9. دى 1395 - 11:54   |   کد مطلب: 14492
این مستند 110 دقیقه ای در دو قسمت قرار است از شبکه مستند در تاریخ 11 و 18 دیماه با هدف معرفی ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نمایش داده شود.
میراث‌فرهنگی,شبکه همدان,مستند دستهای هگمتانه, اداره کل میراث فرهنگی

 به گزارش شبنم همدان ، همدان پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی نوشت : صنایع دستی و گردشگری استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: نخستین قسمت از مستند "دست های هگمتانه" روز شنبه 11 دیماه سال جاری در ساعت 20 از شبکه مستند بر روی آنتن می رود.

علی مالمیر افزود: این مستند 110 دقیقه ای در دو قسمت قرار است از شبکه مستند در تاریخ 11 و 18 دیماه با هدف معرفی ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نمایش داده شود.

وی ادامه داد: "دست های هگمتانه" به تهیه کنندگی داوود سماواتی‌یار و کارگردانی محمدرضا اصلانی نخستین فیلم مستند بلند با موضوع میراث فرهنگی است و در این مستند به بهانه صنایع دستی به بحث میراث فرهنگی و حوزه گردشگری استان همدان نیز اشاره شده است.

وی عنوان کرد: فیلمبرداری این مستند، 30 روز به طول انجامید و شبنم میرزین‌العابدین به عنوان راوی در این پروژه حضور داشت، همچنین از صحبت‌های فرهاد ورهرام، مهتاج نجومی و محمدرضا جعفری جلوه در این مستند استفاده شده است.
مالمیر گفت: مستند "دست های هگمتانه" در 110 دقیقه ساخته شده و سرمایه تولید آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان تامین شده است.

در خلاصه مستند "دست های هگمتانه" آمده است: دست های هگمتانه، نگاه جوینده و کاشف زنی است که دست هایش به درون گِلِ وجود می رود و از آن نقش‌ها برمی‌آورد برای جهان مدرن و در دور دستهای شهر چندهزار ساله ی همدان - این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقش‌ها را می‌بیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کرده‌اند. و وجود خود و حضور دست‌های خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشوده‌اند، هنوز در گسترۀ نظر و نگاه ما دیده می‌شوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقش‌ها و نگاره‌ها و دست‌های آفریننده آن‌ها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز می‌گوید و گاه باز می‌خواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.

این مستند که با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است می‌کوشد بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا کند.

گفتنی است تکرار هر دو قسمت از مستند دست های هگمتانه روزهای 12 و 19 دیماه در ساعت های 3 بامداد و 11 صبح در شبکه مستند، روی آنتن خواهد رفت.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار