگران به این موضوع اعتقاد دارند.

وی به دلایل خرافه بودن این باور غلط اشاره کرد و افزود: کم اطلاعی، انتقال فرهنگ خرافی، فاصله گرفتن از باورهای دینی، ضعف اطلاع رسانی اصلی ترین علل این گرایش غیر منطقی است.

منبع:مهر

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار