9. خرداد 1394 - 12:32   |   کد مطلب: 6065
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان:
استفاده از علم در رفع مشکلات و مسائل جامعه ضروری است
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت:اگر بتوانیم علم را در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه هدایت کنیم بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع خواهد شد.
استفاده از علم در رفع مشکلات و مسائل جامعه ضروری است

 به گزارش شبنم ها، اعظم خطیبی عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص افت علمی دانشگاه ها اظهار کرد: دلیل این امر این است که در کشور ما به علومی که به زبان بیگانه است بیشتر بها داده می شود در حالی که به آن تسلط نداریم پایان نامه ها و مقاله های علمی یک پرسه طولانی را طی می کنند تا حائز رتبه ISI شوند در صورتی که گاهی این مقاله اصلا مرتبط با مسائل  کشور ما نیست.

وی افزود: برای رتبه علمی یک استاد دانشگاه باید تمام فعالیت های علمی یک استاد را در نظر بگیریم و همان اهمیتی را که به مقاله های  ISI می دهیم به  پژوهش های  داخلی بدهیم خواهیم دید نه تنها افت علمی نداریم بلکه در بسیاری از قسمت ها پیشرفت های قابل توجهی نیز داشته ایم.

خطیبی ادامه داد: اگر روی علم داخلی تمرکز شود و به مقالات داخلی اهمیت داده شود مطمئنا دانشمندان و اساتید و مسائل و مشکلات جامعه را در نظر می گیرند و می توانند راهکارهای مفیدی را ارائه کنند.

وی خاطر نشان کرد: اکثر مقاله هایی که به  می روند تا چاپ شوند مربوط به مشکلات بیگانه است. و این مقاله هرقدر که علمی هم باشد مناسب محیط جغرافیایی و مسائل فرهنگی کشور ما نیست.

خطیبی گفت:جمله معروفی هست که می گوید "جهانی بیاندیش و محلی عمل کن! " لذا شاید یکی از راهکار ها این باشد که وزارت علوم تجدید نظر کند در معیار ها و ملاک ها برای امتیاز دهی به اساتید دانشگاه ها، تا این اساتید نیز  بیشتر به ارائه ی مقالاتی متناسب با مسائل کشور به پردازند.

این استاد دانشگاه افزود:در جامعه ما کم نیستند اساتید و فرهیختگانی که دغدغه مسائل و مشکلات جامعه را دارند بنابراین اگر ما به مقالات داخلی توجه اهمیت بدهیم انگیزه ای برای این اساتید ایجاد خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار