15. آبان 1399 - 7:24   |   کد مطلب: 11699
برگزیده جایزه «پروین»:
لمس جنگ مرا در نوشتن رمانم کمک کرد
برگزیده بخش داستان بزرگسال جایزه «پروین اعتصامی» می‌گوید: تنها چیزی که در نوشتن رمانم به من کمک کرد این بود که جنگ را از نزدیک حس کرده‌ام.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : الهام فلاح نویسنده کتاب «خون‌مردگی»  اظهار کرد: نمی‌دانم بگویم خوشبختانه یا بدبختانه؛ اما تنها امری که به من در نوشتن این کتاب کمک کرد این بود که خودم از نزدیک جنگ را لمس کرده‌ام. تنها عمویم در جنگ اسیر شد و عنوان جاویدالاثر را دارد. به همین سبب وضعیت خانواده‌ای که گمگشته‌ای را در جنگ دارند، دیده‌ام. اما این داستان کوچک‌ترین ارتباطی با خانواده‌ام ندارد و زاییده تخیل خودم است.

او در ادامه اظهار کرد: البته اتفاقات تاریخی و تجربه زیستی خودم به نگارش کتاب کمک کرد. من در آن زمان کوچک بودم اما پدرم درگیر اسارت برادرش بود؛ به همین سبب اتفاقات برایم ملموس است. همچنین کودکی‌ام در مدرسه‌ای گذشت که به جنگ‌زده‌ها اختصاص داده شده بود. همه این مسائل کمک کرد تا کار را واقعی‌تر و باورپذیرتر دربیاورم. اما داستان اصلی و گره داستان زاییده تخیلم است.

این نویسنده درباره حضور زن در آثارش اظهار کرد: دغدغه اصلی من این بود که به زنان بپردازم. برخی از نویسندگان خانم دوست دارند محور اصلی داستان‌شان را مردان قرار بدهند و توانایی‌شان را در درآوردن داستان به رخ بکشند اما دغدغه اصلی تمام آثار من مشکلات زنان، برخورد اجتماعی، سنت و مدرنیته و شرایط زنان ایران است. اگر توفیق داشته باشم باز هم این راه را ادامه می‌دهم.

او با بیان این‌که «اگر هزاران کتاب درباره زنان نوشته شود باز حق مطلب ادا نخواهد شد»، متذکر شد: زن ایرانی در کل تاریخ ایران بستر روایت داستان و درس‌های مهمی بوده است. اصلا این نگاه را نمی‌پسندم که اگر زن نویسنده‌ای قهرمان داستانش زن باشد ضعف و توانایی نداشتن اوست.

برگزیده بخش داستان بزرگسال هفتمین دوره جایزه «پروین اعتصامی» درباره کتاب «خون‌مردگی» گفت: این کتاب برخلاف باقی کتاب‌هایی که محور جنگ دارند جنگ را بستری برای روایت جدیدتر از آن دیده است. این کتاب خارج از فضای خاکریز، تفنگ و خط مقدم به تأثیر جنگ و ایام آن بر زندگی مردم پرداخته است. به عنوان مثال خانواده‌های جنگ‌زده و خانواده‌ شهیدان، همچنین کسانی که عزیزان‌شان اسیر شده‌اند در این کتاب حضور دارند.

او درباره روند داستان شرح داد: داستان راجع به دختر جوانی است که در زمان جنگ از خرمشهر به همراه اهالی محل زندگی‌اش به شهرک جنگ‌زده‌ها کوچ می‌کند. در آن‌جا با پسری که با جنگ مخالف است رابطه عاطفی برقرار می‌کند. در ادامه داستان پسر به خاطر به دست آوردن ارثیه به خوزستان بازمی‌گردد و اتفاقی اسیر می‌شود. دختر سال‌ها منتظر او می‌ماند اما سال‌ها بعد، از شهادتش مطمئن می‌شود و ازدواج می‌کند. پس از حمله آمریکا به عراق دختر به عراق می‌رود و از زنده بودن پسر مورد علاقه‌اش مطلع می‌شود. بعد از آن داستان به ماجرای اسیر شدن پسر، برملا شدن دلیل بازنگشتن او و... می‌پردازد.

الهام فلاح با اشاره به این‌که سه جنگ در این کتاب آورده شده است، اظهار کرد: جنگ، مصائب آن و تأثیرش بر زندگی مردم ایران در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر سو به علت دوسویه بودن جنگ به تأثیر آن بر روی زندگی مردم عراق نیز نگاه شده است و در نهایت جنگ و حمله آمریکا به عراق را که باعث کشته شدن بسیاری از زنان و کودکان بی‌گناه و غیرنظامی‌ها شده در این رمان نشان داده‌ام.

این نویسنده همچنین درباره آثار در دست تألیف و انتشار خود بیان کرد: حتی دیروز (18 مرداد) که مراسم اهدای جوایز بود هم در حال نوشتن بودم و روی رمان جدیدی کار می‌کردم. البته یک رمان را هم که برخورد چهار زن را نشان می‌دهد در دست انتشار دارم. این کتاب اواخر تابستان توسط انتشارات ققنوس منتشر خواهد شد.

او درباره جایزه «پروین اعتصامی» نیز گفت: نحوه برگزاری بسیار خوب بود. خانم‌ها و آقایان داور را از نزدیک نمی‌شناختم اما می‌دانستم افراد باسوادی هستند. برای من افتخار است که اثرم از دید این افراد ارزشمند شناخته شده است. هر هنرمند و نویسنده‌ای دوست دارد اثرش دیده شود. برای من هم افتخار است و جای شکر دارد که در جایزه پروین اثرم برگزیده شناخته شده است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار