13. اسفند 1398 - 9:37   |   کد مطلب: 6134
برنامه های ماهواره‌ای در تغییر الگوی حجاب زن مسلمان ایرانی، نقش مهمی دارند که این امر باید توسط خانواده ها کنترل و پیشگیری شود.
ماهواره ها ,خانواده ها, زن ایرانی ,عفاف و حجاب

به گزارش شبنم ها ، شبکه های ماهواره ای که در حال حاضر مخاطبان مختلفی را با سلایق و تفکرات گوناگون به خود اختصاص داده با پخش برنامه های متنوع اما هدفمند و ترویج بدحجابی و بعضا بی حجابی و اباحه گری مستقیما فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی را نشانه رفته اند و هدفی جز قالب تهی کردن از هویت زن مسلمان ایرانی ندارند. آنها به این موضوع واقفند که نقش زن در خانواده ایرانی بسیار مهم جلوه می کند و هدف قرار دادن اندیشه و باور زنان مساوی است با سست کردن و اضمحلال اساس خانواده ودرنهایت فروپاشی جامعه ایرانی واسلامی که نقطه نهائی جنگ نرم دشمن است.

گواه این موضوع صدها شبکه تلویزیونی فارسی زبان است که بعید به نظر می رسد با صرف هزینه های گزاف هدفشان فقط سرگرم کردن مخاطب باشد این شبکه ها در بین برنامه های به ظاهر سرگرم کننده با دادن خوراک مسموم به افکار معصوم زنان به هدفشان می رسند به طوری که مخاطب ناخواسته تحت تاثیر آن قرار می گیرد. یکی از کارکردهای این شبکه ها القای عدم ضرورت پوشش برای زن می باشد و به او غیرمستقیم اینگونه القا می کند که پوشش مانع پیشرفت زن و مانند زندان برای اوست و برای اینکه او را تحت تاثیر قرار دهند و باورش را اقناع کنند از طریق شعله ورساختن حس ملی گرایانه و آریا مسلکی ذهن او را درگیر این موضوع می کنند که در ایران باستان حجاب و پوشش برای زن ضرورت نداشته و مربوط به ورود اسلام به ایران، بعد از تشکیل دولت شیعی صفویه است و اکنون چرا باید به رعایت آن تن بدهیم ؟

زهرا بهادر، کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس  در خصوص کاربردی کردن مسئله حجاب در جامعه  با بیان اینکه تبلیغات گسترده در خصوص حجاب اسلامی در جامعه تحت الشعاع فعالیت‌های برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای قرار گرفته است، گفت: متأسفانه در بحث حجاب و عفاف همچنان الگوگیری از غرب در جامعه ما دیده می‌شود.

وی با تأکید بر نقش برنامه‌های ماهواره‌ای در تغییر الگوی حجاب زن مسلمان ایرانی، خاطرنشان کرد: همانطور که دست اندرکاران برنامه‌های ماهواره‌ای با نیازسنجی، برنامه‌ریزی و تولید برنامه‌های متنوع در صدد جذب مخاطب هستند، ما نیز باید با برنامه‌ریزی دقیق عیله تهاجمات آنها اقدامات مؤثری داشته باشیم. خاطر نشان کرد:

این کارشناس ارشد علوم قرآنی با اشاره به اینکه کار در خصوص حجاب می‌بایست در سطح کلان انجام گیرد و این امر با کار در سطح یک نهاد و یا ارگان دولتی به نتیجه مطلوب و مورد نظر نخواهد رسید، گفت: نقش تربیتی خانواده در امر حجاب بسیار مهم است و این نهاد اجتماعی کوچک می‌تواند از کودکی آموزش‌های مناسبی را برای فرزندان خود داشته باشد .

وی با تأکید بر نقش مادران در نهادینه کردن حجاب و عفاف گفت:  آموزش دادن به کودکان از ابتدا مهم است و چنانچه تربیت خاصی تا سنین بالا صورت نگیرد به یک‌باره نمی‌توانیم به بچه ها بقبولانیم که پوشش مناسب داشته باشند .

بهادر افزود: آنچه مشخص است آموزش در داخل خانواده، محیط اجتماعی و تولید لباس های مناسب برای سلیقه های مختلف از جمله عواملی است که به ترویج هر چه بهتر حجاب در جامعه کمک می کند .

عفاف را ثمره حجاب و حجاب را فرزند حیا می‌دانند. در واقع حیازدایی باعث از بین رفتن تعلق و تعهد به حجاب اسلامی می شود و این رویکرد رفتاری در دراز مدت عفت را از جامعه اسلامی دور کرده و آن را در مسیر انحطاط ارزش‌ها قرار می‌دهد.

در زمینه عفت‌زدایی از جامعه، برنامه‌های ماهواره‌ای بیشترین تلاش خود را به جامعه زنان منوط کرده اند. جامعه‌ای که علاوه بر خود، تربیت‌کننده نسل‌هاست. غربی‌ها خوب می‌دانند که برای انحطاط یک جامعه اسلامی باید بر از بین بردن ارزش‌های آنها دست گذاشت و در واقع انتقال دهنده این میراث گران بها مادران هستند که با تأثیرگذاری بر این گروه می‌توان ابتدا یک خانواده و بعد یک جامعه را از پای درآورد.

امرالله امانی دکترای جامعه شناسی حیازدایی را یکی از پیامدهای منفی شبکه های ماهواره ای دانست و گفت: فیلم و سریال هایی که از این شبکه ها پخش می شود، ارتباطات نامشروع را نمایش می دهند این در حالی است که این ارتباطات علاوه بر نامشروع بودن، خلاف قوانین حاکم بر جامعه جهانی است؛ شبکه های اجتماعی و ماهواره ای پایگاهی برای حیازدایی و عفاف زدایی شدند.

این دکترای جامعه شناسی افزود: در این سریال ها عادی سازی  روابط  را  به بیننده القا می کنند، از نظر آنها اگر زنی با وجود همسر از مرد دیگری خوشش بیایید، مسئله بدی نیست و می تواند با آن مرد ارتباط داشته باشد و برعکس در مورد مرد هم همینطور است؛ این آموزه های غلط تنها بنیان خانواده را ویران می کند و منجر به فساد و فحشا می شود.

وی ادامه داد: سریال های فارسی زبان شبکه های ماهواره ای علاوه  بر عادی سازی روابط با نامحرم، وارد حریم محارم شدند در حالی که تمامی ادیان برای آن حد و حدودی مشخص کرده است.

امانی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در جامعه ما عفاف است؛ آنچه که به عنوان عفاف در جامعه است مورد هدف شبکه های بیگانه قرار گرفته است؛ شبکه های ماهواره ای در غالب سریال و تبلیغات رنگارنگ سعی دارند، عفاف زدایی کنند.

امانی شکستن حدود و مرز در ارتباط با افراد خصوصا نامحرم را یکی دیگر از پیامدهای منفی شبکه های ماهوارهای و اجتماعی دانست و گفت: این شبکه ها سعی تلاش می کنند حصاری که در دل  به عنوان عفاف به وجود آورده ایم را بشکنند و پایه های ارزشی را کم رنگ کنند.

این دکترای جامعه شناسی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از افراد در شبکه های اجتماعی خواسته یا ناخواسته مرزهای حیا و عفاف خود را از بین می برند و با قرار دادن عکس های شخصی خود و خانواده در این صفحات، اجازه می دهند افراد دیگر وارد حریم خصوصی آنها شود.

بنابر گفته اکثر جامعه شناسان برنامه هاي ماهواره اي با عادي جلوه دادن روابط زنان و مردان، سعي در تغيير الگوهاي رفتاري بر مبناي اخلاق و دين در ميان جوامع هدف دارند.

 اين برنامه ها از مفاهيمي چون خانواده و تعهد، تقدس زدايي مي كنند و گناه را امري عادي جلوه مي كنند.يكي از پيامدهاي اجتماعي ورود مار خوش خط و خالي به نام ماهواره در منازل قبح زدايي از روابط غير شرعي ميان زنان و مردان در سطح جامعه است.

 برنامه هاي ماهواره اي با عادي جلوه دادن روابط زنان و مردان، سعي در تغيير الگوهاي رفتاري بر مبناي اخلاق و دين در ميان جوامع هدف دارند.

اين برنامه ها از مفاهيمي چون خانواده و تعهد، تقدس زدايي مي كنند و گناه را امري عادي جلوه مي كنند.

به اين وسيله دختران و پسران را به روابط خارج از چارچوب ازدواج دعوت مي كنند و جوانان نيز پس از مدتي به چنين روابطي گرايش پيدا مي كنند. افزايش روابط خارج از بنيان خانواده نيز خود باعث كاهش ازدواج در جامعه و افزايش سن ازدواج مي شود.

يكي ديگر از مولفه هاي برنامه هاي ماهواره اي، رواج مد و پوشش هاي نامناسب است. بد پوششي و استفاده ابزاري از زنان در برنامه هاي ماهواره اي موج مي زند. برنامه سازان بيگانه سعي در القاي پوشش و مدهايي دارد كه مردم عادي كشورهاي خودشان در كوچه و خيابان هيچ گاه از چنين ظواهري استفاده نمي كنند و چنين پوشش و آرايش هايي تنها مربوط به سالن هاي مد و خوانندگان و هنرپيشگان شان است.

كشورهاي غربي با ساخت چنين برنامه هايي مي خواهند تصويري ساختگي از غرب و مردم آن به خورد جهانيان دهند تا از اين طريق مردم كشورهاي هدف را از مسائل بنيادين و اساسي زندگي دور كنند و به سمت سطحي گرايي و مد پرستي سوق دهند.

منبع: طنین یاس

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار