10. اسفند 1399 - 10:37   |   کد مطلب: 5052
10 نکته برای افزایش اعتماد به نفس در دختران

دختران معمولا در شروع زندگی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آنها سریعتر صحبت می کنند، اجتماعی می شوند و دانش آموز نمونه کلاس هستند. ا ما در سنین بین مهدکودک و مدرسه ، فشارهای اجتماعی جدید، انتظارات بیشتر از آنها در کلاس و سیگنالهای مختلط اجتماعی ( بهترین کار را انجام بده اما زیاده روی نکن) (تو همان کسی می شوی که دوست داری اما زیبا نگریستن را در اولویت قرار بده) می تواند باعث افت پیشرفت تحصیلی و از بین رفتن انگیزه در دختران شود.

در اینجا نکاتی وجود دارد که می تواند به ساخت و تقویت اعتماد به نفس و پیشرفت دخترها کمک می کند:
 
1-تشویق به ابراز وجود:
به دختر خود بیاموزید که نیازهای خود را به بزرگسالان بیان کنند و در صحبت با همسالان خود جایگاه خود را حفظ کند. اگر بچه ی دیگری نسبت به او بدرفتاری کرد، تشویقش کنید که در این موارد بگوید: از این طرز صحبت کردن تو خوشم نمی آید.
 
2- در تعریف و تمجیدهای خود خاص باشید:
زمانیکه به دختر خود می گویید که چقدر او باهوش است، اگر از یک مثال مشخص تر استفاده کنید، گفته شما برای او پرمعناتر می شود. به او بگویید: (تو واقعا ذهن خوبی داری) . 

3-تعریف و تمجید خود را با واقعیت منطبق کنید:
یک دختر بچه سوم دبستانی می داند که او بهترین هنرمند یا موسیقیدان در دنیا نیست اما درک می کند که شما متوجه پیشرفتهای او در طول یک ماه شده اید و از آن استقبال می کند.
 
4-به او کمک کنید تا بفهمد که چرا بعضی از اوقات کنار گذاشته می شود:
برای دختر خود توضیح دهید که اگر او به هر جشن تولد، مهمانی یا انجام یک بازی دعوت نشود، این به معنای  توهین به او نیست. زمانیکه بچه های دیگر می گویند: من با تو دوست نیستم، برای دختر خود توضیح دهید که آن بچه هنگام زدن این حرف در شرایط روحی مناسب نبوده است.
 
5-تشویق صلاحیت و کفایت:
در کمک کردن به او برای انجام تکالیف یا وظایفش عجله نکنید. اگر او برای انجام دادن آنها از شما کمک بخواهد، از او بخواهید تا ابتدا خودش دقایق بیشتری برای انجام آنها تلاش کند.
 
6-او را تشویق کنید تا چنانچه تمایل دارد ورزش کند:
گزینه های ورزشی زیادی برای دخترها نسبت به قبل وجود دارد. اگر او تمایل دارد ژیمناستیک انجام دهد یا فوتبال بازی کند، به او این فرصت را بدهید و توانایی او در این کار را بسنجید. شما نباید در انتخاب ورزش تصمیم گیرنده باشید او خودش می تواند آنچه را که دوست دارد تشخیص داده و انتخاب کند. 
 
7-در خصوص نقاط ضعف یا قوت او پیش داوری نکنید:
فرزند دختر داشتن به این معنا نیست که او با کارهای کوچک و جزئی دست و پنجه نرم خواهد کرد و تمایلی به رفتن به ماهیگیری از خود نشان نخواهد داد یا فعالیتهای ورزشی سبک را انجام می دهد. به دنبال نشانه ها و توانایی ها در او باشید و با شناختن آنها نقاط قوت او را پرورش داده و ضعفهای او را برطرف کنید.
 
8-تشویق به تصور بدنی سالم:
هنگامیکه او ناگزیر می پرسد: ( آیا من زیبا هستم؟) با اشتیاق تمام به او بگویید بله. هنگامیکه شما از ظاهر او تعریف می کنید، عملکردهای او را نیز پررنگ کنید: امروز توی ژیمناستیک فوق العاده بودی یا چشمهای تو روی سکو می درخشید. 
 
این جملات برای دخترهای بزرگتر هم مفید خواهد بود آنها از اینکه بشنوند مدلهایی که در مجله ها هستند دختر یا زنان واقعی به نظر نمی رسند و این هنر عکاس و طراح است که آنها را از آنچه در حقیقت هستند، لاغر تر و زیباتر به تصویر کشیده است. شده اند.
 
9-او را برای تبعیض جنسی آماده کنید:
حتی امروزه، بعضی از مردم تصور می کنند که دخترها نمی توانند بعضی از کارهایی را که پسرها انجام می دهند، انجام دهند. اگر متوجه شدید دختر شما در حال تماشای فیلم یا نمایشی است که در آن دخترها در پس زمینه ایستاده اند و پسرها وسط هستند، به آن اشاره کنید و به او بگویید که تمام چیزهایی که در دنیای واقعی وجود دارد متفاوت است.
 
10-به نقش مدلهای مثبت زنانه اشاره کنید:
از هر فرصتی در هنگام تماشای اخبار یا خواندن روزنامه استفاده کنید و به دختر خود نشان دهید که زنان کارهای زیادی می توانند انجام دهند. زنان هم می توانند سناتور، دکتر، گوینده اخبار ورزشی  و ورزشکار باشند.

برای آنها کتابهایی را بخوانید که شخصیت زن آنها قوی و باهوش است. این کتابها را می توانید از کتابخانه ها و کتابفروشی ها تهیه کنید و از کتابدار برای پیدا کردن آنها کمک بگیرید.

منبع: ایران بانو

دیدگاه شما

آخرین اخبار