12. دى 1395 - 20:25   |   کد مطلب: 14561
در مورد جرایم اقتصادی نیز زنان یک روند رو به افزایش را در این نوع جرم به خود اختصاص داده‌اند به طوری که نسبت این نوع جرم از ۷٫۴ درصد در سال ۱۳۶۰ به ۱۰٫۴۸ درصد در سال ۱۳۸۰ رسیده است.
زنان مجرم,جرم زنان,فقر و کسب درامد,shabnamha.ir,afkl ih,شبنم همدان

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : بر اساس یک پژوهش‌ که در دانشگاه علوم انتظامی انجام شده ( مجله حقوقی دادگستری شماره ۷۲)،نشان می‌دهد که از سال ۸۴۴ و بر اساس آمار زنان دستگیر شده و داده‌های مربوط به نسبت نوع جرایم زنان، تغییراتی در ساختار جرم زنان و البته افزایش در میزان ارتکاب جرم از سوی آنان در کل کشور بوجود آمده است.
این داده‌ها نشان می‌دهد که بر اساس آمار محکومان دادگاه‌ها بالاترین فراوانی در نوع جرم زنان برای سالهای مورد نظر (۱۳۸۰ ـ ۱۳۶۰)، به جرایم مواد مخدر و جرایم جنسی اختصاص می‌یابد با آن که طی این دوره گاه جرایم مواد مخدر و گاه جرایم غیر اخلاقی فزونی می‌گرفتند ولی در مجموع بالاترین فراوانی جرم زنان در این سالها به این دو نوع جرم اختصاص داشته است، به طوری که از سال ۱۳۶۵ به بعد حدود ۷۰ درصد جرایم زنان به جرایم مواد مخدر و جنسی اختصاص داشته است.
در مورد جرایم اقتصادی نیز زنان یک روند رو به افزایش را در این نوع جرم به خود اختصاص داده‌اند به طوری که نسبت این نوع جرم از ۷٫۴ درصد در سال ۱۳۶۰ به ۱۰٫۴۸ درصد در سال ۱۳۸۰ رسیده است.
در تمام این‌ سال‌ها کارشناسان زیادی موضوع ارتکاب جرم در میان زنان و چگونگی تغییرات روند آن را بررسی کرده‌اند و پژوهش‌ها و گزارش‌هایی که در این چندساله در رابطه با زنان مجرم و میزان ارتکاب جرم در میان آن‌ها منتشر شده، افزایش میزان جرایم را در میان زنان به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد.

نمونه‌هایی از جرایم امروز زنان

سرقت‌های اینترنتی
دختر جوان شمالی نمونه‌ای از انجام این جرم است که توسط رئیس پلیس فتای گیلان شناسایی و دستگیر شد. این دختر که از حساب پدرش برداشت اینترنتی کرده بود، پس از دستگیری در اعترافاتش به پلیس گفت: با سوءاستفاده از اعتماد پدر و در اختیار داشتن شماره کارت و رمز دوم، به صورت غیرمجاز از حساب اینترنتی پدرش، چهار میلیون ریال برای خرید شارژ اعتباری تلفن همراه برداشت کرده است. در نمونه دیگری، زنی تهرانی با سوءاستفاده از اعتماد همکلاسی‌اش از حساب خواهر او اینترنتی سرقت کرد. در این پرونده متهم طی چند مرحله، مبلغ ده میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حساب بانکی شاکی سی و یک ساله پرونده برداشت کرد. این زن بیست و چهار ساله می‌گوید با برادر شاکی در یکی از مراکز دانشگاهی همکلاس است و در فرصتی مناسب اطلاعات حساب بانکی او را دزدیده و دست به سرقت ده میلیون ریالی زده است.

سرقت از طلافروشی‌ها
سرقت از طلافروشی‌ها هم یکی دیگر از طعمه‌های زنان مجرم محسوب می‌شود. در یکی از این سرقت‌ها که در دامغان رخ داد، مرد طلافروش پس از آن‌که متوجه شد چند تکه از طلاهای مغازه‌اش مفقود شده است، موضوع را به پلیس آگاهی اطلاع داد. او گفت:”زن جوانی به عنوان مشتری وارد مغازه‌ام شد و خواست برای خرید، چند مدل از طلاهای گران‌قیمت مغازه را در اختیارش قرار دهم. او چند قطعه النگوی طلا را در دست گرفت و پس از بررسی، قیمت‌شان ‌را پرسید و بعد از دقایقی طلاها را روی میز گذاشت و با عذرخواهی از مغازه خارج شد. زمانی که طلاها را از روی میز برداشتم، متوجه شدم یکی از النگوها که ارزش یک میلیون تومانی داشت دزدیده شده است، بسرعت از مغازه بیرون دویدم ولی از زن جوان اثری نبود.

شوهرکشی 
شوهرکشی یکی دیگر از جرایمی است که اخبار مربوط به آن با حساسیت زیادی توسط افکار عمومی دنبال می‌شود. در یکی از این نمونه‌ها، زن جوان برای‌ قتل شوهرش، دو آدمکش اجیر کرد. این زن با مراجعه به پلیس استان تهران مدعی شده بود همسرش گم شده است اما در تحقیقات تکمیلی مشخص شد این زن با همدستی دو نفر، شوهرش را به قتل رسانده است. زن دیگری به نام محبوبه که پرونده‌اش در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده است، می‌گوید:”من قصد نداشتم شوهرم را بکشم. او همیشه رفتار بدی با من داشت، کتکم می‌زد و مرا تحقیر می‌کرد. روز حادثه باز هم شروع به دعوا کرد خیلی عصبانی شده بودم طوری که نتوانستم خودم را کنترل کنم چاقویی را از آشپزخانه برداشتم و با آن ضربه‌ای به همسرم زدم. همین‌که خون را دیدم، بشدت ترسیدم و از کاری که کردم، پشیمان شدم.من قاتل حرفه‌ای نیستم و در آن لحظات متوجه نبودم چه کار می‌کنم.

زورگیری
زورگیری نیز در سال‌های اخیر از انحصار مردان خارج شده و حالا زنان تبهکار با دل و جرات بیشتری به این جرم‌ خشن روی آورده‌اند. در یکی از این پرونده‌ها، ماموران پلیس پس از دریافت گزارش‌هایی درباره کیف‌قاپی و زورگیری در سطح پایتخت، دستگیری سارقان را در دستورکار خود قرار دادند. سارقان که یک زن و دو مرد بودند توسط پلیس شناسایی و محاصره شدند. با محاصره این سارقان یکی از آنها که زنی بیست و پنج ساله بود، با یک قمه دو دم به ماموران حمله کرد اما دستگیر شد. پلیس در بازرسی از این زن، ۲۴ کیف زنانه و شناسنامه افراد مختلف را کشف کرد. رسیدگی به اتهامات این زن در دادسرای عمومی تهران ادامه دارد.

جیب‌بری 
زنان در جیب‌بری هم دست کمی از مردان ندارند. نمونه‌اش دو زن جوانی هستند که در ایستگاه‌های اتوبوس بی.‌آر.تی تهران، جیب مسافران را خالی می‌کردند. در بازجویی‌هایی که از آنها به عمل آمد، مشخص شد دارای سابقه کیفری نیز هستند و چند بار به اتهام سرقت بازداشت شده و هر بار پس از آزادی، کارهای مجرمانه خود را از سر گرفته‌اند. این متهمان پس از دستگیری با صدور قرار قانونی توسط بازپرس دادسرای عمومی تهران روانه زندان شدند.این پرونده‌ها نشان می‌دهد دایره جرایم زنان گسترده‌ترشده است و کارشناسان باید در این باره تحقیق و دلایل آن را بررسی کنند تا راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن اتخاذ شود.

مشارکت زنان در جرایم جدید بیشتر است
دکترعلی نجفی توانا، جرم‌شناس و متخصص حقوق جزا درباره تغییر شکل و افزایش جرم زنان می‌گوید: جرائم ارتکابی توسط زنان به لحاظ کیفیت و کمیت در سال‌های اخیر تغییراتی داشته است. در جرائم قدیمی که زنان اکنون مرتکب می‌شوند مثل سرقت یا قتل، با افزایش چندان زیادی مواجه نیستیم اما درخصوص جرایم جدید بویژه جرایم مربوط به فضای مجازی، مشارکت زنان بیشتر است و به نوعی در مجموع افزایش جرائم زنان در مقایسه با مردان خطرناک و نگران‌کننده تلقی می‌شود. نوع جرائمی که در این سال‌ها رو به افزایش بوده، جرائم مربوط به مسائل جنسی، فضای مجازی و معاونت با مردان در قاچاق و مصرف موادمخدر، تشکیل باندهای سازمان‌یافته و حتی سرقت‌ است.

از هر ۱۰ هزار فقره جرم نیمی مربوط به زنان است!
این وکیل برجسته دادگستری با تاکید بر افزایش جرائم فضای مجازی توسط زنان نسبت به مردان گفت: چرایی این موضوع به پدیده‌های صنعتی برمی‌گردد. فناوری ضمن این‌که فرصت‌هایی را برای سازندگی فراهم می‌سازد، زمینه‌های تخریب را هم مهیا می‌کند.
تکنولوژی مربوط به رایانه بویژه اینترنت حس کنجکاوی را تحریک می‌کند و از سوی دیگر چون حراست و مراقبت از افراد در زمان استفاده از این فناوری و امکان اعمال کنترل اجتماعی کمتر است، افراد مستعد بیش از بقیه به ارتکاب جرایم مربوط به آن روی می‌آورند. هک کردن، سرقت اطلاعات، انتشار تصاویر مستهجن و بسیاری جرائم دیگر، با استفاده از همین فناوری بوقوع می‌پیوندد.
به گفته دکتر نجفی توانا، فضای مجازی ارتکاب جرائم را برای همه جوانان ایجاد کرده است و در واقع جوانان نسبت به افراد مسن‌‌تر، نقش فعال‌تری در این زمینه دارند. در گذشته طبق آمار، زنان ۲۰ درصد جرایم ارتکابی را به خود اختصاص می‌دادند و ۸۰ درصد بقیه جرم‌ها را مردان مرتکب می‌شدند اما در سال‌های اخیر، روند جرایم زنان بیشتر شده و نقش زنان در هر ده هزار فقره جرم به چهار تا پنج هزار مورد افزایش یافته است.

بی‌تفاوتی جامعه، ارتکاب جرم را عادی می‌کند
نجفی توانا، استاد برتر دانشگاه‌های حقوق در ادامه درمورد جرایم سنتی زنان نیز گفت: با افزایش جرائم سنتی نظیر رابطه غیراخلاقی، مصرف مواد مخدر، شوهرکشی، سقط جنین و بچه‌کشی مواجه هستیم. چون این جرائم کمتر آشکار می‌شوند معمولا در آمارها بازتاب واقعی ندارند. ضمن آن‌که به نظر می‌رسد جامعه نیز چندان درصدد کشف اسرار مجرمانه برای تمام آحاد بویژه کسانی که اشاره کردیم، نیست و با تساهل و تسامح با این موضوع برخورد می‌کند و جز با شعار، حرکتی عملی از خود بروز نمی‌دهد. اگر این روال ادامه یابد، بتدریج جامعه بی‌تفاوت می‌شود و آسیب‌هایی نظیر مصرف مواد مخدر و برقراری روابط غیراخلاقی و نامشروع جنبه عادی پیدا می‌کند.

بالاترین سن وقوع جرم ۱۸ تا ۳۵ سالگی است
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان درگفتگو با ایمنا گفت: درصد بزهکاری زنان در مقایسه با مردان هنوز هم ناچیز است اما بطور کل آمار دیگر کشورها نشان می‌دهد درصد جرایم مردان و زنان معمولاً ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن است.
به گفته سرهنگ حسین حسین‌زاده ارتکاب جرم هم در زنان و هم در مردان ارتباط مستقیمی با سن، ادوار تاریخ، جغرافیا، طبع جوامع، وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد. عوامل جرم‌زا و عوامل بازدارنده در زنان و مردان نقش خود را ایفا می‌کنند. بررسی‌های جنایی، نشان می‌دهد که هم در مردان و هم در زنان بالاترین فراوانی وقوع جرم در دوران جوانی بین۳۵-۱۸ سالگی اتفاق می‌افتد. عواملی نظیر طلاق، اعتیاد، فقر، بیکاری ، بی‌سوادی و کم‌سوادی، التهابات اجتماعی و سیاسی، مشروبات الکلی و غیره در هر دو جنس اثرات مخربی دارد.

در کلانشهرها نسبت بزهکاری زنان به مردان بیشتر است 
سرهنگ حسین‌زاده موقعیت جغرافیایی را در نسبت بزهکاری بین زنان و مردان موثر دانست و گفت: در کلان شهرها نسبت بزهکاری زنان به مردان بیشتر است. حتی در برخی از کشورها بسته به نوع وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی نسبت بزهکاری مردان و زنان متفاوت است ممکن است عملی، در کشوری برای زنان جرم محسوب ‌شود و درکشوری دیگر جرم نباشد (موضوع حجاب، مصرف نوشابه‌های الکلی) بنابراین طبع جرم در کشورهای مختلف متفاوت است و در فراوانی جرائم بین زنان و مردان اثر می‌گذارد. جانشین فرمانده انتظامی در ادامه گفت: بررسی‌های جرم‌شناسانه نشان می‌دهد که پس از ارتکاب جرم، پدیده تکرار جرم معمولا در زنان به مراتب کمتر از مردان است هر چند در این خصوص آمارهای دقیقی در دست نیست اما تحقیقات لومبروزو در فرانسه نشان می‌دهدکه تکرار جرم زنان بسیار کمتر از تکرار جرم در مردان است.
حسین‌زاده در موضوع مصادیق جرایم زنان هم گفت: بررسی‌های آماری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که آمار وقوع جرم در زنان افزایش یافته و این موضوع توجه جرم‌شناسان را به خود جلب کرده است. جرائمی نظیر روسپی‌گری، معاونت در قتل‌های اخلاقی و غیرشرافتمندانه، سرقت‌های خرد از فروشگاه‌ها، دخالت در تهیه و توزیع مواد‌مخدر و مشروبات الکلی، سوگند و شهادت دروغ، سقط جنین و بچه‌کشی از جرائم رایج زنان است که به واسطه تغییر در نگرش زنان به زندگی تحت‌تاثیر تاثیر فرهنگ غرب خودنمایی می‌کند. زنان و دختران و مادرانی که رسالت اصلی زن؛ که تشکیل خانواده، آرامش اعضای خانواده، تربیت فرزندان از عمده‌ترین آن محسوب می‌شود را فراموش کرده‌اند بیشتر در معرض ارتکاب جرم قرار می‌گیرند و رفتارهای مجرمانه از آنها سر می‌زند.

جرایم سنگین همیشه مردانه بوده است
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران درموضوع جرم‌خیزی زنان به ایمنا گفت: باور جرایم امروزی زنان برایمان سخت است چرا که در جامعه ما جرایم سنگین و خشن همواره مردانه بوده است و بخاطر باور مردسالارانه که در جامعه ما جاری است جرایم عمدتا مردانه تلقی می‌شد و تا چند سال پیش بیشترین جرایمی که برای زنان قائل می‌شدیم جرایم جنسیتی بود که این امر برگرفته از نگاه جنسی به زنان بود اما متاسفانه امروز پای زنان با آن لطافت، به جرائمی چون سرقت، قتل و حتی جرایم سازمان‌یافته باز شده است.

نقصان در جامعه‌پذیری برخی زنان
دکتر کوروش محمدی با تاکید بر نقصان جامعه‌پذیری در برخی زنان عنوان می‌کند: بخشی از زنان جامعه ما از جامعه‌پذیری ناقصی برخوردارند چرا که این امر را بدرستی در خانواده و پس از آن آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت طی نمی‌کنند و با مجموعه‌ای از خلاءهای عاطفی و شخصیتی وارد جامعه می‌شوند و برخی از این خلاءها ناشی از خلاءهای روانی هم هست، بطور مثال محدودیت‌هایی که برای زنان در خانواده و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد می‌تواند فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد و وقتی وارد اجتماع می‌شود کاملا با یک شرایط جدید روبرو می‌شود و تصورات خاصی برای پرکردن خلاءها خواهد داشت که در مسیر پرکردن خلاءها درگیر جرایم می‌شوند از این جهت که با گرایش و پذیرش انجام جرم هویت ناقص گذشته خود را بدست می‌آورد. به گفته این روان‌شناس نداشتن هویت کامل در خانه زمینه‌ساز ورود زنان به جرم است، چرا که از این طریق احساس می‌کنند به امتیاز یا تایید اجتماعی دست یافته‌اند.

ردپای ناکامی‌ها و تبعیض‌ها در افزایش جرم‌خیزی زنان
این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در ادامه می‌گوید: باید ردپای جرم‌خیزی زنان را در خاطرات تلخ گذشته برخی زنان که در قالب عقده‌های تلخ، ناکامی‌ها و شکست‌های گذشته است جستجو کرد چرا که کمبودها، مشکلات تربیتی و تبعیض‌هایی که زنان با آنها روبرو بوده‌اند زنان امروز را به وادی جرم‌خیزی کشانده است.
محمدی با تاکید بر اهمیت اثرات این موارد می‌گوید: امروز بخشی از زنان برای جبران آن شکست‌ها، تلاش می‌کنند و انتقام از گذشته را با ورود به حوزه جرایم می‌گیرند. زنی که به لحاظ احساسی مورد خیانت واقع شده تلاش می‌کند از همه مردان انتقام بگیرد، کلاهبرداری کند یا مرتکب قتل شود.

فقر و کسب درآمد زنان را مجرم کرده است
این استاد دانشگاه‌های اصفهان فقر و مسائل اقتصادی را دیگر مقصر جرم‌زدگی زنان دانست و تصریح کرد: در سالهای اخیر بازار کار به اندازه‌ای که در اختیار مردان بوده، در اختیار زنان نبوده است و بازار کار برای زنان از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
محمدی کسب درآمد در سالهای اخیر را برای زنان مهم دانست و گفت: برخی زنان برای اینکه مشکلات اقتصادی و ارتزاقی خود را حل کنند ممکن است تسلیم روابط ناسالم یا تن دادن به جرایمی در حوزه ناهنجاریها شوند که گاهی این روابط نامتعارف تبدیل به عادت شده و جنبه‌های بیمارگونه‌ای ایجاد می‌کند و باعث بروز رفتارهای مجرمانه در زنان می‌شود.

سخت‌گیری در تربیت دختران بیشتر است
دکتر محمدی در مورد محدودیت‌هایی که زنان با آنها مواجهند می‌گوید: فشارها و سخت‌گیری‌های موجود در جامعه زنان، محدودیت‌های بسیار برای دختران و این که از کودکی مدام تهدید می‌شوند که باید از بسیاری مسائل بترسند در صورتی که هرگز مهارت‌های ارتباطی را به آنها یاد نمی‌دهند و گاها فاقد مهارتهای لازم برای زندگی بار می‌آیند و در شکستها و بحرانها خیلی زود آسیب می‌بینند.
محمدی در ادامه می‌گوید: متاسفانه با این اوصاف گاه نظام خانواده زمینه‌های جرم‌خیزی زنان را فراهم می‌کند چرا که به آموزش در خانواده و پس از آن مدرسه بی‌توجه بوده‌ایم.

نیازمند بازتعریف توانمندی‌های بالای زنان هستیم
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در پایان گفت: پارامترهای معنوی و عواملی چون دین و مذهب به عنوان کنترل‌کننده‌های درونی متاسفانه ضعیف شده‌اند و کمرنگی آنها را در سال‌های اخیر شاهد هستیم در حالی که به این عوامل در فرآیند ارتباطات محدودکننده جامعه آسیب رسانده‌ایم.
دکتر محمدی بازسازی و بازتعریف دوباره توانمندی‌های بالای زنان، تغییر نگرش رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی جامعه، توجه خانواده به آموزش صحیح فرزندان، تحولات زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت، ایجاد مهارت جرات ورزی و قدرت نه گفتن در زنان و در آخر تحولات اساسی در حوزه قوانین حمایتی از زنان را از راه‌های بازگرداندن هویت به زنان و کاهش جرم‌خیزی آنان دانست.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار