19. اسفند 1398 - 11:27   |   کد مطلب: 5710
معرفی مجموعه کتاب «من دیگر ما» + خرید پیامکی
آشنايي عملي با اصول تربيت فرزند بر پايه معارف ديني
نویسنده نام کتاب را از کلام امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) اخذ کرده است که در نامه‌ای به فرزندشان امام مجتبی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «پسرکم، تو را جزئی از خود بلکه از وجود خود دیدم، تا به آنجایی که اگر چیزی به تو ضرر برساند، مثل آن است که به من زیان رسانده و گویی اگر مرگ به سراغ تو بیاید، به سراغ من آمده، بنابراین همان اهتمامی را که در اصلاح امور خود می‌نمایم، درباره‌ی تو دارم.»
آشنايي عملي با اصول تربيت فرزند بر پايه معارف ديني/ برای خواندن یک کتاب به شدت کاربردی آماده شوید! فرزند پروی,من دیگر ما,معرفی کتاب,تربیت فرزند

به گزارش شبنم ها به نقل از رجانیوز: در دنیای کتاب‌ها و مباحث مربوط به تربیت فرزند، تیتر هوشمندانه‌ی «من دیگر ما» انسان را به سوی خود می‌کشاند؛ مؤلف در همین سه کلمه، به‌زیبایی تمام پیام کتابهایش را رسانده است. نویسنده این ظرافت را از کلام امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) اخذ کرده است که در نامه‌ای به فرزندشان امام مجتبی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «پسرکم، تو را جزئی از خود بلکه از وجود خود دیدم، تا به آنجایی که اگر چیزی به تو ضرر برساند، مثل آن است که به من زیان رسانده و گویی اگر مرگ به سراغ تو بیاید، به سراغ من آمده، بنابراین همان اهتمامی را که در اصلاح امور خود می‌نمایم، درباره‌ی تو دارم.»
در میان انبوه کتاب‌ها و سایت‌هایی که به موضوعات تربيتي پرداخته‌اند، تشخیص صحت و سقم این مطالب و همچنین یافتن مطالبی که با فرهنگ و اعتقادات ما سازگاری داشته باشد دشوار و زمان‌بر است. اما به جرأت می‌توان گفت یکی از بهترین کتاب‌هایی که در مورد تربیت فرزند نگاشته شده، مجموعه‌ي پنج جلدي «من دیگر ما» اثر حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی است که با جذابیتی خاص تربیت فرزند را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کرده است. این کتاب، برای تمام خانواده‌هایی که دغدغه‌ی تربیت صحیح فرزندانشان را دارند مناسب است.
حضور حجت‌الاسلام‌ عباسی ولدی از سال ۱۳۸۸ به عنوان کارشناس امور تربیتی، در برنامه‌ی پرسش و پاسخ تربیتی رادیو معارف، این برنامه را از جمله برنامه‌های پرسمانی موفق رادیو معارف با موضوع خانواده کرده است.

«منِ دیگرِ ما» حاصل جلسات تربیتی حجت‌الاسلام عباسی در جمع خواهران بخش تحصیلات تکمیلی جامعه‌الزهرا(س) است. 
مؤلف درباره‌ی علت انتخاب نام کتاب چنین می‌گوید:
«وقتی که نام کتاب "من دیگر ما" را انتخاب می‌کردم، همه در این اندیشه بودم که به مخاطبم  بگویم فرزند را تافته‌ی جدابافته‌ای از خویش ندانید. تا وقتی که فرزند در نگاه شما موجودی جدا از شما تعریف می‌شود، انگیزه‌ی کافی برای تربیت او نخواهید داشت؛ اما وقتی که فرزند خود را خودتان دانستید (دقت کنید: خودتان؛ نه از خودتان) وقت گذاشتن برای او را وقت گذاشتن برای خویش می‌دانید. رشد او رشد خودتان و پس‌رفت او را عقب ماندن خودتان حساب می‌کنید.»
«من دیگر ما» در پنج جلد در قطع شومیز چاپ شده که هر جلد به صورت مجزا به موضوعی خاص می‌پردازد:
جلد۱: مشکلات تربیت در دنیای امروز/ مبانی تربیت دینی/ نقش رفتار والدین در تربیت فرزند
جلد۲: محبت و آثار آن در تربیت فرزند/ چرا محبت نمی‌کنیم؟/ دلایل اثر نکردن محبت/ شیوه‌های ابراز محبت
جلد۳: آثار آزادی کودکان/ آثار محدودیت‌های بی‌جا/ چرا فرزندانمان را آزاد نمی‌گذاریم؟/ هنر آزاد گذاشتن کودک و هنر محدود کردن کودک
جلد ۴: رابطه‌ی بازی با محبت‌ورزی/ چرا بازی بچه‌ها را جدی نمی‌گیریم؟/ ویژگی‌های بازی مفید
ضمیمه‌ی جلد ۴: (کتابی با نام بازی بازوی تربیت از همین نویسنده بر این جلد ضمیمه شده که به انواع بازی‌های مناسب برای هر دوره‌ی کودکی می‌پردازد)
جلد ۵: یادداشت پزشکان بر این کتاب/ جایگاه نگاه در تربیت/ پیامدهای جسمی تلویزیونی شدن/ پیامدهای تربیتی تلویزیونی شدن/ دلایل تلویزیونی شدن خانواده‌ها/ برای پیشگیری و درمان تلویزیونی شدن چه کنیم؟

پنج جلد بودن این مجموعه یکی از  نقاط قوت آن است، چراکه مطالعه‌ی یک کتاب سبک و کم‌حجم بسیار ساده‌تر از در دست داشتن یک کتاب سنگین و حجیم است؛ تعداد صفحات هر جلد نیز بستگی به اهمیت موضوع آن جلد دارد که به‌طور میانگین هر جلد ۲۰۰ صفحه دارد که به‌علت مهم بودن موضوع جلد پنجم (نقش تلویزیون در تربیت فرزند) این جلد در ۴۰۰ صفحه چاپ شده است. شما می‌توانید هر جلد از این مجموعه را تنها با اختصاص روزانه ۲ ساعت در طول یک هفته مطالعه کنید. و البته که تربیت فرزندمان بیش‌تر از این ارزش وقت گذاشتن دارد.
همچنین این کتاب از کسالت‌آور بودن اکثر کتب تربیتی و تئوریک بودن آن‌ها به دور است، زیرا در هر بخش پس از بیان موضوع و توضیح آن، داستان‌واره‌ای جهت ملموس کردن آن موضوع قرار دارد که موجب جذابیت کتاب شده؛ نویسنده در بخشی با نام «اندر احوالات قاب جادویی» آورده است:
«آمد؛ بی‌آنکه خبر دهد. خیلی قدرت‌طلب بود و خودخواه. این را وقتی فهمیدم که دیدم پیشانی خانه را از آن خود کرد تا همیشه چشم‌ها به‌سوی او باشد. هیچ‌کس از پرحرفی‌اش به ستوه نیامد. چنان در دل‌ها جا گرفت که اگر ساکت می‌نشست و خاموش، همه منتظر به سخن آمدنش بودند. نام این قاب را قبله‌ی خانه می‌گذارم و می‌گویم، از وقتی که آمده، کودکم رو به سوی او نماز تربیتش را اقامه می‌کند. برای اینکه شرط انصاف را زیر پا نگذارم، باید بگویم قبله‌ی دل من هم مدت‌هاست رو به سوی این قاب چرخیده است، وقتی عصرگاهی دیر بیدار شده و چند دقیقه‌ای از برنامه‌اش را از دست می‌دهد، نمی‌دانی چطور اشک می‌ریزد. اگر ندانی فلسفه‌ی گریه‌اش چیست گمان می‌کنی زبانم لال مادرش از دنیا رفته و یا پدرش به آسمان پر کشیده.»
این کتاب توسط دکتر غلامرضا باهر(متخصص اطفال، از شاگردان دکتر قریب)، دکتر سید جلال حسینی (بورد تخصصی مغز و اعصاب)، دکتر شیرین معلمی (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان)، دکتر محمد سرو دلیر(فوق تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر) با درج یادداشت‌هایي مورد توصیه قرار گرفته است.
کتاب «بازی بازوی تربیت» که ضمیمه‌ای بر جلد چهارم این مجموعه است نیز سعی کرده پاسخی باشد در راستای درخواست مقام معظم رهبری که در بیاناتشان در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۹/۹/۱۳۹۲ فرموده‌اند:
«ما بچّه‌هاى خودمان را كه اَلَك‌دولَك بازى می‌كردند كه تحرّك داشت و خوب بود، گرگم ‌به هوا بازى می‌كردند كه كار بسیار خوبى بود و ورزش بود و بازى و سرگرمى بود، یا این چیزى كه خط‌كشى می‌كنند و لىِ‌لىِ می‌كنند. بازىِ بچّه‌هاى ما این‌ها بود. آورده‌ایم نشانده‌ایم پاى اینترنت، نه تحرّك جسمى دارند، نه تحرّك روحى دارند، و ذهنشان تسخیر شده به وسیله طرف مقابل. خب بیایید بازى تولید كنید، بازى ترویج كنید، همین بازى‌هایى كه بنده حالا اسم آوردم و ده‌تا از این قبیل بازى [كه‌] بین بچّه‌هاى ما از قدیم معمول بوده را ترویج كنید؛ [این‌] یكى از كارها است، این‌ها را ترویج كنید. ما همه‌اش نباید نگاه كنیم ببینیم كه غربى‌ها از چه‌جور بازى‌اى حمایت می‌كنند، ما هم از همان بازى حمایت بكنیم»
حجت الاسلام عباسی ولدی نویسنده کتاب
کتاب بازی بازوی تربیت در دو بخش «مرحله شکل‌گیری توانمندی‌ها» و «دوره‌ی کامل شدن توانمندی‌ها» حاوی ۱۴۰ بازی از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است؛ بازی‌هایی که در فرهنگ بومی کشورمان رواج داشته؛ اما آرام‌آرام به دست فراموشی سپرده می‌شوند. این کتاب از این نظر جذابیت دارد که با اینکه در آن حرفی از بازی‌های رایانه‌ای که امروزه اکثریت کودکان را مشغول کرده به میان نیاورده، اما توانسته بازی‌هایی جذاب و تحرک‌آوري معرفی کند. این بازی‌های قدیمی و سنتی که به گفته‌ی نویسنده، هم فکر بچه‌ها را به کار می‌اندازند، هم جسمشان را به تکاپو، هیچ آسیبی ندارند؛ نه کودکان را تخیلی بار می‌آورند و نه جمع‌گریزشان می‌کنند.
نویسنده در قسمتی دیگر از کتاب از والدین گلایه می‌کند و می‌گوید:
«برخی از والدین به اشتباه گمان می‌کنند بازی بدون اسباب‌بازی برای کودکان جذابیتی ندارد؛ در واقع به دلیل اینکه بازی برای خودمان جذاب نیست، فکر می‌کنیم که کودک هم از این بازی لذت نمی‌برد؛ اما حواسمان باشد که ما وارد دوره‌ی بزرگسالی شده‌ایم. بسیاری از کارهایی که ما را خسته می‌کند برای کودک بسیار جذاب است.»
برای آشنایی بیشتر با محتوای این مجموعه می‌توانید فهرست کتاب‌ها را از لینک زیر مشاهده نمایید.
فهرست کتاب: fehrest mane digare ma.pdf
شما هم اگر می‌خواهید این کتاب‌ها را داشته باشید به یکی از دو حالت زیر می‌توانید اقدام کنید تا این مجموعه را در سراسر کشور دریافت نمایید (برای خریدهای بیش از دو سری، تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.):
۱- خرید مجموعه‌ی پنج‌جلدی + ضمیمه‌ی جلد چهارم: قیمت پشت جلد: ۳۹هزار تومان/ هزینه ارسال: رایگان/ ارسال کد ۴۶۴ به ۱۰۰۰۶۸۷۱
۲- خرید مجموعه‌ی پنج‌جلدی بدون ضمیمه جلد چهارم: قیمت پشت جلد: ۳۱هزار تومان/ هزینه ارسال: ۳هزار تومان/ ارسال کد ۱۵۵ به ۱۰۰۰۶۸۷۱
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار