7. آذر 1395 - 8:08   |   کد مطلب: 13841
رئیس اوقاف شهرستان همدان گفت : نظر اسلام بر این است که انسان نه تنها در زمان حیات بلکه بعد از مرگ هم بتواند از خیرات و برکات اعمال خود بهره مند گردد .
شبنم ها , afkl ih, رئیس اوقاف, shabnamha.ir, وقف

به گزارش شبنم همدان:

 (یا ایها الذین امنواانفقوا منا رزقناکم من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه ولاخله وبا شفاعه والکافرون هم الظالمون)ای کسانی که ایمان آورده ای از آنچه به شما روزی داده ایم اتفاق کنید پیش از آنکه روزی فرا رسد که دران خرید وفروشی نیست ونه دوستی سودی دارد ونه شفاعتی شامل حالتان شود وکافران خود ستم کارند.

آیه 254سوره بقره

بامناسبت  روز وقف با حجت السلام و المسلمین آقای سید علی حسینی ، رئیس اوقاف شهرستان همدان، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه آن را می خوانید:

حسینی درباره اهمیت وقف گفت:  وقف از شاخه های مهم سخاوت وانفاق است.  امام صادق (ع)می فرمایند:هنگامی که انسان  می میرد پرونده اعمال او بسته می شود مگر اینکه یکی ازاین سه چیز از او باقی مانده باشد که در این صورت پرونده عمل او مفتوح و تا هنگامی که  یکی از این سه چیز وجود دارد آجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد 1صدقه جاریه 2سنت و رسم نیکی که در زمان حیات خود ایجاد کرده باشد 3 فرزند صالح

وی افزود: نظر اسلام بر این است که انسان نه تنها در زمان حیات بلکه بعد  از مرگ هم بتواند از خیرات و برکات اعمال خود بهره مند گردد . چنانکه در دین اسلام و قرآن در چندین آیه به اهمیت وقف اشاره شده است .

رئیس اوقاف شهرستان همدان ضمن تأکید بر این عمل انسانی و ایثارگرانه اظهار داشت:  از اثرات وقف می توان به رفاه جامعه اشاره کرد که مهم ترین بازتاب آن برطرف کردن آثار فقر از جامعه است ضمن اینکه واقف نیز از اثرات بهره مندی می شود.

از وی خواستیم تا وقف را برای ما تفریف کند. گفت: وقت عملی است که در آن ملک از دارایی مالک جدا شده  و تسبیل منفعت (صرف کردن در راه خدا ) صورت میگیرد. و شرایطی دارد که مهم ترین آن این است که واقف باید مالک مال باشد و دارای اهلیت.  فقط وقف ملکی جایز است که با بقای عین بتوان از آن منتفع شد . در وقف قبض شرط صحت است بدین معنی که واقف باید عین موقوفه را به تصرف وقف بدهد.

او وی سوال کردم اموال وقف شده صرف چه کارها و اموری می شود؟

حسینی در پاسخ بیان داشت: اصولا افرادی که مالی را وقف می کنند طرق مصرف آن وکسانی که از آن بهره مند خواهند شد را هم مشخص می کنند. درواقع این واقف است که نیاز را درک می کند و باتوجه به نیازهای مردم جامعه خود وقف می کند .

وظیفه سازمان اوقاف چیست؟

وی گفت: سازمان اوقاف یک امانتدار است و با دقت نظارت میکند تا به بهترین وجه مال موقوفه در راهی که واقف در نظر دارد صرف شود. در حقیقت مالک اصلی مال موقوفه خداوند است.

وقف در شهر همدان به چه صورت بوده است و بانوان در این کار چه سهمی داشته اند؟

از سالیان گذشته تا کنون در شهر همدان   700 واقف داشته ایم که تعدادی از آنها بانوان واقف بوده اند.

نام بانوان واقف شهر همدان ونیات وقف آنها به شرح زیر است:

خانم نوش آفرین کمک به عموم فقرا ومساکین -هزینه حمام

مهراندخت سیاح افضلی - امور خیریه

منصوره خلیلی _ امور قرآنی روضه خوانی

معصومه خدا خواه -کمک به طلاب

مریم گمار- کمک به ایتام فقیر

مرضیه یزدی - راه اندازی سایت قرآنی و ترویج نشر قرآن

محبوبه محلوجی - کمک به عموم فقرا ایتام ومساکین

زبیده خانم - امور خیریه روضه خوانی سید الشهدا روشنایی عتبات عالیات تبلیغ ونشر معارف اسلامی

9-گوهر عفاف: هزینه های دارو درمان، و کمک به دانش آموزان بی بضاعت

10- فاطمه رباتی: احداث مدارس علوم دینی

11- شاهزاده خانم: سادات فقیر، تعزیه داری سیدالشهدا

12-سکینه یزدانی: امور خیریه، کمک به هزینه مسجد یزدان

13- زینب خانم: تعزیه داری سیدالشهدا

14- زهرا رجبیان: احداث مسجد

15- رقیه شهرتی: کمک به مدارس علمیه

16- خدیجه لشگری: کمک به ازدواج جوانان، دارودرمان و روضه خوانی سیدالشهدا

17- خانم سلطان زارع: احداث مسجد

18- حاجیه شاهزاده خانم: ختم قرآن، تعزیه داری سیدالشهدا

19- ثریا غلامعلی پور: چاپ و نشر کتب مذهبی ، کمک به تحصیل ایتام و روضه خوانی سیدالشهدا

20: ثریا جهانی: تبلیغ و نشر معارف اسلامی، کمک به دانش اموزان بی بضاعت

21: توران حصاریان: کمک به فقرای اهل  محل

22- تاجماه خانم (بزرگترین واقف بانوی همدانی): امور خیریه و خیرات.

از وی پرسیدم آیا می توان از اموال وقف شده در پیاده روی اربعین استفاده کرد؟ گفت: همه بانوان واقف جهت مصرف مال موقوفه را بیان کرده اند . تنها خانم تاجماه خیرات ومبرات را به طور کلی عنوان کرده که می توان از این مال برای تهیه کفش و یا البسه برای زائرینی که نیاز دارند استفاده کرد که حال چه به دلیل سرما نیازمند باشند یا ازبین رفتن کفش دراین راه موجب نیاز آنها شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار