11. مهر 1398 - 11:18   |   کد مطلب: 6267
عضو هیئت علمی تحقیقات حجامت ایران با بیان اینکه استان ما عمدتا جزء مناطق تقریبا سرد به شمار می رود، گفت: به زنان این منطقه توصیه می شود در سال دو سه بار مخصوصا حجامت بهاره و پاییزه را انجام دهند.
 زنان در سال دو بار، مخصوصا حجامت بهاره و پاییزه را انجام دهند

به گزارش شبنم ها،علی شمسایی  گفت: بر اساس تعریف های طب سنتی، این طب برای درمان از چند شیوه بهره می برد که مرحله اول درمان در طب سنتی تغذیه، مرحله دوم دارو، مرحله سوم اعمال یداوی شامل خون درمانی است که خود این مرحله نیز شامل حجامت، فصد و زالو درمانی است.

وی افزود: حجامت پروسه ای است از پیشگیری تا درمان یعنی اثرات پیشگیری حجامت به مرتب قوی تر از سایر اثرات آن است ولی در درمان به روش فصد و زالو برای بیماریهای عروقی عمدتا زالو و برای سایر بیماریها فصد الویت دارد ولی در پیشگیری حجامت بهتر است.

این عضو هیئت علمی تحقیقات حجامت ایران اظهار کرد:خداوند متعال از حیث مزاجی برای تمامی خلایق از جامدات و نبادات مزاج تعریف کرده است مزاج حجامت سرد و خشک است چرا که هم از بدن رطوبت و هم گرمی بدن را میگیرد.

وی با بیان اینکه انجام حجامت بیشتر در فصل بهار که فصل گرم و تر است توصیه شده، گفت: حجامت در مراحل بعدی در سایر فصول انجام می شود بدین ترتیب که اول بهار بعد پاییز و سپس تابستان و زمستان برای انجام حجامت توصیه شده است.

شمسایی تصریح کرد: بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند الحجامت کل داء به این معنا که حجامت در درمان تمام دردها نقش دارد و برای هر سن و جنس و هر زمان مناسب است.

وی به فواید فوق العاده ای حجامت بر بدن اشاره کرد و گفت: از نظر طب قدیم جریان خون مجموعه ای از 4 خلط و به رنگهای مختلف وجود دارد که حجامت این اخلاط را به نظم و تناسب اولیه می رساند و اضافه آنها را از بدن خارج می کند.

این عضو هیئت علمی تحقیقات حجامت ایران افزود: حجامت در درمان کلیه بیماریهای گرم از جمله بیماریهای پوستی مانند لک ها، جوش و خارش به شرط اینکه علتشان گرمی باشد و فشار خون مخصوصا در  افراد سیگاری و در سردردهای گرم و سردردهایی که به واسطه زیادی و غلظت خون ایجاد می شوند نقش بسیار مثبتی دارد.

وی گفت: حجامت پروسه ای است که بنا به فرموده پیامبر اکرم دوای تمام دردهاست ولی عمدتا برای زیبایی پوست، تنظیم فشار خون و تنظیمات بدن بعنوان ابزار پیشگیری و بهداشتی استفاده می شود.

شمسایی اظهار کرد: از آنجا که بصورت کلی مزاج زنان در قیاس با آقایان سردتر است بنابرین تعداد دفعات حجامت در زنان نسبت به آقایان کمتر است و به فرد، مزاج، سن و منطقه سکونت وی وابسته است.

وی تصریح کرد: در استان ما که عمدتا مناطق تقریبا سرد به شمار می رود به زنان این منطقه توصیه می شود در سال دو سه بار مخصوصا حجامت بهاره و پاییزه انجام دهند ولی برای آقایان دو بار حجامت بهاره و یکبار حجامت پاییزه توصیه می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: تیار

دیدگاه شما

آخرین اخبار