16. اسفند 1399 - 15:07   |   کد مطلب: 11360
برای کسی که اخلاق را بوسیده و کنار گذاشته، کلاهبرداری از بیمار و غیربیمار، فرق زیادی ندارد. اتفاقا برای کلاهبردار بیمارستانی، تلکه کردن مریض بداحوال، راحت‌تر و کم دردسرتر است. این روزها عده‌ای از سودجویان برای پرکردن جیبشان راهی بیمارستان‌ها می‌شوند و طعمه‌هایشان را در راهروی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتخاب می‌کنند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : همین چند روز قبل، بیماری از شگرد تازه کلاهبرداران بیمارستانی پرده برداشت که در آن فردی با زبان بازی و زیرکی به او پیشنهاد می‌دهد اگر می‌خواهد کارهای اداری‌اش در بیمارستان، سریع‌تر راه بیفتد، حاضر است مبلغی بگیرد و در عوض، رفت و آمدهای اداری بیمارستان را انجام دهد.

این بیمار هم که از وضعیت جسمی‌ مساعدی برخوردار نبوده، این پیشنهاد را قبول می‌کند، ولی پس از گذشت چند ساعت معطلی و انتظار، بیمار تازه متوجه می‌شود همه اینها یک فیلم تلخ بوده و پرونده پزشکی‌اش را برای جعل و سودجویی دزدیده‌اند.در اغلب این کلاهبرداری‌ها هم بیماران بدحال، تنها و مستاصل، طعمه می‌شوند.

در این نوشتار به گوشه‌ای از تازه‌ترین کلاهبرداری‌های رایج در بیمارستان‌ها اشاره کرده‌ایم که اگر روزی‌روزگاری با نمونه‌های مشابه آن مواجه شدید، در دام کلاهبرداران بیمارستانی نیفتید.

گول ادعاهای دهن پرکن را نخورید

بیشتر کلاهبرداران بیمارستانی، هیچ ارتباط اداری و مالی با بیمارستان‌ها ندارند و این ویژگی مشترک اغلب این شیادان است. این که فردی ادعا کند در فلان بیمارستان آشنا دارد و می‌تواند در چشم به هم زدنی، تخت خالی برای بیمار پیدا کند یا نوبت جراحی را جلو بیندازد، معمولا ادعاهای کذبی است که فقط به منظور خالی کردن جیب شما طراحی می‌شود.

دکتر سیامند انوری، مدیر بیمارستان ضیائیان، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم یادآوری می‌کند: «تخلف و کلاهبرداری در هر محیطی ممکن است اتفاق بیفتد و طبیعی است که بیمارستان‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. در این شرایط اگر مجرای رسیدگی به شکایت بیماران هموارتر شود و ارائه شکایت‌ها فقط به یک جای خاص محدود نشود، قطعا خیلی بیشتر می‌توان جلوی چنین سوءاستفاده‌های احتمالی را گرفت.»

به گفته انوری، «همواره شاهد برخورد واحد رسیدگی به شکایات و واحد حراست بیمارستان‌های مختلف کشور با این‌گونه تخلف‌ها بوده‌ایم و قطعا هرقدر دامنه این نظارت‌ها بیشتر شود، احتمال چنین کلاهبرداری‌هایی هم کاهش پیدا می‌کند.»

بیشتر این کلاهبرداری‌ها از سوی افرادی مطرح می‌شود که هیچ ارتباط سازمانی با بیمارستان‌ها ندارند، اما باید در نظر داشت که همیشه هم این‌گونه کلاهبرداری‌ها از سوی افرادی خارج از بیمارستان‌ها اتفاق نمی‌افتد.

مدیر بیمارستان ضیائیان، خاطرنشان می‌کند: «مدتی پیش، نیرویی در بیمارستان فعالیت می‌کرد که با وعده سریع‌تر انجام دادن فرآیندهای اداری، از بیماران پول می‌گرفت که خوشبختانه به محض اطلاع از این موضوع، با این فرد برخورد و از بیمارستان اخراج شد.»

اما اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم، بیشتر نیروهای اداری و مالی در بیمارستان‌ها بدون انجام چنین سوءاستفاده‌هایی به بیماران خدمت می‌کنند و نباید یک تخلف از سوی یک نیرو را به همه کادر اداری و درمان نسبت داد.

از کارت به کارت‌های بیمارستانی تا جعل نسخه

ارتباط نزدیک با پزشکان مشهور و وقت گرفتن از آنان، ترفند دیگری است که گاه و بیگاه ممکن است از زبان کلاهبرداران بشنوید. مطمئن باشید هیچ پزشک سرشناس و با اخلاقی اجازه نمی‌دهد فردی با سوءاستفاده از عنوانش، مردم را تلکه کند. اگر چنین چیزی را شنیدید، حتما به نیت پیشنهاد دهنده اش شک کنید.

چند سال قبل و در اوج بحران دارویی در سال 91 شاهد بودیم که عده‌ای از افراد سودجو، داروهای برخی از بیماران صعب‌العلاج را می‌خریدند و در بازار آزاد با قیمت بالاتری می‌فروختند.

هم‌اکنون هم عده‌ای از کلاهبرداران بیمارستانی در نزدیکی بیمارستان‌ها پرسه می‌زنند و با تحریک احساسات عمومی، ادعا می‌کنند مثلا فرزندی مریض در این بیمارستان دارند و از پس هزینه‌های درمانش برنمی‌آیند. سپس با همین ترفند، دیگران را مجاب می‌کنند به آنها کمک مالی بشود، در حالی که در اغلب موارد، کودک مریض و بستری شده در بیمارستان، وجود خارجی ندارد.

دکتر رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در گفت‌وگو با جام‌جم هشدار می‌دهد: «گاهی برخی سودجویان به همراهان بیمار زنگ می‌زدند و با طرح این ادعا که بیمارشان خیلی فوری به یک داروی خاص نیاز دارد، از همراهان بیماران می‌خواستند که هزینه دارو را به فلان حساب واریز کنند. گرچه وقوع چنین اتفاق‌هایی بسیار کم است، اما همراهان بیمار باید از چنین شگردهایی باخبر باشند تا در دام کلاهبرداران نیفتند.»

شگرد دیگری که کلاهبرداران از آن طریق به سودهای هنگفت می‌رسند، جعل نسخه‌های گران قیمت است.

به‌گفته پایدار «گاهی فردی سودجو با جعل نسخه، دارویی را تهیه کرده و همان دارو را با قیمتی گزاف در بازار آزاد به فروش رسانده است.» البته این شکل از کلاهبرداری بیشتر در نسخه‌های گران‌قیمت اتفاق می‌افتد که معمولا هم این داروها مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج است. همچنین ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به مراکز درمانی هم سبک دیگری از کلاهبرداری است که در برخی مراکز درمانی اتفاق می‌افتد.

چند هفته قبل مرتضی خدایی، رئیس شعبه 54 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران به مهر یادآور شد: «مشکل عمده این است که برخی بیمارستان‌ها که اغلب خصوصی هستند، از یک سری شرکت‌ها، تجهیزات پزشکی قاچاق می‌گیرند که بیشتر آنها چینی و تقلبی است. این تجهیزات قاچاق علاوه بر تحمیل هزینه به بیماران، مشکلات جسمی‌بسیاری اعم از شکستگی پروتز برای بیماران ایجاد کرده است.»

در کنار همه این تخلف‌ها، باید فروش داروهای تقلبی و قاچاق را هم اضافه کرد. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که بازار دارویی دچار کمبود بحرانی می‌شود و در این بین، کلاهبرداران از این آب گل آلود، ماهی می‌گیرند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار