20. آذر 1395 - 12:17   |   کد مطلب: 14142
قیمت‌های رقابتی و قدرت انتخاب بالا، مردم شهر همدان را از هر نقطه‌ای برای خرید میوه و تره‌بار به بازار سرگذر راهنمایي می‌کند.
همدان,شبنم همدان,سرگذر,shabnamha.ir,میوه و تره بار,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : شاید بارها با گشت و گذاری در بازار سرگذر طی دو روز متوالی یا فواصلی کوتاه‌مدت شاهد تغییرات قیمت‌ها باشید به طوری که یک میوه در یک روز با یک قیمت و روز دیگر با قیمت دیگری عرضه شود. دلیل این اتفاق را باید ساز و کار عرضه و تقاضا در میدان بار دانست به طوری که میزان عرضه در میدان بار قیمت میوه در بازار سرگذر و یا بازارهای دیگر را مشخص می‌کند. البته اهمیت بازار سرگذر نیز که به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان همدان در غرب کشور مشابه ندارد بر همگان روشن است و بیشتر افراد به دلایل روشنی ترجیح می‌دهند نیاز خود را از این مرکز تهیه کنند.

بازار سرگذر مطلوب خانواده‌ها

یک شهروند همدانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه برای خرید میوه و سبزیجات هرچند در اطراف منزل خود فروشگاه‌های عرضه میوه وجود دارد اما ترجیح می‌دهم از بازار سرگذر نیازهای خود را تهیه کنم، اظهار می‌کند: در این مکان، امکان انتخاب و دستچین میوه‌ها وجود دارد و می‌توان سلیقه خانواده را به راحتی در خریدهای خود در نظر گرفت.

سمیه فرهپور تأکید می‌کند: ضمن آنکه قیمت سرگذر نیز به‌روز و مناسب‌تر است چرا که تعدد فروشگاه‌ها و در نتیجه رقابتی که بین آنان ایجاد می‎شود، باعث می‌شود میوه با قیمت بهتری عرضه شود.

یک شهروند دیگر همدانی نیز  با بیان اینکه خرید برای خانه و یا برگزاری مجالس و میهمانی‌ها می‌توان به بازار سرگذر مراجعه کرد، می‌گوید: علاوه بر این برای تهیه اسباب ترشی آزادی عمل وجود دارد.

مریم محمدی با بیان اینکه در این بازار میوه با کیفیت و برای مصارف مختلف عرضه می‌شود، ادامه می‎دهد: حتی با وجود  واحدهای صنفی خوار و بارفروش و کلی فروش امکان خرید سایر نیازهای خانه نیز وجود دارد.

وی همچنین پیشنهادی برای مسؤولان دارد و بیان می‌کند: در کنار عرضه میوه در بازار سرگذر دستفروش‌هایی با چرخ مشغول فعالیت هستند که نظم بازار را بر هم زده‌اند و رفت و آمد را مشکل کرده است.

این شهروند تأکید می‌کند:  اگر امکان ساماندهی این بخش از فعالان در یک مکان مشخص در یکی از راسته بازارهای سرگذر  وجود داشته باشد مردم با توجه به نوع خرید خود به مکان‌های تعبیه شده مراجعه می‌کنند.

قیمت میوه و تره بار ثابت نیست

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان همدان در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه قیمت بازار با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اظهار می‌کند: هر چه بار بیشتری در میدان بار عرضه شود، قمیت میوه هم کاهش می‌یابد.

رضا البرزی دعوتی با بیان اینکه قیمت میوه و تره‌بار ثابت نیست، می‌افزاید: گاهی ممکن است که با کمبود یک محصول مواجه شویم و همین مسئله موجب افزایش قیمت آن شود و سفارش آن محصول بالا می‌رود که در نتیجه قیمت می‌شکند.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه در بازار به ویژه در سرگذر رقابتی تعیین می‌شود، می‌گوید: معمولا مردم با توجه به بازخوردهایی که ما از راه‌های مختلف می‌گیریم، رضایت خوبی از این بازار دارند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با بیان اینکه در این بازار به دلیل رقابت اجناس با کمترین سود عرضه می‌شود، ادامه می‌دهد: البته به دلیل فسادپذیر بودن این محصولات نیز اغلب تلاش می‌شود که اجناس با قیمت بهتر و مناسب‌تری عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه این رقابت‌ها باعث رضایت همشهریان شده است، اظهار می‌کند: بازار سرگذر بزرگترین بازار در عرصه خرده‌فروشی میوه در استان و حتی غرب کشور است و هنوز نمونه‌ای مانند آن ایجاد نشده است.

البرزی با بیان اینکه امکان دستچین کردن میوه‌ها مردم را از سراسر شهر به سرگذر می‌کشاند، می‌افزاید: امکان برچیدن دست فروش‌ها و چرخ‌ها وجود ندارد چراکه این افراد هم باید فعالیت و درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وجود چرخ‌ها و دستفروش‎ها درآمد واحدهای صنفی را کاهش می‌دهد، می‌گوید: این بخش از فعالان بازار زیر نظر اتحادیه نیستند و باید توسط مسؤولان شهری ساماندهی شوند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان با بیان اینکه بارندگی و بارش برف در شمال کشور باعث از بین رفتن بخشی از مرکبات شد، ادامه می‌دهد: با این وجود تأثیر زیادی بر قیمت‌ها نداشته است و در حال حاضر در حوزه عرضه کمبودی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم برای خرید میوه‌های شب یلدا از هم اکنون به صورت آرام و کم کم اقدام کنند، اظهار می‌کند: این شرایط باعث خواهد شد که همه خریدها به روز آخر موکول نشود و مردم به یکبار به بازار هجوم نیاورند.

البرزی با بیان اینکه همین هجوم باعث از بین رفتن تناسب عرضه و تقاضا خواهد شد، می‌افزاید: این هجوم به بازار باعث می‌شود که واحدهای صنفی نیز با قیمت گران‌تری میوه‌های خود را تهیه کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف کننده‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه به دلیل فساد پذیر بودن میوه، فروشندگان امکان نگهداری اجناس خود را به امید گران‌تر شدن ندارند، می‌گوید: فروشندگان میوه مجبور به عرضه میوه هستند و اگر میوه از مبدأ تأمین شود، میوه‌‌فروش امکان ایجاد خلل در بازار را ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان همدان با اشاره به اینکه 15 تا 35 درصد سود برای میوه‌فروشان در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: بیشترین درصد سود مربوط به کاهو و سبزیجات و کمترین سود به میوه‌ها اختصاص دارد این میزان سود بر اساس نظر کمیسیون نظارت تعیین می‌شود.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار