19. بهمن 1395 - 10:05   |   کد مطلب: 15210
در نشست تخصصی منزلت زن، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی محرح شد:
تأکید قرآن بر همیار بودن زن و مرد به دور از هرگونه نگاه جنسیتی
یک استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی اظهار داشت: با استناد به آیه 13 سوره حجرات از نظر شرع اسلام اصلا نگاه جنسیتی مطرح نیست و قرآن کریم به همیار بودن زن و مرد اشاره کرده است .
شبنم ها, shabnamha, منزلت زن, همیار بودن زن و  مرد, afkl ih, shabnamha.ir

تأکید قرآن بر همیار بودن زن و مرد به دور از هرگونه نگاه جنسیتی

منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان از دیدگاه اسلام

به گزارش شبنم ها،  نشست تخصصی منزلت زن،  تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی استان همدان با حضورریاست  بانوان فرهیخته سازمان تبلیغات, طاهره افشین زاد از حوزه علمیه, بسیجیان ناحیه همدان ,جمعی از بانوان از آموزش  وپرورش و با سخنرانی اعظم خطیبی استاد دانشگاه ودکترای جامعه شناسی در اداره آموزش وپرورش کل  برگزار شد.

اعظم خطیبی اذعان کرد : یکی از دغدغه های اصلی بانوان در جامعه امروز مسئله اشتغال و تربیت فرزندان است .

وی در مورد تساوی زن و مرد از منظر قرآن در  جامعه تأکید کرد : از نظر شرع اسلام در سوره ی حجرات آیه 13 که می فرماید ( ای مردم ما شما را از نر ,ماده ای بیافریدیم و شما را جماعتها و قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید هر اینه گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست ). در این آیه  اصلا نگاه جنسیتی مطرح نیست اگر تاریخ بشر را مورد بررسی قرار دهیم زن و مرد همیار یکدیگر بوده اند قرآن کریم به همیار بودن زن و مرد و مشارکت زنان و مردان اشاره کرده است .

خطیبی افزود :در قرون وسطی جامعه یهود زن را مصیبت و بلا به شمار می آورد .

این دکتر جامعه شناس درارتباط با اشتغال زنان در طول تاریخ اظهار داشت : انقلاب کشاورزی را زنان ایجاد کردند , در   انقلاب صنعتی نیز زنان نقش مهمی ایفا کردند . از  قرن نوزدهم میلادی جنبش ها و نهضت هایی برای درخواست زنان از جامعه شکل گرفت.

وی درباره دیدگاه اسلام نسبت به منزلت اجتماعی زن عنوان کرد : دیدگاه اسلام نسبت به منزلت زن و منزلت اجتماعی وی، عالیترین  منظر و زنده ترین امواج اجتماعی برمبنای باورها وهمخوانی با فطرت انسان است .

وی تصریح کرد : انقلاب اسلامی با مشارکت زنان و مردان جامعه شکل گرفت و هر یک برمبنای فطرتی که خداوند در وجود آنها نهاده است دوشادوش یکدیگر در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بوده اند .

این استاد دانشگاه درارتباط با الگوی زنان در جامعه عنوان کرد : الگوی زنان از دیدگاه امام (ره )حضرت مریم ,حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س)است. این زنان در جامعه زمان خویش با ابتلاء های گوناگونی مواجه شدند. حضرت مریم از ابتدا در دیر پرورش یافت و ابتلاءهای حضرت در جامعه جاهلیت آن زمان و مقابله با بلایای زمان خویش در مقام سخن و با گذشت تاریخ آسان است. حضرت زهرا (س)علاوه بر تربیت فرزندان صالح همسری نمونه و در جامعه الگو و مدافع استوار ولایت بودند. حضرت زینب ، هم پرستاری دلسوز و هم خطیبی سخنور و غرا  بودند جامعه نیازمند تحلیل فعل و رفتار است .

خطیبی درباره تقسیم کار به سوره نمل آیه 97 اشاره کرد و تصریح کرد : شغل زن باید به گونه ای  تعریف شود که وظیفه مادری وهمسری او خدشه دار نشود. اسلام حقوق اقتصادی زن را به رسمیت شناخته است آیه 32 نساء(آرزو مکنید خدا آن چیزهایی را که بدانها بعضی از شما را بر بعضی دیگر برتری داده است مردان را از آنچه کنند نصیبی وزنان را از آنچه کنند نصیبی و روزی از خدا خواهید که خدا برهر چیزی آگاه است ).در زمان پیامبر و ائمه  بسیاری از زنان در جامعه کار می کردند .

این جامعه شناس افزود : زن و مرد در اداره  و تدبیر شئون زندگی با هم مساوی هستند و مشارکت زن و مرد امری ضروری است . زن در تمام احکام عبادی با مرد  شریک است رابطه زن و مرد تضاربی است به عنوان مثال تلاش یک مرد برای خانواده یک جهاد است و نحوه برخورد زن بعد از ساعات کار کردن مرد به او روحیه می دهد. تضارب به معنای همیار بودن زن و مرد اینکه زن و مرد رقیب یکدیگر نیستند همیار هم هستند. اگر این دیدگاه در خانواده وجود داشته باشد خانواده تحکیم پیدا می کند یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب برای بانوان تامین امنیت جنسی روانی  در محل کاراست .

خطیبی در پایان یاد آور شد :حضور و مشارکت زنان در حوزه های علمی فرهنگی نباید با نقش زن در خانواده تعارض داشته باشد اساس هر جامعه ای خانواده است و زنان نباید مشاغلی را انجام دهند که با روحیات وطبیعت آنها معارض باشد .

انتهای پیام / ن 

منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردانمنزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردانمنزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان، منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان،منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان،منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان، منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان، منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان، منزلت زن ، همیار بودن زن و مرد ، مشارکت زنان و مردان

دیدگاه شما

آخرین اخبار