5. فروردين 1394 - 10:13   |   کد مطلب: 5311
از آنجایی که حلول سال جدید با شهادت حضرت فاطمه (س) مصادف شده، سوالاتی پیش می آید که آیا برگزاری مراسم سنتی عید همچون خرید کردن، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و... در این ایام اشکال دارد یا خیر؟
آیا برگزاری مراسم سنتی عید با ایام فاطمیه منافات دارد؟

به گزارش شبنم ها ، از آنجایی که حلول سال جدید مصادف شده با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بعضی از خوانندگان عزیز حتما سوالاتی در ذهنشان نقش می بندد که آیا خانه تکانی، خرید کردن،  چیدن سفره هفت سین، مسافرت رفتن، تبریک گفتن عید و دید و بازدید در ایام عید اشکال دارد یا خیر؟؟؟

در جواب این سوالات باید عرض کنم که انجام این امور هیچ منافاتی با بزرگداشت ایام فاطمیه نداشته و ندارند. چیزی که مهم است و باید رعایت شود این است که حرمت این ایام حفظ شود و انسان مرتکب کارهای لهو و لعب و ناشایست که هیچگونه سازگاری با ایام عزاداری حضرت زهرا(س) ندارند، نشود.

خانه تکانی مظهر نظافت و طهارت است که اینها نیز از نشانه های ایمان انسان می باشند.

خریدکردن، هدیه دادن و هدیه گرفتن نیز درحدی که اسراف در آن نباشد، در هر زمان امری پسندیده است.

با نگاه به سفره هفت سین نیز در می یابیم که تمام نعمت های خدا حکمتی در آنان نهفته است، برای مثال: وجود قرآن در سفره به جهت انس و الفت بیشتر با کلمات خدا، توکل و تسلیم در برابر مشیت الهی ، سیب نماد مهر و مهرورزی به دیگران، سمنو نماد خیر و برکت، می باشند که در هرحالت توجه به آنها امری مطلوب و شایسته است.

مسافرت رفتن سفارش قرآن و روایات می باشد که آیات و نشانه های الهی را ببینیم و خدا را شاکر باشیم مخصوصا با تغیراتی که همزمان با فصل بهار در زمین رخ می دهد نسبت به تغیرات درونی خودمان نیز کوشا باشیم و اینگونه زمزمه کنیم که «یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال».

تبریک گفتن و شنیدن، مقدمه صله رحم و دید و بازدید می باشد که ثوابی بس فراوان دارد و سفارش موکد دین مبین اسلام است.

در پایان یادآوری می کنم که عید واقعی همچنان که حضرت علی(ع) فرمودند، روزی است که در آن روز معصیت و گناه نکنیم.

به امید ظهور دولت یار: یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
عزاداری ها قبول ، عیدتان فاطمی ، نوروزتان پیروز.

احمد محمدی بنچناری
امام جماعت مسجد جامع محله اردی

منبع : سرو ابرکوه؛

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار