12. فروردين 1396 - 8:24   |   کد مطلب: 16026
فارس از نظر گردشگران در مورد همدان گزارش می‌دهد
حیرت از تاریخ بلند یک شهر و ضعف تبلیغات!
همدان تاریخی، در تعطیلات نوروز امسال مهیای حضور گردشگران بسیاری بود که اغلب آنها از تاریخ این دیار در شگفتی و حیرت بودند، هرچندضعف تبلیغات گردشگری را مشکل این خطه تاریخی عنوان می‌کردند.
همدان,گردشگری,شهر تاریخی,پایتخت تاریخ و تمدن,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : یکی از شهرهای غربی و کوهستانی ایران که در دامنه رشته کوه الوند قرار دارد و باید به عنوان شهری تاریخی، فرهنگی و توریستی از آن یاد کرد، همدان است.

مادها پس از تشکیل این شهر آن را هگمتانه به معنی «جای گرد آمدگان» نامیدند و همدان امروزی شکل جدیدی هگمتانه کهن ‌است، سال 1385 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران اعلام کرد.

همدان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور دارای بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی ثبت شده است که علاوه بر این آثار تاریخی دارای طبیعت منحصر به فردی در تمام فصول و به خصوص در فصل بهار است.

کتیبه‌های گنجنامه، تپه عباس‌آباد، غار علیصدر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، مجسمه شیرسنگی، برج قربان، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، ارگ باستانی نوشیجان ملایر، حمام حاج‌آقا تراب، قلعه یزدگرد ملایر، شهرهای زیرزمینی سامن و ارزانفود، تعداد زیادی روستای هدف گردشگری و ... تنها بخش کوچکی از تاریخ و هویت تاریخ و تمدن ایران را به گردشگران معرفی می کند.

همدان نیز همانند دیگر نقاط کشور در ایام تعطیلات نوروز میزبان خیل گسترده ای از گردشگران است که از شهرهای دور و نزدیک به این کهن‌شهر سفر می‌کنند؛ از این رو به برخی از مناطق گردشگری از جمله آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه و آرامگاه باباطاهر در همدان رفتیم و با تعدادی از گردشگران گفت‌وگو کردیم.

محمدامیر محمودی به همراه همسر خود تهمینه یرمانی‌نژاد یکی از هموطنانمان از خطه شمال کشور بودند که از تپه هگمتانه بازدید می‌کردند و با آنها گفت‌وگو کردیم؛ او با بیان اینکه چهار بار به همدان سفر کرده اما این دفعه اولین باری است از تپه هگمتانه بازدید می‌کند، اظهار کرد: امسال ابتدا به زنجان رفتیم و بعد به غار علیصدر در استان همدان رفته و بعد از بازدید به همدان آمدیم.

وی با اشاره به اینکه راهنماها بیشتر در سمت آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر حضور دارند، ادامه داد: برای پیدا کردن تپه هگمتانه کلی در شهر گشت زدیم در حالی که قبل از رفتن به آرامگاه بوعلی از همین محل رد شدیم.

این گردشگر با بیان اینکه در دیگر شهرها مثل زنجان، تهران، شمال و ... ورودی‌های شهر راهنما دارند، افزود: اطلاع‌رسانی در همدان ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه همدان نسبت به شهرهای دیگر کشور مانند اهواز، تبریز و ... به‌روزتر و پیشرفته‌تر است، بیان کرد: در زنجان تبلیغات نسبت به امکانات زیادتر بود در حالی که اگر همدان به اندازه زنجان تبلیغات داشته باشد توریست بیشتری خواهد داشت.

امیرمحمودی با اشاره به بازدید از روستای روکانه بیان کرد: پل آبشینه خراب شده و هیچ امکانات تفریحی در آنجا وجود نداشت درحالی که طبق شنیده‌ها فکر می‌کردیم وضعیت بهتر باشد.

وی با بیان اینکه مرکز همدان از نظر ساخت و ساز امروزی است، ادامه داد: همدان ابنیه و آثار تاریخی زیادی دارد اما به دلیل ضعیف بودن راهنمایی توریست‌ها سردرگم می‌شوند.

این گردشگر شمالی به بازدید از گنجنامه اشاره کرد و با بیان اینکه گنجنامه همدان دقیقا شبیه منطقه‌ای به نام رودبارک در کلاردشت است، ادامه داد: همدان شهری تاریخی است اما متاسفانه به تاریخ توجهی نمی‌شود.

تهمینه یرمانی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه زیاد سفر انجام می‌دهیم، اظهار کرد: راهنما در ورودی شهر همدان وجود نداشت و نبود رفتن به آرامگاه باباطاهر در آنجا راهنمایی گرفتیم.

وی با اشاره به شهر زیرزمینی ارزانفود تصریح کرد: در تبلیغات به روستای ارزانفود اشاره شده بود اما وقتی به آنجا رفتیم جاده نامناسب بود و اجازه بازدید نیز داده نشد.

این گردشگر با بیان اینکه روستای ارزانفود روستایی بسیار زیبا بود، ادامه داد: زیبایی روستا هم می‌تواند توریست جذب کند در صورتی که به محیط روستا رسیدگی شود.

زهرا بیات از اهواز با بیان اینکه تصمیم داریم به مدت سه روز در همدان بمانیم، اظهار کرد: از آرامگاه بوعلی و تپه هگمتانه بازدید داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به همدان سفر نداشتیم و علاقه به بازدید از همدان داشتیم، ادامه داد: آب و هوای همدان عالی است.

 

این گردشگر با اشاره به اینکه وضعیت نظافت شهر بسیار مناسب است، بیان کرد: همدان شهر پاکیزه و مرتبی است.

رضا بخشی که از تهران به همراه با خانواده خود به همدان سفر کرده بود در گفت‌.گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، گنجنامه و تپه هگمتانه بازدید کردیم، اظهار کرد: همدان شهر تمیزی است و رسیدگی به این شهر خوب بوده است.

وی با بیان اینکه خدماتی که به مسافران داده می‌شود نیز مناسب بود، ادامه داد: در ورودی شهر از مسافران سئوالاتی پرسیده می شود، تا راهنمایی درستی انجام شود.

 

این گردشگر تهرانی با بیان اینکه تابلوی راهنمای مسافر برای پیدا کردن مسیر در همدان کم است، ادامه داد: باید در همدان با توجه به زیاد بودن تعداد آثار تاریخی تعداد تابلوها افزایش پیدا کند.

بخشی در توصیف همدان بیان کرد: همدان شهر باستانی است که در جای جای آن آثار تاریخی حیرت‌انگیزی وجود دارد.

بی شک رضایتمندی گردشگران از وضعیت شهر و خدماتی آماده ارائه به گردشگران می‌تواند بهترین تبلیغ برای استان همدان باشد اما نباید فراموش کرد که تبلیغات محیطی و از همه مهمتر معرفی همدان از ظریق شبکه های سیما می تواند در جذب گردشگر تاثیر دو چندان داشته باشد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار