15. دى 1395 - 12:10   |   کد مطلب: 14604
مشکل در نظام آموزشی مدارس
پدیده خودآزاری در میان دانش آموزان دختر
خودزنی دانش آموزان دختر در مدارس کشور که این روزها نقل محافل خبری و فضای مجازی شده است حاکی از وجود نوعی بحران آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان است بحرانی که چنانچه مسئولان آموزش وپرورش کشور در رسیدگی به آن عزمی جدی از خود نشان ندهند بی تردید باید منتظر عواقب ناگوارتری در میان این قشر از جامعه بود.
مدارس دخترانه,خودزنی در مدارس,دانش آموزان دختر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : دکتر سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاری ایران، پدیده خودزنی در میان  دانش آموزان را از چند جهت مورد بررسی قرار داد و گفت:این پدیده معلول عوامل متعددی است ازجمله یکی از دلایل آن ابراز وجود و دیده شدن در جامعه و یا خانواده است. از سوی دیگر یادگیری اجتماعی و مشاهده آن در میان همکلاسی ها بدون توجه به عواقب آن در گسترش این پدیده موثر است.

وی با اشاره به اینکه چنانچه شاخص های روانی واجتماعی در جامعه ای بالاباشد مسلما این نوع رفتارها کمتر بروز می کند ، افزود:باید روی این بخش یعنی سلامت اجتماعی جامعه سرمایه گذاری کرد موضوعی که تا به حال به آن توجهی نشده است این درحالی است که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که حدود 23 درصد مردم کشور حداقل از یک نوع اختلال روحی وروانی رنج می برند.

این جامعه شناس درادامه بررسی این پدیده و نقش آموزش وپرورش در بروز آن گفت: وقتی ما نتوانیم خواسته های خود را بیان کنیم و به عبارتی خود را معرفی کنیم نتیجه آن بروز چنین رفتارهایی است که می بینیم.شاید بسیاری این معضل را ناشی از سیستم نادرست نظام آموزشی کشور می دانند در حالیکه من معتقدم مدرسه همچنان یکی از محیط های اجتماعی مورد وثوق است و نباید برخی از این رفتارها را نتیجه سیاست های غلط مدرسه و آموزش وپرورش دانست.زیرا یک دانش آموز از بیرون و از میان خانواده وارد مدرسه می شود درنتیجه بسیاری از این عوامل بروز خشونت از خارج به درون مدرسه راه پیدا می کند. البته منکر این قضیه نیز نیستم که محیط سالم مدرسه می تواند بهترین بستر برای ارتقای شاخص های روانی و اجتماعی دانش آموز باشد.ولی همه مشکلات را نباید به مدرسه ربط داد.

موسوی نبود نشاط اجتماعی را از دلایل دیگر دانست و افزود:در هر جامعه ای پویایی و سرزندگی بیشتر باشد مشکلات اجتماعی آن جامعه نیز کمتر است. همچنین مدارس نیز باید نشاط را به دانش آموزان تزریق کنند هرچقدر مدارس شادی گریز باشند گرایش دانش آموزان به خشونت وخود آزاری بیشتر می شود.

به اعتقاد رییس انجمن مددکاری ایران ،همیشه برنامه های ما از آسیب های اجتماعی عقب تر است زیرا نظام رصد و آینده نگری مسائل اجتماعی را در جامعه مان جدی نگرفته ایم.این اتفاقات زنگ خطری برای جامعه است و چاره ای نداریم که با نگاه به آینده و رصد موضوعات مختلف درصدد رفع و راه چاره آن باشیم.

وی تاکید کرد:آموزش های ما باید جلوتر از دانش آموزان باشد باید اطلاعات درست ،مفید ،کافی ودرحد درکشان با استفاده از روشهای مناسب وجذاب را به این افراد منتقل کنیم و بدون شک اگر این اطلاعات درست وبه موقع ارائه شود کمتر به دلیل جهل ونادانی وفقدان مدیریت دچار مشکل خواهیم شد.

نشانه خشم وخشونت

سوسن رضوی روانشناس بالینی نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص پدیده خودآزاری در میان دانش آموزان دختر گفت:چنین رفتاری مسلما نشانه خشونت و خشم است لذا باید ببینیم چه چیزی دانش آموزان ما را خشمگین کرده است آیا شکاف میان دانش آموز و خانواده و یا شکاف میان او ومدرسه و حتی جامعه سبب بروز این خشم شده است؟

وی افزود:این پدیده به تنهایی یک بیماری است ولی وقتی در میان جمعی شیوع پیدا می کند دیگر بیماری نیست بلکه حاوی پیامی است که در جایی حال در نظام آموزشی یا جامعه و یا خانواده مشکلی وجود دارد.در واقع یک علامت است .علامتی که باید آن را جدی گرفت.

رضوی درهمین حال مشکل را تنها مربوط به نظام آموزش وپرورش ندانست و گفت:کل اجتماع ما در این میان مقصرند و در واقع دوره جوانی ونوجوانی را نادیده گرفته اند. وحاضر نیستند برای آن هزینه ای کنند.

این روانشناس ارتباط خوب خانواده با فرزندانشان و باز کردن باب گفت وگو و ایجاد رابطه منطقی را در جلوگیری از بروز چنین پدیده هایی موثر دانست.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه‌ها

درک نمی کنم برای جلب توجه هست این کار یا مشکل روانی دارن

دیدگاه شما

آخرین اخبار