31. خرداد 1399 - 10:01   |   کد مطلب: 14753
قصه عروسک‌های بانوی تبریزی که با تولد تنها دخترش بروز و ظهور یافت، به قدری شیرین و دوست داشتنی است که این عروسک‌ها تمام فکر و ذهن او را به خود مشغول کرده و او از هر فرصتی برای خلق عروسک‌های جدید استفاده می‌کند.
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان ، طنین یاس به نقل از خبرگزاری فارس نوشت : قصه عروسک‌های بانوی تبریزی که با تولد تنها دخترش بروز و ظهور یافت، به قدری شیرین و دوست داشتنی است که این عروسک‌ها تمام فکر و ذهن او را به خود مشغول کرده و او از هر فرصتی برای خلق عروسک‌های جدید استفاده می‌کند.

مریم محدث و عروسک‌هایش در فضای مجازی غوغا کرده‌اند، آنها با همدیگر یک تیم شده‌اند تا گوی سبقت را از عروسک‌های خارجی همچون لی لی، باربی و بسیاری دیگر از عروسک‌های خارجی وارداتی بربایند.

عروسک‌های وارداتی که شاید اسم و رسمشان را بچه‌ها خیلی بیشتر و بهتر از ما بزرگترها می‌دانند.

مریم بانوی قصه ما که خالق عروسک‌های جذاب و دوست داشتنی در فضای مجازی است آدمِ انصراف ‌دادن و رها کردن است، نه این که خیال کنید او از ساخت عروسک‌هایش انصراف می‌دهد، نه!

وی از ابتدا عروسک‌ساز نبوده ولی دستی در هنر داشته و علاقه‌مند به رشته طراحی، هنر و صنایع‌دستی بود، خودش هم نمی‌داند که چطور شد سر از رشته ریاضی درآورد و پشت نیمکت‌های دانشگاه در رشته ریاضی نشست و شروع به حل معادلات چند مجهولی ریاضی، جبر و آنالیز کرد.

اینجا بود که حل معادلات ریاضی او را راضی نمی‌کرد برای همین او تصمیم به انصراف گرفت و دفتر و دستک ریاضی را برای همیشه بوسید و کنار گذاشت و رفت پی علاقه‌اش در رشته صنایع‌دستی.

او این بار در دانشگاه هنر اسلامی تبریز دانشجوی صنایع‌دستی شد تا  خالق هر آنچه را که دوست می‌داشت باشد.

 او بعد از تحصیل در رشته هنر و صنایع‌دستی و همزمان با تولد دخترش ایده و طرح ساخت عروسک برای تنها دخترش را در ذهن مجسم کرده و می‌گوید: عروسک‌هایم با تولد دخترم متولد شدند.  

او در حال حاضر یک بانوی خانه‌دار است که خانه‌داری را به صورت هدفمند انجام می‌دهد و برای هر روزش برنامه دارد.

محدث در مورد نخستین جرقه‌های عروسک‌سازی خود می‌گوید: در خانه و برای دل خودم و خوشایند دخترم عروسک درست می‌کردم دوستی که به کارهای دستی من علاقه داشت درخواست کرد عروسکی هم برای او درست کنم و این درخواست اولین جرقه برای تولد عروسک‌هایم بود.

 این بانوی تبریزی که اینک برای خود کسب و کار خانگی در فضای مجازی به راه انداخته است به هیچ‌وجه اهل کپی‌برداری نیست و علاقه‌ای به این کار ندارد چرا که به شدت از این کار دلزده شده و وقتی افراد دیگر طرح‌های او را به نام خود بهره‌برداری می‌کنند، اظهار ناراحتی کرده و خاطره خوشایندی از این رفتارها ندارد چون می‌گوید خیلی برای طراحی شخصیت عروسک‌هایم زحمت کشیده‌ام.

تمام طرح‌های او اصل است،وی می‌گوید: من چند بار آزمون و خطا کردم تا به طرح دلخواه و منحصربه فرد خود برسم، حتی من بارها طرح زدم و چون مشابه آنها را قبلاً دیده بودم کنار گذاشتم به هیچ‌وجه دلم نمی‌خواهد کارهایم کپی باشد، من معتقدم یک فرد با دیدن طرح‌های دیگران می‌تواند ایده بگیرد اما کپی کردن را به هیچ‌وجه نمی‌پسندم.

عروسک‌های مریم بانوی تبریزی بسیار دوست داشتنی‌اند و شکل و شمایلشان متفاوت از همه شخصیت‌ها و عروسک‌هایی است که تاکنون دیده‌ایم.

او  رنگ‌ها را به خوبی می‌شناسد، مثل یک نقاش هماهنگی و هارمونی بسیار زیبایی در مورد پارچه‌های رنگی و طرح‌های گل گلی که بر روی پارچه‌ها نقش بسته است، وجود دارد.

تمام عروسک‌های او چهره خندان و شادی دارند

مریم محدث مثل خیلی از فروشندگان عروسک‌های خود را در محلی به نام مغازه نمی‌فروشد بلکه مشتریان او از کاربران فضای مجازی اینستاگرام هستند و بیشترین علاقه‌مندان این عروسک‌های دوست داشتنی نیز آقایان جوان هستند که به مناسبت‌های مختلف آنها را خریداری می‌کنند.

وی سه سال پیش برای نخستین بار عروسک‌هایش را در فروشگاه فانتزی "خانه سفید" در تهران عرضه کرد.

رنگ‌بندی پارچه‌ها، شخصیت‌پردازی با لباس‌های خوشرنگ و خوش‌فرم،موهای بلند با گل سرهای رنگی، ست بودن کیف، کفش و کلاه عروسک‌ها با همدیگر در همان لحظه اول دیدن عروسک‌ها نشان می‌دهد که یک فکر و خلاقیت پشت‌بند این شخصیت‌های عروسکی است.

 این بانوی هنرمند تبریزی برای درست کردن هر کدام از این عروسک‌ها ساعت‌ها زمان صرف می‌کند تا طرح اولیه آنها را روی کاغذ آورده و طراحی کند، بعد از اتمام طراحی ساخت و درست کردن هر کدام از عروسک‌ها پنج ساعت زمان می‌برد.

محدث  در ادامه در خصوص نوع پارچه‌هایی که استفاده می‌کند، ادامه داد: حساسیت زیادی برای انتخاب نوع پارچه عروسک‌هایم دارم حتی دگمه‌ای که برای تزئین روی عروسک‌ها استفاده می‌کنم در عین سادگی بسیار جالب، دیدنی و جذاب هستند،پارچه‌هایی که تهیه می‌کنم از دبی و ترکیه هستند.

طراحی و کارهای هنری تنها سرگرمی این بانوی تبریزی است و او روزانه 6 تا 7 ساعت وقت صرف عروسک‌سازی و کارهای هنری می‌کند،وی حالا به قدری سفارش دارد که وقت سر خاراندن ندارد.

البته او برای عروسک‌هایش مشتریانی از سایر کشورها نیز داشته است.ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله کانادا و آلمان به عنوان هدیه و سوغات این عروسک‌ها را سفارش داده و خریده‌اند

این بانوی خوش ذوق کارهای هنری را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و نقش پارچه‌هایی که در طراحی و دوخت عروسک‌ها استفاده می‌کند را یک نقش بسیار مهم و ضروری دانسته و می‌گوید: نوع پارچه در ترکیب‌بندی و هارمونی گل‌سر و ست بودن اجزای بدن عروسک خیلی مهم است.

وی ادامه داد: این عروسک‌ها قابل شست‌وشو با دست هستند.

مریم بانوی قصه ما عروسک‌های مناسبتی نیز درست می‌کند، از جمله عروسک‌های دوست داشتنی برای شب یلدا، به عنوان هدیه تولد، عروسک عروس و داماد برای سفره عقد و عروسک پرستار و خبرنگار نیز از جمله سفارش‌هایی بود که تاکنون داشته است.

او تمام عروسک‌هایش را دوست دارد و عروسک‌هایی با موهای بلند مشتریان زیادی داشته و بزرگترها و مخصوصاً قشر دانشگاهی و آقایان دانشجو استقبال بسیار خوبی از این عروسک‌ها دارند و مشتریان پر و پا قرص این عروسک‌های بانمک هستند.

هر کدام از عروسک‌های دست‌ساز مریم محدث قیمت متفاوتی دارند و قیمت آنها از  35 تا 65 هزار تومان در نوسان است.

البته مریم محدث مادر هنرمند و خوش ذوقی نیز دارد و این موضوع نیز در گرایش او به هنر بی‌‎تاثیر نیست. وقتی دفترچه خاطرات ذهنش را ورق می‌زند و به یاد هنرنمایی‌های مادر در ایام کودکی می‌افتد، می‌گوید: مادرم یک بانوی هنرمند بود و زمانی که ما سن و سال کمی داشتیم برای من و خواهرهایم در خانه کیف و عروسک درست می‌کرد و در کنار آن برایمان بافتنی می‌بافت برای همین من از 4-5 سالگی علاقه‌مند به کارهای هنری بودم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر من عروسک‌سازی هم انجام ندهم کارهای دیگری نیز در خانه برای انجام دادن دارم و در واقع زندگی من به عنوان خانه‌دار، یک زندگی هدفمند است.

خانم محدث در ادامه، نبود بسته‌بندی و قالب‌های شیک برای صنایع‌دستی را یکی از مشکلات بسته‌بندی صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود: متاسفانه با وجودی که در رشته صنایع‌دستی کارهای جدید و منحصر به فردی توسط هنرمندان زیادی تولید می‌شود اما صنعت بسته‌بندی ما ضعیف بوده و عملکرد قابل قبولی از خود نشان نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته روی صنعت بسته‌بندی خیلی پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است و آنها آثار خیلی ضعیفی را در قالب‌های بسیار زیبا و خیلی شیک و متنوع ارائه کرده و بازاریابی می‌کنند.

محدث خاطرنشان کرد: من طرح‌ها و ایده‌های زیادی در ذهن دارم ولی اجرای همه این ایده‌ها و طراحی‌ها هزینه‌های زیادی دارد و تامین تمام این هزینه‌ها از عهده و توان من خارج است.

یکی از ضرب‌المثل‌هایی که همه ما بارها شنیده‌ایم این است، پشت سر هر مرد موفقی، یک زن موفق قرار دارد اما این ضرب‌المثل در مورد خانم محدث به گونه‌ای دیگر صدق می‌کند چرا که بزرگترین حامی خود را همسرش دانسته و می‌گوید: همسرم بزرگترین حامی من است چرا که در  همه موفقیت‌های کسب شده در این زمینه نقش عمده‌ و مهمی داشته و همیشه مرا کمک می‌کند و مخالفتی با کارهای صنایع‌دستی و هنری من نداشته و مرا حمایت می‌کند.

وی نقش فضای مجازی را در راه‌اندازی کسب و کار خانگی توسط بانوان یکی از راه‌های اشتغال و درآمدزایی توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر خانم‌ها از فضای مجازی به خوبی استفاده کرده و بهره‌مند می‌شوند، اگر دامنه فعالیت‌ها و خلاقیت‌های خود را گسترش دهند، می‌توانند هنرها و صنایع‌دستی خود را به درآمدزایی تبدیل کنند.

از این بانوی پرکار و خوش ذوق تبریزی که با عروسک‌هایش در فضای مجازی غوغا کرده و مشتاقان و مشتریان عروسک‌هایش روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود، در مورد نظرات کاربران فضای مجازی می‌پرسم که آنها چه نظراتی در مورد این عروسک‌ها دارند و او جواب می‌دهد: کاربران در فضای مجازی نظرات متفاوتی در مورد آثار و صنایع‌دستی من دارند و در نظرات خود بیان می‌کنند، کاری که با عشق و علاقه باشد جذاب بوده و تفاوت زیادی با کارهای ماشینی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کاربران فضای مجازی اعلام می‌کنند عروسک‌های تو حس زنده بودن دارند و این حس را با لبخندی که بر لبان عروسک‌هایت نقش بسته است به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

محدث تصریح کرد: سلایق مردم در فضای مجازی متفاوت است و من طبق نظر و خواسته  آنها عروسک درست می‌کنم، مردم خواهان اینگونه عروسک‌ها هستند.

وی در مورد کم سن و سال‌ترین مشتری خود نیز گفت: کوچک‌ترین مشتری که تا کنون داشتم دختر 15 ساله‌ای بود که با جمع کردن پول‌هایش سفارش عروسک داده بود و بزرگترین آنها نیز خانم میانسالی بود که برای نوه‌هایش سفارش داده بود.

این هنرمند تبریزی با اشاره به این که قانون کپی‌رایت در کشور ما به خوبی رعایت نمی‌شود و برخی افراد طرح‌های او را به نام خود استفاده کرده و بهره‌برداری می‌کنند،افزود: درخواست می‌کنم  طرح و ایده این عروسک‌ها توسط کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان به نام سازنده ثبت شود.

 
انتهای پیام/ص
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
عروسک سازی,مریم محدث,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

دیدگاه شما

آخرین اخبار