7. آذر 1395 - 21:21   |   کد مطلب: 13857
محمد اردلانی، کارشناس درباره انتخاب این طراحی برای پوستر جایزه ادبی گفت: برای طراحی یک پوستر مراحل بسیاری را باید طی کرد تا مطمئن شویم مشابهی ندارد. سپس با توجه به سفارش دهنده و مخاطب، تکنیک مناسب اجرا را انتخاب می کنیم و مراحل طراحی اثر ادامه می یابد.
shabnamha, shabnamha.ir, afkl ih, شبنم ها, جایزه ادبی جلال آل احمد;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

جایزه ادبی جلال آل احمد یکی از جوایز مهم ادبی است که هم اکنون مراحل برگزاری آن سپری می شود و در هفته گذشته پوستر این جایزه ادبی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی رونمایی شد. 

محمد اردلانی، کارشناس درباره انتخاب این طراحی برای پوستر جایزه ادبی گفت: برای طراحی یک پوستر مراحل بسیاری را باید طی کرد تا مطمئن شویم مشابهی ندارد. سپس با توجه به سفارش دهنده و مخاطب، تکنیک مناسب اجرا را انتخاب می کنیم و مراحل طراحی اثر ادامه می یابد.

وی ادامه داد: لذا برای ارزیابی نیز نخست باید ایده کار بررسی شود. با توجه به وجود المان های کتاب و نور و درب باز در این اثر و با جستجوی ساده کلید واژه اولیه ( door light book  ) در گوگل با تصاویر مشابه بسیاری روبرو خواهید شد. برخی از این تصاویر بسیار دیده شده است و بکر بودن ایده این پوستر را زیر سوال می برد. 

اردلانی تصریح کرد: این مسئله به این معنا نیست که طراح پوستر جلال آل احمد الزاما اثری کپی ساخته باشد؛ بلکه سطح منحصر به فردی خرج این اثر نشده است. به دلیل جستجو نکردن مشابه های آن، ایده ای مشترک با ده‌ها اثر دیگر را اجرا کرده‌اند. 
این طراح پوستر اظهار داشت: اجرای بهتر ایده جایزه ادبی جلال آل احمد با زاویه ای بهتر این امکان را ایجاد کرد تا فضای منفی کمتری در پوستر وجود داشته باشد، ایده ها و نوشته ها بیشتر خود را بروز دهد و احساس چیزی کم داشتن اثر از بین برود.
اردلانی تصریح کرد: متاسفانه در پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد، هیچ المان و نشانه ای از این رویداد نیست و با تغییر متن می توان پوستر جلال آل احمد را برای هر رویداد دیگری با عنوان کتاب استفاده کرد. نا گفته نماند با وجود مطالب گفته شده باز پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد از بسیاری از به اصطلاح پوسترهایی که هر روز در کشور منتشر می‌شود، استانداردتر است. با این حال با اثر فاخر گرافیک فرهنگی کشور و جهان فاصله مشهودی دارد. 
 
اما سامان رئیس عبداللهی، طراح پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد درباره چگونگی یافتن ایده طرح پوستر ارائه شده برای جایزه جلال آل احمد گفت: در واقع روند ایده‌یابی من مشخص نیست. ابتدا درباره طرح فکر می‌کنم و به طور معمول به طراحی پنج تا شش ایده می‌پردازم. درباره ایده طرح پوستر جلال  آل احمد باید بگویم، به کتابخانه ام نگاه می‌کردم و نگاه به کتاب به صورت عکس صفحات آن به نظرم جذاب‌تر آمد. آن را به صورت دری نیمه باز که نوری از درونش خارج می شود، دیدم و بالواقع کتاب نیز همین گونه است. این طرح یک دفعه به ذهنم رسید. 
 
عبداللهی در خصوص المان‌های پوستر جلال آل احمد بیان کرد: در اتودهای دیگری که برای پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد زده بودم، از المان های خود جلال آل احمد استفاده کردم. منتها برگزارکنندگان این جایزه ادبی گفتند این مسئله باعث محدودیت می‌شود و اینکه هربار از المان‌های جلال آل احمد استفاده کنیم، ضرورتی ندارد و این جایزه ادبی جایزه ای برای کتاب های ادبیات است. در آن قرار است به کتاب‌های گوناگونی جایزه بدهند و براساس زندگی جلال آل احمد نوشته نشده است. دوستان گفتند محدود نشویم و این محدودیت را ادامه بدهیم. 

وی ادامه داد: در  پوستر جایزه ادبی جلال آل احمد کلماتی دیده می‌شود. اگر بخواهیم چهره جلال آل احمد را در پوستر این جایزه ادبی داشته باشیم، امکان پذیر نیست و چهره وی را تنها با کلاه و سبیل می‌شناسیم. طراحی پوستر این دوره را برای تنوع به صورت کنونی آن انجام دادیم. در این پوستر از المان محتوایی استفاده کردم. 

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار