6. آبان 1395 - 10:49   |   کد مطلب: 13222
مردم انقلابی همدان در پاییز 57 آغازگر حرکاتی بودند که حضرت امام خمینی (ره) آن را مژده نزدیک شدن پیروری خواندند.

به گزارش شبنم همدان حرکت های انقلابی مردم همدان در پاییز 57 زمینه ساز انقلاب بود و موجی از مبارزات را در سراسر کشور در پی داشت. مردم همدان در مهر ماه 1357 دانه ای را در زمین پر محصول انقلاب کاشتند و با مبارزات بعدی در آبان ماه و افزوده شدن به تعداد شهدا و مجروحین آن را آبیاری کردند تا به یکی از گیاهان باغ انقلاب تبدیل شد.

خبرنگار شبنم همدان برای آگاهی دقیق از کم و کیف حوادث آبان 57 به سراغ ابوالفتح مؤمن ، استاد دانشگاه  و محقق تاریخ رفته است تا وقایع را از زبان وی بازگو کند در ادامه سخنان این پژوهشگر تاریخ را در مورد وقایع همدان می خوانیم:

مؤمن در مورد آغاز مبارزات مردم همدان در مهر ماه 57 گفت: تا چندی پیش یکی از شهدای 30 مهر ناشناس باقی مانده بود که با تحقیقات ما و کمک شاهدان عینی شناسایی شد. نام سوین شهید 30 مهر شکر الله حیدره اهل روستای حیدره است که در مقابل مغازه انصرت الله داوری (یکی از شهدای همان روز)  با چرخ خود انگور فروشی می کرد.

این محقق تاریخ نحوه شناسایی این شهید را چنین بازگو می کند:  با استفاده از صحبت های اسیه عبدی همسر شهید داوری و دفتر متوفیان باغ بهشت که نام ایشان را پس از نام اقای داوری ذکر کرده بود و همچنین اطلاعات دکتر انصاری پزشک مردمی بیمارستان اکباتان (امریکاییهای سال 57 ) بیشتر مجروحین آنروز با نام تصادفی از بیمارستان خارج می شدند ودو فردی که قبلا شناسایی شده بودند (شهید داوری و شهید مصفا ) با مشارکت مردم و اقای ریاحی ،رییس بیمارستان، از دست مأموران ساواک رهاشدند اما شکر الله حیدره با بیان علت مرگ تصادف دفن شده بود و شخص ویا آشنایی پیگیر کار ایشان نشده بود.

وی نظر دو تن از پزشکان وقت را برای اثبات این مدعا ذکر کرد. به گفته وی دکتر انصاری و جبار نیا اذعان دارند که به علت رهایی حادثه دیدگان آن روز از دست مأموران ساواک مجبور شدند علت مرگ و یا مجروحیت حادثه دیده گان آن روز را تصادف اعلام کنند.

مؤمن اظهار داشت : مأموران ساواک نیز کشته شدگان آنروز را سه نفر اعلام می کنند و در پی شهادت این سه تن یکم آبان ماه تشییع جنازه انجام شد. این تشییع آتش خفته مردم را شعله ورتر کرد  و موج جدیدی از اعتراضات در آبان ماه خروشید.

امام خمینی در 3 آبان به حرت انقلابی مردم همدان پیام داد

وی افزود: یک روز پس از تشییع شهدا در روز 2 آبان 57 مردم با اعتراضات گسترده به خونخواهی شهدای 30 مهر  سینما قدس (هما ) را  به آتش کشیدند. در این روز مردم از همه اقشار مختلف برای اعتراض و مجازات مأموران 30 مهر تظاهرات کردند وحضرت امام  خمینی (ره) درپی تظاهرات پر شور مردم در 3 آبان به حرکت انقلابی مردم همدان پیام دادند.

این پژوهشگر تاریخ بیان داشت:  در روز5 آبان سال 57 مردم کبود راهنگ در اعتراض به اقدام مأموران ساواک و برای همراهی با مردم همدان تظاهرات کردند که این تظاهرات و اعتراضات شهادت 5 تن از شهروندان تویسرکانی را در پی داشت که اسامی آنها عبارتند از (علی قلی واشوری ,عمران کردی , علی مسلم خانی ,محمد شعاعی , محمد دلاکی ). همچنین  در این روزبیش از 14 نفر  مجروح شدند (ضیاءالدین ضیایی ,قربانعلی یعقوبی ,نبی الله شعاعی , محمد مولایی, نبی شعاعی , سید هدایت الله جعفری, اکرم یعقوبی , عبدل اهنگری معروف به عبدی حمامی ,عبدالله جعفری ,اصغر گلویی,امیر بابایی ,امیر بیاتی ,حاج حسین جباری ,علی سهرابی ,حاج رضا جلالی ) . و مجروحان کبودراهنگ به بیمارستان اکباتان همدان منتقل شدند.

وی افزود: هر روز اعتراضات گسترده تر می شد و مردم به حرکت هود ادامه می دادند.  در روز 6 آبان پس از تشییع جان باختگان کبودرآهنگ  مردم در حرکتی جسورانه و اعتراضی برای تحویل عاملان کشتار 5 آبان مقابل دادگاه همدان تحصن کردند. حرکت های مردمی یکی پس از دیگری و گسترده تر از پیش  در جریان بود. در  روز 6 آبان  قضات هم به مردم  و معترضین پیوستند  و دست به اعتصاب غذا زدند.

روزی که امام خمینی به مردم همدان مژده داد

 روز هفتم آبان در پی روزهای گذشته تظاهرات آغاز می شود و مردم معترض و یکپارچه در مقابل  پاسگاه  ژاندارمری شهر تجمع می کنند و در این تجمع روحانیون مساجد مردم را به آرامش دعوت می کنند. روز هفتم آبان اوج اقتدار مردم همدان است زیرا عملا در این روز شهر به دست انقلابیون می افتد و مردم برای حفظ  نظم وآرامش شهر، برنامه ریزی می کنند و امام خمینی در روز هفتم آبان در نوفل لوشاتو فرانسه در میان ایرانیان مقیم فرانسه کشتار 5  آبان کبود راهنگ را مژده نزدیک شدن پیروزی انقلاب می دانند وبه رژیم شاه گوشزد می کند که دیگر کارش تمام شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار