9. بهمن 1395 - 12:07   |   کد مطلب: 15016
انقلاب اسلامی واقعه¬ای بزرگ و جهانی است که برگ زرین تاریخ کشور را رقم زده است و نویسندگان در شناساندن آن به نسل جدید نقس بسزایی داشته اند.
شبنم ها , afkl ih, سید مهرداد موسویان , shabnamha.ir, داستان نویس,انقلاب اسلامی

به گزارش شبنم همدان این روزها یادآور برگ های پر باری از تاریخ انقلاب است و مملو از لحظه ها و صحنه هایی که اوج رشادت و همبستگی یک ملت را نشان می­دهد. وقایع بهمن ماه 57 وقایعی منحصر به فرد و مختص مردم غیور ایران است. لحظه های بی بدیل مردم ایران در برگ های تاریخ انقلاب ثبت شده است. علاوه بر تاریخ نگاران نویسندگان نیز در ثبت و انتقال لحظات مبارزات مردم در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارند. سید میثم موسویان یکی از نویسندگانی است که با خلق داستان­هایی جذاب لحظه­های شور انگیز اتحاد و مبارزه و خوف و رجای پیش از انقلاب را به زیبایی به تصویر کشیده است. این نویسنده همدانی در کتاب هایش با سند تاریخی وقایع این شهر را تجسم بخشیده است.

خواندن کتاب های «میوه های رسیده»، «سفیدی پرکلاغ» ، «شهید خودم» ، «اذان بی موقع»، «آخرین مرد ایستاده» ( شرح زندگی سردار شهید سعید قهاری سعید ازسال  1331تا1385که در اذربایجان غربی شهید شد اشاره دارد  ), «من محمد بروجردی هستم ، مصاحبه نمی کنم» ، سندی بر قدرت قلم این نویسنده انقلابی است و هریک از این کتاب ها خواننده را به روزهای پر جنب و جوش گذشته می­برد.

 سید میثم موسویان متولد سال 1362 در همدان , کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران و برگزیده چندین جشنواره ادبی است.  برای آشنایی بیشتر با حال و هوای داستان­هایش به گفتگو با وی نشستیم.

اولین سوالی که به ذهن مخاطب خطورمی کند  این است که با وجود اینکه سید مهرداد موسویان سالها پس از انقلاب متولد شده است چرا همه نوشته های وی در ارتباط با انقلاب است؟

موسویان پاسخ می­دهد: این انتخاب به چند دلیل بوده است اولین و مهمترین آنها این است که  انقلاب بستری بسیار مناسب برای خلق داستان است و بنده معتقدم نوشتن داستان های  مرتبط  با انقلاب نیاز به تجربه شخصی ندارد از سوی  دیگر حوادث و وقایع پیش آمده در انقلاب برای نسل امروز غریب است و می تواند مخاطب خاص خود را داشته باشد و اکثر کتاب های من که در زمینه انقلاب است توسط انتشارات دولتی چاپ می شود ولی برای نوشتن در زمینه های دیگر باید به دنبال ناشر باشی که حال و حوصله فراوان و کفش آهنی می خواهد .

آیا رشته تحصیلی شما تأثیری بر سبک داستان­هایتان دارد و استفاده از از حدیث نفس و ذهن سیال تا چه حد متأثر از  روانشناسی است؟

قطعا رشته تحصیلی در نوع نوشتن من بی تأثیر نیست و این نکته که من در نوشته هایم به شخصیتهای داستان اهمیت زیادی می دهم و اصلا فضاسازی برایم مهم نیست ریشه در دیدگاه روانشناسانه دارد. در همه داستان ها  شخصیت ها برای من اهمیت خاصی دارند.

کدام یک از آثارتان را بیشتر دارید دوست کمی درباره اثر توضیح دهید ؟

کتاب «من محمد بروجردی هستم ,مصاحبه نمی کنم» اثری است که آن را بیشتر از سایر آثار دوست دارم این کتاب در قالب تاریخ شفاهی نوشته شده و به زندگی قدرالله شهبازی پرداخته است. قدرالله شهبازی از نظامیان دوره پهلوی بوده که بنا به دلایل عقیدتی استعفا می دهد. این داستان سرگذشت جذابی دارد و قدرالله شهبازی راننده  شهیدان بروجردی و کاوه است .

درباره نحوه انتخاب سوژه کتاب اذان بی موقع که به فریاد های الله اکبر مردم اشاره دارد توضیح دهید ؟

سوژه در واقع مسیر یک نوجوان قربانی شده و تنها است. در این کتاب مانند سایر کتاب ها خیلی دوست داشتم به ماوراءالطبیعه هم اشاره کنم. در این کتاب به مسائلی از قبیل فعالیت های گروهی و اسطوره ها ,افراد و جو و فضایی  که می تواند یک نوجوان را بسازد پرداخته شده است به علاوه شخصیت استاد, دکتر محمد رضا فریدونی  که در داستان نقش استادِ یک گروه انقلابی را دارد بسیار متأثر از زندگی واقعی من است .

 نام قهرمان داستان در کتاب «اذان بی موقع» و نام شخصیت اصلی در کتاب «میوه های رسیده » و همچنین نام فرد ساواکی در کتاب «سفیدی پر کلاغ»،  خسرو است ، وجه تسمیه این نام چیست و آیا این نام برای شما تداعی گر شخص خاصی است ؟

وی پاسخ می دهد : بله نام یکی از بچه های محله است که بسیار شر وقالتاق بود و من از او خوشم می آمد.

با توجه به اینکه فضای بیشتر داستان های شما در همدان رخ می­دهد باز خوردی که از مردم همدان گرفته اید چه بوده است ؟

می گوید : تاثیر مردم هر شهر بر شهروندانش خیلی زیاد است چون همیشه وجود دارد اما این تأثیر و نگاه مردم به طور نامحسوس است و نمی­توان مصداق آشکاری برای آن آورد.

آیا کتاب جدیدی در دست تالیف دارید ؟

موسویان خبر می دهد : بله دو کتاب جدید  زیر چاپ دارم یکی با انتشارات سوره و دیگری با نشر جمکران؛ کتاب «ما هم هستیم» که حول محوره جنگ 33روزه لبنان م چرخد و کتاب  «غواص ها  و مجموعه داستان های دفاع مقدس» 

 آینده نویسندگی خود را چگونه پیش بینی می کنید ؟

می گوید :آینده با خداست چه کسی فردا را دیده است

به جز موضوع انقلاب اسلامی کدام موضوع را برای نوشتن می پسندید؟

پاسخ می دهد :درست است که بیشتر آثارم در مورد انقلاب است اما خود را محود به این موضوع نمی دانم و از نظر من همه  موضوعات مهم هستند  و راجع به آن­ها کار می کنم.

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار