16. اسفند 1395 - 13:02   |   کد مطلب: 15672
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه رشت با بیان اینکه مقرر شده است، به جای کلمه کاشت از کلمه اکستنشن به معنای اضافه کردن درمدارک فنی و حرفه ای استفاده شود، گفت: اکثر علما به کاشت ناخن ایراد گرفته اند.
کاشت ناخن,حکم شرعی علما,وضو جبیره,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

حکم شرعی کاشت ناخن از نظر علما

 

کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : اخیراً برخی آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن می‌پردازند و بیان می‌کنند که از دیدگاه فلان مرجع تقلید، ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند. این مسئله حتی در برخی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری نیز به چشم می‌خورد.

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به این سؤال ما پاسخ داده است.
ضمناً با توجه به اینکه پاسخ‌های ذیل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی باشد. برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:

الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیر قابل تحمل
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد می‌تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

* امام خمینی‌(ره)
پرسش: آیا می‌شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟

پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (۱)

پی‌نوشت:
۱. امام خمینی، توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو.

* حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای
پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟

پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.(۱)
در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحمل دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد.

در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می‌شود. (۲) نه اینکه روی جبیره شسته شود.

انتهای پیام/ص

کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن کاشت ناخن حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی حکم شرعی وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره وضو جبیره 

دیدگاه شما

آخرین اخبار